Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na świecie. W swojej długiej historii statek pięciokrotnie zmieniał banderę i 20 lat spędził na dnie, ale mimo to udało się go uratować, dzięki czemu cały czas pozostaje w eksploatacji.

Historia Kuny zaczęła się w 1884 roku w stoczni Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede Feliks Devrient & Co w Gdańsku. Był to czwarty parowy lodołamacz rzeczny zbudowany w tej stoczni. Nadano mu nazwę Ferse. Jednostka miała 30,6 m długości i wyporność 75 ton, a napęd stanowił silnik parowy.

Kuna (fot. Lodołamacz KUNA/facebook.com)
Kuna (fot. Lodołamacz KUNA/facebook.com)

Do 1920 roku Ferse pływał pod banderą Królestwa Prus. Wraz z utworzeniem Wolnego Miasta Gdańsk jednostka trafiła pod kontrolę władz miasta. W 1940 roku statek został przejęty przez Niemcy, których banderę nosił do końca wojny i otrzymał nazwę Marder. Tuż przed zakończeniem walk statek udał się do Kilonii i Hamburga, gdzie został zdobyty przez brytyjską armię. Wykorzystywano go do 1947 roku w roli lodołamacza i holownika portowego. Następnie Marder został przejęty przez Polskę. Nowy właściciel nadał mu nazwę Kuna.

W Polsce lodołamacz operował z Gdańska, a później z Tczewa. Po remoncie operował w dolnym biegu Wisły. W 1965 roku podjęto decyzję o wycofaniu go ze służby. W 1966 roku pozbawiono go wyposażenia i nadbudówek z zamiarem złomowania. Tak się jednak nie stało i w latach 70. kadłub przeholowano do Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie miał służyć jako ponton cumowniczy. Pełniąc tę rolę, w 1981 roku zatonął w basenie stoczniowym, gdzie spędził blisko 20 lat.

Kuna (fot. Lodołamacz KUNA/facebook.com)
Kuna (fot. Lodołamacz KUNA/facebook.com)

W 2000 roku dzięki grupie entuzjastów wrak wydobyto i poddano trwającej 6 lat renowacji. W trakcie prac przywrócono mu oryginalny wygląd z początku służby, z maksymalnym wykorzystaniem zachowanych elementów wyposażenia, ale zainstalowano nowy silnik diesla SW 680 o mocy 165 KM. Ostatecznie zachowano kadłub, dziobowy i rufowy pokład manewrowy , żurawik kotwiczny, dziobowe i rufowe polery cumownicze, fragmenty wału śrubowego i śrubę.

Początkowo jednostka należała do Stowarzyszenia Wodniaków Gorzowskich „Kuna”, a od 2012 roku do Przystani Gorzów. Jeśli miałoby dojść do likwidacji tego stowarzyszenia, statek ma zostać przekazany władzom miasta. Obecnie lodołamacz cały czas pozostaje w eksploatacji i pełni rolę statku muzealno-szkoleniowego. Gdy nie jest wykorzystywany, można go zwiedzać w Gorzowie Wielkopolskim.

Kuna (fot. P. Nisiewicz)
Kuna (fot. P. Nisiewicz)

Mimo wielu zawirowań i długiej historii, Kuna cały czas pozostaje w eksploatacji i zapisała się w historii jako najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×