SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Opuszczony Port Lotniczy w Nikozji
    Opuszczony Port Lotniczy w Nikozji
    Opuszczony Port Lotniczy w Nikozji
    Artykuły

    Opuszczony Port Lotniczy w Nikozji

    Michał BanachBy Michał Banach22 lipca 2020Jeden komentarz4 Mins Read
    W wyniku tureckiej inwazji na Cypr w 1974 roku wyspa została podzielona na dwie części. Wiele ważnych budynków, miast i rejonów pozostaje od tego czasu opuszczonych i powoli niszczeje. Jednymi z najważniejszych opuszczonych miejsc na wyspie jest Worosia i Port Lotniczy w Nikozji.

    Lotnisko w Nikozji było kiedyś najważniejszym portem lotniczym na wyspie. Zlokalizowane w centrum wyspy, niedaleko stolicy mogło obsługiwać wszystkie loty na wyspę. Jego budowę rozpoczęto w latach 30.. W 1939 roku zbudowano pierwszy betonowy pas startowy. Właścicielem lotniska była brytyjska armia.

    Nicosia International Airport (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Nicosia International Airport (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)

    Początkowo lotnisko było głównie wykorzystywane przez RAF, ale krótko po zbudowaniu betonowego pasa startowego uruchomiono regularne cywilne połączenia lotnicze min. z Egiptem obsługiwane przez samoloty DH.86. Zawieszono je jednak po wybuchu wojny. W trakcie II wojny światowej rozbudowano infrastrukturę na lotnisku oraz wydłużono pasy startowe i drogi kołowania. W latach 1943-1944 lotnisko wykorzystywano również jako bazę dla bombowców atakujących rumuńskie rafinerie w Ploeszti.

    Po wojnie przywrócono cywilne połączenia lotnicze z Nikozją, ale samo lotnisko nie do końca nadawało się do obsługi ruchu cywilnego z powodu braku terminalu. Dopiero na początku 1949 roku przystąpiono do jego budowy. Prace kosztowały około 50 000 funtów i zakończyły się w maju. Z czasem pojemność budynku przestała wystarczać do obsługi rosnącego ruchu pasażerskiego i w 1959 roku podjęto decyzję o powiększono terminalu. Wówczas lotnisko otrzymało oficjalną nazwę Nicosia International Airport.

    Wnętrze terminalu - to co widać to skutki obecności ptaków... (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Wnętrze terminalu – to co widać to skutki obecności ptaków… (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)

    W latach 60. wzrastający ruch cywilny związany z rozbudową kurortów wakacyjnych na wyspie sprawił, że lotnisko w Nikozji nie było w stanie obsługiwać zarówno maszyn cywilnych i wojskowych. W związku z tym w 1966 roku RAF oficjalnie przebazował swoje jednostki na inne lotniska na wyspie. Pozwoliło to na rozpoczęcie przebudowy Portu Lotniczego i zbudowanie nowego, znacznie większego terminala.

    Oficjalnie 27 marca 1968 roku otwarto nowy, nowoczesny terminal zaprojektowany przez niemiecką firmę Dorsch und Gehrmann. Koszt jego budowy wyniósł 1,1 mln funtów. Budynek mógł pomieścić 800 pasażerów i obsługiwać 11 samolotów. W 1974 roku planowano jego rozbudowę, ale w lipcu wszystkie plany upadły z powodu przewrotu na wyspie.

    Wnętrze terminalu - to co widać to skutki obecności ptaków... (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Wnętrze terminalu – to co widać to skutki obecności ptaków… (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)

    Lotnisko zamknięto dla ruchu cywilnego i wykorzystywano do przyjmowania greckich samolotów wojskowych, które dostarczały na wyspę wsparcie dla greckich rewolucjonistów. 18 lipca na lotnisku zorganizowano chaotyczną akcję ewakuacji turystów i zagranicznych obywateli z Cypru.

    W wyniku inwazji tureckiej, lotnisko w Nikozji stało się jednym z głównych celów oddziałów desantowych. Już 20 lipca zbombardowano i znacząco uszkodzono część jego zabudowań i infrastruktury. Po zakończeniu walk lotnisko znalazło się w strefie zdemilitaryzowanej, kontrolowanej przez ONZ. W toku negocjacji między Turcją a Grecją rozważano jego ponowne uruchomienie, ale z rozmów nic nie wyszło.

    Hawker-Siddeley Trident pozostawiony na płycie lotniska (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Hawker-Siddeley Trident pozostawiony na płycie lotniska (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)

    Na krótko lotnisko uruchomiono w 1977 roku aby ewakuować z niego trzy samoloty należące do Cypryjskich Linii Lotniczych (należących wcześniej do Wielkiej Brytanii). Na lotnisku pozostał jeden Hawker Siddeley Trident, nienadający się do lotu oraz wrak zniszczonego wcześniej Avro Shackletona.

    Część zabudowań na obrzeżach lotniska zostało przejętych przez siły ONZ, które wykorzystywały je do własnych potrzeb, ale zarówno terminal jak i większość hangarów i warsztatów pozostawiono własnemu losowi. Niszczejące budynki szybko stały się atrakcją dla śmiałków, którym udało się dostać na lotnisko aby zwiedzić pozostałości starego lotniska.

    Wrak Avro Shackleton (fot. nieznany)
    Wrak Avro Shackleton (fot. nieznany)

    Utrata głównego portu lotniczego na wyspie znacząco odbiła się na ekonomii wyspy. W związku z tym już 1975 roku przekształcono jedno z brytyjskich lotnisk wojskowych na południu wyspy na lotnisko cywilne – Larnaca International Airport. W 1983 roku uruchomiono kolejne lotnisko – Paphos International Airport. W 2004 roku w północnej części Cypru, zajmowanej przez Turków uruchomiono Ercan International Airport.

    Lotnisko w Nikozji cały czas jest opuszczone i mimo dyskusji na jego temat, nie podjęto działań aby przywrócić je do użycia. Głównym powodem jest po prostu brak potrzeby uruchamiania kolejnego lotniska, gdy na wyspie funkcjonują już 3 nowe porty lotnicze.

    Opuszczony terminal (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Opuszczony terminal (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Wieża kontroli lotów (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Wieża kontroli lotów (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Kokpit Hawker-Siddeley Trident (fot. James Humphreys)
    Kokpit Hawker-Siddeley Trident (fot. James Humphreys)
    Hawker-Siddeley Trident pozostawiony na płycie lotniska (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Hawker-Siddeley Trident pozostawiony na płycie lotniska (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Wnętrze terminalu - to co widać to skutki obecności ptaków... (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)
    Wnętrze terminalu – to co widać to skutki obecności ptaków… (fot. Dickelbers/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBig Boy (nie)największy parowóz na świecie
    Next Article Niesamowity kompleks mieszkalny Habitat 67
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hala widowiskowo-sportowa Arena w Poznaniu

    25 marca 20223 Mins Read

    Tupolew Tu-141 Striż – radziecki bezzałogowy samolot rozpoznawczy

    16 marca 20222 Mins Read

    Berlin-Tempelhof – legendarne lotnisko

    8 października 20215 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.