Jeszcze kilka lat temu do wyboru było wielokrotnie mniej e-bike’ów niż rowerów tradycyjnych. Wydaje się jednak, że już niedługo liczba elektryków na naszych drogach będzie zbliżona do klasycznych modeli, jeśli nie większa. Rosnąca dostępność dwóch kółek z silnikami idzie w parze z coraz większą akceptacją elektrycznego wsparcia przez środowisko zaprawionych kolarzy MTB i szosowych. Trend ten wciąż przybiera na sile, co nie znaczy, że elektryk zawsze będzie dla nas najlepszym wyborem. Jakie cechy mogą przekonać do e-bike’a, a które przemówią na korzyść roweru klasycznego?

1. Na e-bike’u pojedziemy dalej i wyżej

Wyobraźmy sobie, że jedziemy w malownicze miejsce i zabieramy ze sobą rowery, ale mamy tylko kilka dni na zwiedzenie okolicy. Odhaczenie każdej atrakcji będzie zdecydowanie łatwiejsze na e-bike’u – uda się przejechać kilkadziesiąt kilometrów dziennie więcej. Co ważne, wsparcie silnika jest bardziej odczuwalne na podjazdach, dlatego elektryki wprost idealnie nadają się do turystyki górskiej.

Czy jednak e-bike będzie świetny dla osób jeżdżących naprawdę dużo, np. pokonujących 200-300 km dziennie podczas długiej podróży? Zasięg e-bike’a wynosi zwykle ok. 80-120 km, po przejechaniu których bateria się rozładuje, a wysoka masa jednośladu będzie nas tylko spowalniać. Dlatego elektryk będzie lepszym rozwiązaniem dla osób jeżdżących odcinki krótkie lub średniej długości. Dodatkowa kwestia – jeśli na trasie planujemy noclegi, to w miejscu noclegowym powinniśmy mieć możliwość ponownego naładowania baterii. W przyszłości problem ten może zostać rozwiązany np. przez szybką wymianę powszechnie dostępnych akumulatorów.

2. Mniej zmęczenia i lepsza rekonwalescencja na elektryku

Argumentem przemawiającym za elektrykami jest nie tylko zasięg, ale i sam fakt mniejszego męczenia się na e-bike’u. W zwykłym rowerze trzeba nakręcić się korbą, dlatego nawet krótka, 20-minutowa przejażdżka do pracy w upalny dzień może zakończyć się przepoconym ubraniem. Standardowy napęd w elektryku ma jednak ograniczoną budowę, ponieważ rowerzysta ma tylko nieco przyspieszać rower – nie musi dysponować całą masą przerzutek czy zębatek, bo nie trzeba dokładać wiele siły.

Nie znaczy to, że jazda na e-bike’u nie wymaga wysiłku – silnik wspiera ruch koła lub korby tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje. To dobrze, ponieważ aktywność ma zbawienny wpływ na organizm, a w opcji umiarkowanej – jaką umożliwiają właśnie części do rowerów elektrycznych – przyda się np. osobom starszym czy rekonwalescentom. Jeśli chcemy potrenować, wystarczy zmniejszyć poziom wsparcia, a nawet całkiem je wyłączyć, co czyni z e-bike’a naprawdę uniwersalny jednoślad.

5 różnic między e-bikiem a rowerem tradycyjnym

3. Waga silnika i akumulatora to spore obciążenie

Rowery elektryczne ważą ok. 4-7 kg więcej od klasycznych, czego nie czuć podczas jazdy ze wsparciem silnika. Wręcz przeciwnie – e-bike wydaje się wtedy dość lekki. To jednak złudzenie, którego łatwo się pozbyć, montując elektryka na bagażniku samochodowym, czy wnosząc jednoślad po schodach. Modele trekkingowe, miejskie czy górskie z pełnym zawieszeniem mogą w wersji elektrycznej ważyć nawet do 30 kg!

Co ważne, masę akumulatora i silnika ciężko rozłożyć tak, aby nie wpływała na manewrowość czy stabilność jednośladu. W modelach trekkingowych, a zwłaszcza MTB, producenci montują silnik w korbie (czyli nisko), a akumulator w dolnej rurze ramy (też niezbyt wysoko). Czasem jednak rower, przede wszystkim miejski, ma baterię na bagażniku nad tylnym kołem, a napęd elektryczny w przednim kole. Wysoko położony środek ciężkości i słabo sterowny przód na pewno stanowią wady takiego e-bike’a.

4. Tradycyjny rower jest tańszy od elektryka

Kolejną zaletę tradycyjnego roweru stanowi cena. Porównajmy koszt zakupu dwóch zbliżonych modeli do trailu wykonanych przez popularną markę Orbea: tradycyjnego roweru Occam SL H20 i e-bike’a Rise H20. Pod wieloma względami oba są podobne, mają m.in. identyczne hamulce czy koła i praktycznie to samo zawieszenie. Mimo wszystko różnica ceny u producenta wynosi 1600 £, czyli ok. 8000 zł. Właśnie tyle trzeba dopłacić za wsparcie w naprawdę zaawansowanym rowerze górskim. Oczywiście wiele zależy od modelu silnika, pojemności akumulatora czy rozwiązań technologicznych mających na celu ukrycie elementów elektrycznych, aby rower wyglądał jak najlepiej.

Po zakupie e-bike’a należy liczyć się też z dodatkowym kosztem serwisowania silnika czy akumulatora, a także częstszą naprawą elementów tradycyjnego napędu czy hamulców, które w tym typie roweru są bardziej narażone na zużycie. Za samą diagnostykę należy zapłacić ok. 100 zł, a za usunięcie usterki czy przegląd ogólny roweru elektrycznego – odpowiednio ok. 250 zł i ok. 500 zł. Dodatkowo, należy uwzględnić koszty części zamiennych, które mogą być potrzebne do naprawy e-bike’a. Bogatą ofertę można znaleźć na stronie www.centrumrowerowe.pl/czesci/czesci-rowerow-elektrycznych.

5. Dla środowiska zdrowsze są rowery tradycyjne

Rower jest proponowany jako zdecydowanie przyjaźniejsza środowisku alternatywa dla samochodów. W przypadku tradycyjnych modeli tak jest z całą pewnością. Kiedy jednak mowa o e-bike’ach, sytuacja nie prezentuje się w całkowicie różowych barwach. Wykorzystanie litu w bateriach stanowi cechę wspólną produkowania większości pojazdów elektrycznych, w tym rowerów. Do mniejszego niż w autach akumulatora rowerowego potrzeba mniej omawianego pierwiastka. To dobrze, ale nie zmienia faktu, że kopalnie litu przynoszą szkodę dla natury. Warto też dodać, że energia do zasilenia e-bike’a nie zawsze pochodzi ze źródeł odnawialnych, a napęd elektryka, m.in. w Polsce, nadal napędza głównie spalany węgiel kopalny.

5 różnic między e-bikiem a rowerem tradycyjnym

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×