Polskie stocznie specjalizują się w budowie różnorodnych jednostek. Obecnie ze względu na zmiany jakie nastąpiły po 1990 roku, stocznie najczęściej konstruują jednak jednostki specjalistyczne. W czasach PRL-u sytuacja wyglądała nieco inaczej, a w naszych stoczniach powstawało wiele konwencjonalnych statków handlowych, głównie masowców. Dopiero 20 marca 1976 roku zbudowano pierwszy w Polsce kontenerowiec – Caribia Express.
W polskich stoczniach powstawało wiele różnych statków, ale kontenerowce zaczęto budować dopiero w latach 70.. Wszystko za sprawą firmy CAROL, która w sierpniu 1973 roku zamówiła w Polsce serię kontenerowców (nazywanych czasami pojemnikowcami, komorowcami lub chłodnicowcami ze względu na swoją konstrukcję). Koszt budowy jednego statku wynosił około 33 mln dolarów (współcześnie około 176 mln dolarów).

Firma CAROL (Caribbean Overseas Line) była konsorcjum stworzonym przez armatorów Harrison Line, KNSM i CGM w celu z uruchomienia regularnego połączenia między portami na Karaibach i w Europie.
Kontrakt na budowę 9 statków zdobyła Stocznia Gdańska. Wszystkie jednostki sklasyfikowano jako typ B463. Kontenerowce miały tonaż 27 971 BRT i 204 m długości. Wyposażono je w 7 ładowni i 33 pokrywy lukowe. Wraz z miejscem na pokładzie mogły one przewozić od 1202 do 1560 TEU.

TEU to jednostka miary równa jednemu kontenerowi o długości 20 stóp (20 x 8 x 8,5 stopy, czyli 6,10 x 2,44 x 2,59 metra). Obecnie kontenery używane w handlu morskim są często dwukrotnie większe, mimo to jednostka TEU jest dalej używana do określania ich rozmiarów.
Napęd stanowił jeden silnik diesla typu 10RND90 o mocy 29 000 KM wyprodukowany przez zakłady ZPM H. Cegielski. Pozwalał on na rozwinięcie prędkości 19,5 węzła, a w niektórych sytuacjach nawet 22 węzły. Załoga składała się z 33 osób.

Pierwszym zbudowanym kontenerowcem był Caribia Express. Zwodowano go 20 marca 1976 roku. Do eksploatacji statek wszedł we wrześniu. Wykorzystywano go do 2011 roku, kiedy to zdecydowano o jego zezłomowaniu w stoczni w Alang. Złomowanie rozpoczęto 7 kwietnia 2011 roku.
Jako ciekawostkę warto dodać, że drugi statek serii – Astronomer, różnił się konstrukcją od pozostałych. Jednostka została przystosowana do pełnienia roli okrętu pomocniczego podczas Wojny o Falklandy. Na pokładzie zbudowano lądowisko dla śmigłowców, a wewnątrz statku zbudowano pomieszczenia warsztatowe. Nigdy jednak nie wykorzystywano go w roli pomocniczego śmigłowcowca ze względu na problemy techniczne.

Lista statków typu B463:
Nazwa | Rok produkcji | Los |
Caribia Express | 1976 | Zezłomowany w Alang 7 kwietnia 2011 r. |
Astronomer | 1976 | Zezłomowany w Alang 7 września 1998 r. |
Hollandia | 1977 | Zezłomowany w Bangladeszu w 2002 r. |
Cordillera Express | 1977 | Zezłomowany w Alang w kwietniu 2011 r. |
Adviser | 1977 | Zezłomowany w Alang w kwietniu 2011 r. |
Caraibe | 1977 | Zezłomowany 9 września 2009 r. |
America Express | 1978 | Zezłomowany w Alang w styczniu 2010 r. |
Alamania Express | 1978 | Zezłomowany w Chittagong w kwietniu 2011 r. |
Author | 1981 | Zezłomowany w Alang 7 lipca 2009 r. |

Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.