SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Short Belfast – zapomniany brytyjski samolot transportowy
    Short Belfast - zapomniany brytyjski samolot transportowy
    Short Belfast - zapomniany brytyjski samolot transportowy
    Artykuły

    Short Belfast – zapomniany brytyjski samolot transportowy

    Michał BanachBy Michał Banach21 lutego 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Opracowany w połowie lat 60. Short Belfast był ciężkim samolotem transportowym zaprojektowanym dla RAF z myślą o transporcie dużych i ciężkich ładunków. Zbudowano jedynie 10 maszyn tego typu, które po trwającej zaledwie 10 lat służbie wycofano i sprzedano cywilnym operatorom.

    Historia Belfasta sięga połowy lat 50. Inżynierowie z Short Brothers rozpoczęli wówczas prace studyjne nad nowym samolotem transportowym opartym konstrukcyjnie o podzespoły samolotu Short Britannia. Według założeń, maszyna miała być odpowiedzią na nie ogłoszone jeszcze zapotrzebowanie RAF na nowy, ciężki samolot transportowy.

    Short Belfast
    Short Belfast

    Maszyna otrzymała oznaczenie PD.18 Britannic, a w jej konstrukcji wykorzystano znaczną część podzespołów z Shorta Britannia. Pierwsze informacje na temat samolotu zaprezentowano w marcu 1957 roku, ale nie spotkały się one z wyraźnym zainteresowaniem RAF. Dopiero po kilku miesiącach przedstawiciele sił powietrznych uznali, że tego typu maszyna byłaby przydatna. Rozpoczęto wówczas prace nad wymaganiami technicznymi dla samolotu, które doprowadziły do powstania specyfikacji ASR.371, którą przekazano zakładom Short.

    Ze względu na różnice między specyfikacją a planowanymi osiągami PD.18, inżynierowie Shorta rozpoczęli w 1959 roku prace nad dostosowaniem projektu. Pociągnęło to za sobą tak wiele zmian, że ostatecznie zaprojektowano całkowicie nową maszynę. Oficjalne zamówienie na 10 maszyn nowego typu złożono 21 grudnia 1960 roku.

    Short Belfast
    Short Belfast

    Prototyp samolotu, który otrzymał nazwę Short Belfast oblatano dopiero 5 stycznia 1964 roku. Za sterami maszyny zasiadł Denis Taylor, a lot trwał 55 minut. Przeprowadzone następnie próby, w których wykorzystano łącznie dwie maszyny, wykazały, że Belfast jest łatwy w pilotażu i spełnia oczekiwania RAF. W związku z tym przystąpiono do produkcji pozostałych 8 maszyn, które otrzymały wojskowe oznaczenie Short Belfast C Mk.1.

    Short Belfast miał 41.6 m długości, 48,4 m rozpiętości skrzydeł i masę 57 607 kg. Maksymalna masa startowa wynosiła natomiast 104 328 kg. Napęd stanowiły cztery silniki turbośmigłowe Rolls-Royce Tyne R.Ty.12 Mk. 101 o mocy 5730 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 566 km/h i przelotową 541 km/h. Zasięg samolotu wynosił 8528 km.

    Short Belfast
    Short Belfast

    W zależności od konfiguracji ładowni (którą można było podzielić na dwa pokłady), Belfast mógł zabrać na pokład od 150 do 250 żołnierzy z wyposażeniem albo 35 ton ładunku. Załoga liczyła 5 osób. Warto dodać, że w swoim czasie Belfast był największym samolotem wykorzystywanym przez RAF, oraz pierwszym wyposażonym w system automatycznego lądowania przy braku widoczności.

    Służba Belfastów nie była zbyt długa, ponieważ już w 1976 roku wycofano je z eksploatacji w RAF i sprzedano cywilnym operatorom. Początkowo samoloty wykorzystywały linie TAC HeeavyLift (które co ciekawe, wynajęły swoje Belfasty RAF, podczas wojny o Falklandy). Innymi użytkownikami Belfastów były linie Transmeridian Air Cargo oraz HeavyLift Cargo Airlines.

    Short Belfast
    Short Belfast

    Ze względu na małą liczbę wyprodukowanych maszyn, szybko wycofano je z dalszej eksploatacji. W 2003 roku jedna maszyna została wysłana do Australii, gdzie cały czas znajduje się na lotnisku Cairns. Jeden Belfast trafił natomiast do RAF Museum Cosford. Pozostałe maszyny zostały z czasem zezłomowane.

    Short Belfast (fot. Allen Watkin)
    Short Belfast (fot. Allen Watkin)
    Short Belfast (fot. Montague Smith)
    Short Belfast (fot. Montague Smith)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLondon deep-level shelters – zapomniane schrony pod Londynem
    Next Article Krążowniki typu Tone – ostatnie japońskie ciężkie krążowniki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.