Zbudowany w 1815 roku 74-działowy okręt liniowy HMS Wellesley był jednym z wielu tego typu okrętów w brytyjskiej flocie. Jego kariera była bardzo intensywna, a gdy dobiegła końca, wykorzystywano go przez długie lata do różnych zadań pomocniczych i szkoleniowych. Ostatecznie, okręt ten zapisał się jednak w historii tym, że był jedynym brytyjskim żaglowym okrętem liniowym zatopionym przez wrogie lotnictwo. Miało to miejsce we wrześniu 1940 roku.

Geneza i budowa

Budowa HMS Wellesley wiąże się ściśle z ekspansją brytyjskich wpływów w Azji i działalnością Kompanii Wschodnioindyjskiej (ang. East India Company). Okręt został zamówiony przez Royal Navy 3 września 1812 roku. Zamiast budować go w jednej z brytyjskich stoczni, zlecenie wykonano w Bombaju (obecnie Mumbaj), w Indiach, w Stoczni Bombajskiej, która była zarządzana przez Kompanię Wschodnioindyjską. Miało to związek z dostępnością wysokiej jakości drewna tekowego, które było znacznie bardziej odporne na gnicie i szkodniki niż dąb używany w Wielkiej Brytanii.

HMS Wellesley
HMS Wellesley

Stępkę pod okręt położono w maju 1813 roku. Zgodnie z oficjalną klasyfikacją, Wellesley miał być 74-działowym okrętem liniowym, należącym pierwotnie do typu Black Prince. Plany okrętu nie dotarły jednak do Indii, ponieważ przewożący je okręt – HMS Java, został zdobyty przez amerykańską fregatę USS Constitution. W tej sytuacji żaglowiec zbudowano w oparciu o plany jednostek typu Vengeur, a dokładnie HMS Cornwallis. Okręt zwodowano 24 lutego 1815 roku, a jego koszt budowy wyniósł około 55 147 funtów szterlingów.

Tonaż 1745 ton rejestrowych
Długość całkowita 53,6 m
Szerokość 14,5 m
Zanurzenie 6,4 m
Uzbrojenie (w momencie budowy) 74 działa: 38 dział 32-funtowych, 28 dział 18-funtowych, 6 dział 12-funtowych i 2 karonady 32-funtowe

Intensywna kariera na morzu

HMS Wellesley rozpoczął swoją długą służbę w erze pokoju po wojnach napoleońskich, co początkowo ograniczyło jego aktywne wykorzystanie do rejsów transportowych. Pierwszy okres aktywnej służby to lata 1827–1830, kiedy to pełnił funkcję okrętu flagowego w basenie Morza Śródziemnego, pod dowództwem kontradmirała Sir Fredericka Lewisa Maitlanda.

HMS Wellesley
HMS Wellesley

Jednakże najbardziej znaczący okres bojowy przypadł na lata 30. i 40. XIX wieku, kiedy to okręt operował na Dalekim Wschodzie i w Indiach. 19 czerwca 1837 roku dowództwo nad HMS Wellesley objął kapitan Thomas Maitland. W lutym 1839 roku, w ramach strategicznych działań mających na celu wymuszenie na lokalnych władcach zawarcia korzystnego dla Kompanii Wschodnioindyjskiej traktatu, Wellesley wziął udział w ataku na Karaczi (współczesny Pakistan). 2 i 3 lutego 1839 roku, wraz z mniejszym okrętem HMS Algerine i oddziałami lądowymi, Wellesley wszedł do portu i otworzył ogień w kierunku fortu na wyspie Manora. Ostrzał szybko zniszczył umocnienia z błota, co doprowadziło do kapitulacji i zajęcia miasta.

Następnie jednostka aktywnie uczestniczyła w I Wojnie Opiumowej (1839–1842) przeciwko Chinom. W sierpniu 1840 roku Wellesley brał udział w bitwie o Chusan, gdzie ostrzeliwał baterie nadbrzeżne. Po powrocie z jednej z misji znaleziono w jego burtach aż 27 kul armatnich, co świadczyło o intensywności walk i jednocześnie potwierdzało wytrzymałość tekowego kadłuba. W 1841 roku okręt, służąc jako okręt flagowy kontradmirała Sir Williama Parkera, uczestniczył w zniszczeniu chińskich fortów i baterii w Amoy i podczas Bitwy o Bogue. Po zakończeniu działań wojennych w Azji, które przyniosły Wielkiej Brytanii m.in. kontrolę nad Hongkongiem, Wellesley powrócił do kraju. W trakcie misji w Chinach zginęło 18 członków załogi i 17 żołnierzy piechoty morskiej z HMS Wellesley, przy czym nie wszyscy w wyniku bezpośrednich działań wojennych, tylko z powodu chorób.

TS Cornwall (ex-HMS Wellesley)
TS Cornwall (ex-HMS Wellesley)

Dalsza kariera w porcie

W połowie XIX wieku, wraz z rozwojem napędu parowego i budową okrętów śrubowych, era żaglowych okrętów liniowych dobiegała końca. W 1854 roku HMS Wellesley został wycofany z aktywnej służby i przekształcony w okręt strażniczy (ang. Guard Ship of Ordinary) w Chatham. Pełnił tam również rolę okrętu-bazy (ang. Receiving Ship).

W 1868 roku nastąpiła radykalna zmiana w jego karierze. Jednostka została przebudowana na stacjonarny okręt szkolny dla młodzieży i reformatorium. W tym samym czasie, by uniknąć pomyłek z innymi okrętami o tej samej nazwie, Wellesley przemianowano na TS Cornwall (TS od Training Ship, czyli Okręt Szkolny) i przekazano pod zarząd London Ship Society, a następnie London School Ship Society. Okręt zakotwiczono najpierw w Purfleet na Tamizie, a później (od 1874 roku) w Tilbury, gdzie służył do resocjalizacji i szkolenia zawodowego młodych chłopców z trudnych rodzin. Okres ten obfitował w różne, często niebezpieczne wydarzenia, w tym pożary w 1903 i 1914 roku, liczne napaści i wypadki oraz problemy z chorobami.

TS Cornwall (ex-HMS Wellesley)
TS Cornwall (ex-HMS Wellesley)

Jako TS Cornwall, okręt pozostawał na służbie przez ponad siedem dekad, stając się nieruchomym hulkiem. Przetrwał bez większych przygód I wojnę światową, kontynuując swoją misję szkoleniową. W 1928 roku przeszedł pod zarząd Seamen’s Hospital Society i został przeholowany do Denton.

Zatopienie

Wybuch II wojny światowej w 1939 roku zastał zasłużony, choć już bardzo leciwy, hulk TS Cornwall zakotwiczony na Tamizie. Mimo zaawansowanego wieku jednostka nadal znajdowała się w rejestrach Royal Navy i była formalnie w służbie, jednak zakładano, że w 1941 roku okręt zostanie wycofany z powodu złego stanu technicznego. Gdy rozpoczęły się działania wojenne, w obawie przed niemieckimi nalotami, uczniów i większość załogi przeniesiono na ląd. Sam okręt pozostawiono jednak w porcie.

Ostatecznie koniec kariery dawnego żaglowca nastąpił podczas niemieckiej kampanii nalotów na Wielką Brytanię podczas Bitwy o Anglię. W nocy z 23 na 24 września 1940 roku Tilbury stało się celem ataku Luftwaffe. Podczas nalotu niemieckich bombowców, jedna lub więcej bomb trafiło w TS Cornwall. Okręt został poważnie uszkodzony przez eksplozje i pożar. Ostatecznie, drewniany hulk osiadł na dnie Tamizy, w pobliżu Tilbury. Tym samym TS Cornwall stał się ostatnim brytyjskim okrętem liniowym zatopionym przez wroga i jedynym okrętem liniowym w historii, który został zatopiony w wyniku nalotu powietrznego.

TS Cornwall (ex-HMS Wellesley)
TS Cornwall (ex-HMS Wellesley)

Propaganda niemiecka, za pośrednictwem prezenterów radiowych pracujących w rozgłośni w Hamburgu, znanych jako „Lord Hau Hau”, a szczególnie przez Williaama Joyce’a, ogłosiła wówczas, że Luftwaffe zatopiło na Tamizie „brytyjski pancernik”, co było znacznym, choć zrozumiałem w kontekście sylwetki, nadużyciem. Z powodu trwających działań wojennych, wrak żaglowca pozostawał na dnie przez następne lata. Dopiero w 1948 roku podjęto decyzję o jego podniesieniu. Wrak został wydobyty, a następnie odholowany i osadzony na mieliźnie w Tilbury Ness, gdzie dokonano jego rozbiórki. Drewno tekowe, z którego zbudowano Wellesley, okazało się wyjątkowo dobrze zachowane, pomimo 133 lat od wodowania i ośmiu lat spędzonych na dnie rzeki. Część tego historycznego materiału została ponoć wykorzystana w powojennej odbudowie Londynu, między innymi przy renowacji budynków Sądów Królewskich (Royal Courts of Justice).

Podsumowanie

Kariera HMS Wellesley (późniejszego TS Cornwall) to ewenement w historii marynarki wojennej. Okręt ten, był jednym z wielu brytyjskich okrętów liniowych jakie zbudowano – zwłaszcza, że okręty 74-działowe były jednymi z najpopularniejszych. Jego kariera nie byłaby spektakularnie ciekawa, mimo intensywnej kariery, gdyby nie to jak okręt zakończył swoją karierę.

Fakt, że został zatopiony przez lotnictwo był ewenementem i sprawił, że historia tego żaglowca została zapamiętana. Paradoksalnie, dla niemieckiej propagandy zatopienie tego okrętu było wartościowym wydarzeniem propagandowym, przy czym faktyczne znaczenie tego okrętu dla Royal Navy było zerowe. O wiele większą szkodą byłaby utrata HMS Victory.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×