Wraz z zakończeniem I wojny światowej aliantom poddały się setki niemieckich okrętów wojennych w tym około 100 okrętów podwodnych. Część z nich zezłomowano, inne zatonęły w drodze do stoczni złomowych, a los niektórych to temat na ciekawą historię. W estuarium rzeki Medway w Wielkiej Brytanii znaleźć można wraki trzech niemieckich u-bootów.

Pod koniec I wojny światowej niemieckie stocznie przyśpieszyły budowę nowych okrętów podwodnych, które znacząco przewyższały swoimi możliwościami bojowymi jednostki z początku wojny. Wśród nowych typów okrętów znalazła się okręty typu UB III. Były to przybrzeżne okręty podwodne o długości około 56 m i wyporności nawodnej 508-555 ton, oraz podwodnej 629-684 ton. Okręty wyposażone były w dwa sześciocylindrowe silniki diesla o mocy 1050 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 777 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 13-14 węzłów na powierzchni i 7-8 węzłów pod wodą, oraz zasięg 7120-9090 mil morskich na powierzchni z prędkością 6 węzłów (13 190-16 830 km) oraz 55-55 mil morskich pod wodą przy prędkości 4 węzłów (93-102 km). Uzbrojenie składało się z 4 wyrzutni torped na dziobie i jednej na rufie, oraz działa kalibru 88 albo 105 mm. Załoga liczyła 3 oficerów i 31 marynarzy. Koszt wybudowania okrętu szacowany był na 3 654 000 marek.

Jeden z wraków z rzeki Medway (fot. Johnny's Trek/YouTube)
Jeden z wraków z rzeki Medway (fot. Johnny’s Trek/YouTube)

Z 201 zamówionych okrętów, rozpoczęto budowę 145, a ukończono 96. 37 okrętów utracono w toku działań wojennych, ale pozostałe zostały poddane Aliantom wraz z zakończeniem I wojny światowej. Część okrętów nie zdążyła jednak wejść do służby, a niektóre nie zostały do końca wyposażone. W związku z tym wybrane jednostki zostały przeholowane m.in. do Wielkiej Brytanii, gdzie poddano je oględzinom i analizom.

Po zakończeniu prac niepotrzebne już u-booty pozbawiano wartościowego wyposażenia i wysyłano do stoczni złomowych. Nie wszystkie docierały do celu, ponieważ kilka utracono w trakcie holowania. Zupełnie inaczej wyglądał los trzech okrętów – SM UB-144, SM UB-145 i SM UB-150. Okręty te zwodowano dopiero w październiku 1918 roku, przez co nie dokończono ich budowy przed 11 listopada. Oficjalnie wszystkie trzy zostały poddane Aliantom 27 marca 1919 roku i następnie przeholowane do stoczni w Chatham, gdzie zamierzano je wykończyć i wykorzystać do badań. Tak się jednak nie stało i ostatecznie 22 lipca 1920 roku zostały sprzedane firmie M. Lynch & Sons za 2000 funtów każdy (współcześnie około 85,5 tys. funtów) w celu zezłomowania.

Jeden z wraków z rzeki Medway (fot. Johnny's Trek/YouTube)
Jeden z wraków z rzeki Medway (fot. Johnny’s Trek/YouTube)

Nowy właściciel przeholował okręty do Rochester w hrabstwie Kent, gdzie usunięto z nich wartościowe wyposażenie, a następnie puste kadłuby… zatopiono w pobliskich płytkich wodach estuarium rzeki Medway. Na lata zapomniano o istnieniu tych okrętów, jednak wraz z sztormami nawiedzającymi południowo-wschodnie wybrzeże Wielkiej Brytanii, ujście rzeki Medway zmieniło się na tyle, że wraki dawnych okrętów zostały odsłonięte. Obecnie wszystkie 3 są widoczne, a jeden zachowany jest w całkiem niezłym stanie. Niestety nie ma możliwości zidentyfikowania wraków, ponieważ nie zachowały się na nich żadne oznaczenia ani numery. Wraki przyciągają uwagę, ale przez swoje położenie nie są łatwo dostępne. Z dokumentów brytyjskiej admiralicji wiadomo, że są to na pewno SM UB-144, SM UB-145 i SM UB-150.

W niektórych opisach można jednak spotkać informację, że najlepiej zachowany wrak to SM UB-122. Informację tę powielają często filmy prezentujące wraki. Co równie istotne, w wielu materiałach wspomina się tylko o jednym wraku – tym najlepiej zachowanym, a pozostałe dwa są pomijane. Nie ma jednak żadnych wątpliwości co do prawdziwego losu SM UB-122. Okręt po przejęciu przez Aliantów 24 listopada 1918 roku został udostępniony do zwiedzania w Southampton w grudniu 1918 roku, a następnie odstawiono go na kotwicowisko w Portsmouth. Ostatecznie 1 lipca 1921 roku okręt został zatopiony w Kanale La Manche, a jego lokalizacja jest dobrze znana.

Na koniec warto dodać, że w pobliżu wraków wszystkich trzech okrętów znajduje się wiele innych wraków oraz ruin obiektów wojskowych i przemysłowych.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×