SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read554 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read554 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    Artykuły

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    Michał BanachBy Michał Banach7 lutego 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Katastrofa przy Przylądku Honda - pogrom niszczycieli (1923)
    Katastrofa przy Przylądku Honda - pogrom niszczycieli (1923)
    Połączenie błędów ludzkich, złych warunków pogodowych i przede wszystkich brak zaufania do nowych technologii sprawiły, że w nocy 8 września 1923 roku w pobliżu miejscowości Lompoc w Kalifornii doszło do jednej z najbardziej nietypowych katastrof morskich w historii US Navy. W wyniku błędu nawigacyjnego zatonęło 7 niszczycieli, a 23 marynarzy zginęło.

    Przylądek Honda znajduje się na północ od łańcucha wysepek Channel Islands w Kalifornii. Między wyspami a stałym lądem przechodzi Santa Barbara Channel o szerokości 22-45 km. Miejsce to słynie z bardzo niebezpiecznych i trudnych warunków panujących na morzu z powodu silnych i nieprzewidywalnych pływów, a także licznych mielizn i podwodnych skał. Co istotne, często tworzą się tu mgły, znacząco ograniczające widoczność.

    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda

    Mimo trudnych warunków, Santa Barbara Channel jest często uczęszczanym szlakiem wodnym. We wrześniu 1923 roku dowódca 11. Flotylli Niszczycieli (DesRon 11), kpt. Edward H. Watson wraz z swoimi 14 okrętami wykonywał rejs szkoleniowy między San Francisco a San Diego. Jednym z elementów rejsu było przepłynięcie przez Santa Barbara Channel w tzw. „warunkach bojowych”, czyli z maksymalną prędkością.

    Zadanie było wymagające, ale istotne, aby sprawdzić ile czasu faktycznie zajmuje pokonanie cieśniny. Flotylla dotarła w pobliże cieśniny wieczorem 8 września 1923 roku. Okrętem flagowym i nawigacyjnym był USS Delphy. Chociaż okręt posiadał radionamiernik, a w zatoce rozmieszczono radiolatarnie, nawigator okrętu podjął decyzję o korzystaniu z nawigacji zliczeniowej, a nie radionawigacji, która dopiero się rozwijała i której nie ufał.

    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda

    Ze względu na to, że okręty płynęły w „warunkach bojowych”, utrzymywano wysoką prędkość, co uniemożliwiało wykonywanie pomiarów głębokości. Jedynym sposobem na obliczanie kursu było więc określanie pozycji na podstawie kursu i szybkości okrętów.

    O godzinie 21.00 cała flotylla wykonała zwrot na wschód z zamiarem wejścia do cieśniny. Ze względu na warunki pogodowe i prawdopodobnie błędne obliczenia, przyjęty kurs okazał się błędny. Dodatkowo płynące w gęstej mgle okręty nie miały kontaktu wzrokowego z wyspami i skałami. Krótko po wykonaniu skrętu, prowadzący grupę USS Delphy z impetem wbił się w skały Przylądka Honda. Zanim okręt zatonął, udało się uruchomić syreny, co ostrzegło kolejne niszczyciele przed niebezpieczeństwem.

    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda

    Niestety niektórzy dowódcy okrętów podejmowali błędne decyzje nawigacyjne i dosłownie wprowadzali swoje jednostki na skały. Taki los spotkał niszczyciele USS S.P.Lee, który zamiast skręcić w morze, skręcił na skały i w nie uderzył. Załoga trzeciej jednostki – USS Young nie zmieniła kursu i rozdarła dno kadłuba o skały.

    USS Woodbury wykonał prawidłowy zwrot, ale zbyt późno i również wpadł na skały. USS Nicholas również skręcił prawidłowo, ale okręt zawisł na skałach. USS Farragut wszedł na mieliznę, ale dał radę z niej zejść samodzielnie. USS Fuller wpadł na tę samą skałę co USS Woodbury. USS Somers uderzył o skały, ale doznał tylko lekkich uszkodzeń. USS Chauncey próbując ratować marynarzy z tonących jednostek sam wpadł na skały. USS Persival przeszedł blisko skał, ale nie doznał uszkodzeń. Jedynie niszczyciele USS Kennedy, USS Paul Hamilton, USS Stoddert i USS Thompson zaalarmowane wydarzeniami na przodzie kolumny, zdążyły wykonać prawidłowe zwroty i ominąć skały.

    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda

    Świadkami katastrofy byli mieszkańcy okolicznych domów na wybrzeżu oraz liczni rybacy, którzy natychmiast ruszyli na pomoc. Z lądu spuszczono liny, po których wciągano marynarzy na brzeg. Niszczyciele, które nie wpadły na skały również podpłynęły bliżej, aby pomóc rozbitkom. Mimo to w krótkim czasie zatonęło 7 okrętów (USS Delphy DD-261, USS S.P. Lee DD-310, USS Young DD-312, USS Woodbury DD-309, USS Nicholas DD-311, USS Fuller DD-297, ISS Chauncey DD-296) i zginęło 23 marynarzy – 3 z USS Delphy i 20 z USS Toung, dwa niszczyciele doznały uszkodzeń (USS Farragut DD-300 i USS Somers DD-301), a 5 przetrwało bez uszkodzeń (USS Percival DD-298, USS Kennedy DD-306, USS Paul Hamilton DD-307, USS Stoddert DD-302 i USS Thompson DD-305).

    Śledztwo rozpoczęte po katastrofie skupiło się na decyzjach nawigacyjnych załogi prowadzącego flotyllę niszczyciela USS Delphy. W szczególności zwrócono uwagę na decyzje kapitana Watsona, który nie zdecydował się na korzystanie z radionawigacji (która w tym przypadku uchroniłaby okręty przed katastrofą, ponieważ namiary podawane przez radiolatarnie były prawidłowe).

    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda

    Całą odpowiedzialność za katastrofę zrzucono ostatecznie na Watsona, który stanął przed sądem wojskowym. Kapitan nie próbował się bronić i przyznał się do winy biorąc na siebie odpowiedzialność za wszystkie błędy. Ze względu na jego wiek i długą karierę, nie zdegradowano go, a jedynie przeniesiono na Hawaje, gdzie objął stanowisko biurowe. Ostatecznie w 1929 roku odszedł na emeryturę.

    Katastrofa przy Przylądku Honda uznawany jest za jedną z największych międzywojennych katastrof w historii amerykańskiej floty. Co istotne można jej było całkowicie uniknąć.

    Typ Clemson

    Wszystkie niszczyciele należące do 11. Flotylli należały do typu Clemson. Była to licząca 156 jednostek seria niszczycieli zbudowanych w USA w latach 1918-1922. Okręty te były rozwinięciem jednostek typu Wickes. Warto dodać, że dopiero 10 lat później rozpoczęto budowę pierwszych następców niszczycieli tego typu. Okręty miały 95,8 m długości i wyporność całkowitą 1308 ton. Napęd stanowiły 2 turbiny parowe o mocy 27 600 KM, zapewniające prędkość maksymalną 35,5 węzła oraz zasięg 4900 mil morskich (9100 km) przy prędkości 15 węzłów. Załoga liczyła 16 oficerów i 106 marynarzy. Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 102 mm, jednego działa przeciwlotniczego kalibru 76 mm i 12 (4×3) wyrzutni torped kalibru 533 mm. W toku trwającej do 1948 roku służby utracono łącznie 20 okrętów tego typu.

    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Wraki niszczycieli przy Przylądku Honda
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBlohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    Next Article Tajniacy – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read612 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    13 marca 20234 Mins Read899 Views

    5 największych katastrof morskich w historii

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.