SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niesamowita remiza strażacka London Road Fire Station w Manchesterze
    Niesamowita remiza strażacka London Road Fire Station w Manchesterze
    Niesamowita remiza strażacka London Road Fire Station w Manchesterze
    Artykuły

    Niesamowita remiza strażacka London Road Fire Station w Manchesterze

    Michał BanachBy Michał Banach29 października 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Na początku XX wieku w Manchesterze zbudowana została olbrzymia remiza strażacka London Road Fire Station. Budynek przez kilkadziesiąt lat służył zarówno jako centrum dowodzenia straży pożarnej jak i posterunek policji, biuro koronera, bank i budynek mieszkalny dla strażaków i ich rodzin. Obecnie przechodzi remont i stanie się prawdopodobnie hotelem.

    W 1897 roku władze Manchesteru uznały, że potrzebna jest nowa remiza strażacka dla rozrastającego się miasta. Powołano specjalną, pięcioosobową komisję, która miała wybrać miejsce budowy remizy i stworzyć ogólny projekt obiektu. W 1899 roku przygotowane założenia zostały przedstawione Georgowi Williamowi Parkerowi (uznawanemu za twórcę nowoczesnego systemu zwalczania pożarów). Odrzucił on projekt komisji i przygotował własną koncepcję, zakładającą budowę znacznie większego kompleksu.

    London Road Fire Station (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)
    London Road Fire Station (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)

    Pomysł zyskał akceptację władz, które wydały zgodę na budowę kompleksu. Jako miejsce budowy wybrano działkę między ulicą Whitworth, London Road, Fairfield Street i Minshull. Takie umieszczenie budynku miało zapewniać łatwiejszy dojazd. Oprócz remizy strażackiej w kompleksie miała znaleźć się baza karetek pogotowia, posterunek policji, biuro koronera, stanowisko kontrolne gazomierzy oraz bank.

    Ogłoszono konkurs na projekt kompleksu, w którym przewidziano nagrody w wysokości 300, 200 i 100 funtów dla pierwszych trzech miejsc (współcześnie odpowiednio około 33 000, 22 000 i 11 000 funtów). Zgłoszono 25 projektów, z których wybrano dzieło zespołu architektów, w skład którego wchodzili John Henry Woodhouse, George Harry Willoughby i John Langham.

    London Road Fire Station (fot. Rachel Docherty)
    London Road Fire Station (fot. Rachel Docherty)

    Zaprojektowali oni niesamowity, czteropiętrowy budynek z czerwonej cegły w stylu neobarokowym. Oprócz zaplanowanych funkcji, w budynku przygotowano również stajnie i zakład kowalski ponieważ na początku XX wieku korzystano jeszcze z konnych wozów strażackich. Architekci zadbali, aby budynek miał jak największą użyteczność. By on w pełni zelektryfikowany – również bramy wjazdowe był otwierane elektrycznie, podobnie jak dzwonki alarmowe. Wewnątrz remizy strażackiej znalazły się również mieszkania dla 32 strażaków wraz z rodzinami i 6 małych mieszkań dla pojedynczych strażaków. Unikatowy był również system wentylacyjny w budynku, tak przygotowany, aby całe powietrze wymieniać co 10 minut.

    Budowę kompleksu rozpoczęto w 1904 roku i zakończono oficjalnym otwarciem 27 września 1906 roku. Koszt prac wyniósł 142 000 funtów (współcześnie około 15,4 mln funtów). Szkielet budynku i fundamenty przygotowała firma C. H. Normantona, za nadziemną część obiektu odpowiadał Gerrard z Swinton, natomiast ozdobne wykończenia fasady przygotowała firma Burmantofts Pottery.

    London Road Fire Station (fot. Rachel Docherty)
    London Road Fire Station (fot. Rachel Docherty)

    W ciągu kilku lat od uruchomienia remizy, wozy konne zostały zastąpione przez samochody. Przez kolejne lata London Road Fire Station służyła mieszkańcom miasta. Podczas II wojny światowej piwnice przekształcono na schron przeciwlotniczy, a po wojnie po przeprowadzeniu remontów, zainstalowano pierwszą w kraju ratowniczą centralę telefoniczną, która była przystosowana do nagrywania rozmów.

    W latach 60. koszty utrzymania obiektu zaczęły jednak sprawiać problemy. Olbrzymi i stary kompleks w centrum miasta wymagał remontów, a coraz nowocześniejsze wozy strażackie stały się za duże dla zaprojektowanych na początku XX wieku bram. W związku z tym władze miasta podjęły decyzję o budowie nowej centralnej remizy strażackiej w nowej lokalizacji i stopniowo zaczęto wygaszać działalność remizy w London Road Fire Station. Ostatecznie została ona zamknięta w 1986 roku a cały kompleks sprzedano prywatnemu właścicielowi.

    London Road Fire Station (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)
    London Road Fire Station (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)

    Nowy właściciel udostępniał część obiektu pozostałym służbom, które z niego korzystały wcześniej, ale ostatecznie do 1998 roku wszyscy opuścili budynek. Od tego czasu olbrzymi kompleks wykorzystywany był jako magazyn i popadał w ruinę. Wpisano go do rejestru zabytków oraz rejestru zagrożonych zabytków. Podejmowano różne próby rewitalizacji kompleksu jako hotelu, biurowca oraz nawet muzeum straży pożarnej.

    Sytuacja zmieniła się dopiero 16 listopada 2015 roku, kiedy kompleks zakupiła firma Allied London, zamierzająca przekształcić go w kompleks hotelowo-rekreacyjny. Obecnie (stan na październik 2020 roku) kompleks cały czas przechodzi remont.

    Poniżej filmik z eksploracji kompleksu wykonany w 2018 roku (niestety z fatalnym dźwiękiem), przedstawiający różne zakamarki obiektu.

    London Road Fire Station (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)
    London Road Fire Station (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)
    London Road Fire Station (fot. Delusion23/Wikimedia Commons)
    London Road Fire Station (fot. Delusion23/Wikimedia Commons)
    London Road Fire Station (fot. Delusion23/Wikimedia Commons)
    London Road Fire Station (fot. Delusion23/Wikimedia Commons)
    London Road Fire Station (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)
    London Road Fire Station (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)
    London Road Fire Station (fot. Rachel Docherty)
    London Road Fire Station (fot. Rachel Docherty)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZdjęcia zaginionych dzieci na kartonach z mlekiem – krótka historia
    Next Article Odbierz telefon, gdziekolwiek jesteś. Wirtualna karta eSIM w Orange Flex
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.