We września 1874 roku silny tajfun nawiedził Hong Kong. Wiatr był na tyle silny, że doprowadził do zerwania kotwicy stojącego w porcie bocznokołowego parowca SS Alaska. Statek został wyrzucony na skalisty brzeg, ale nie doznał większych uszkodzeń i do końca roku został uwolniony, a następnie przez kolejne lata pozostawał w eksploatacji.

W połowie lat 60. XIX wieku Pacific Mail Steamship Company zamówiła nowy, duży parowiec do obsługi tras międzynarodowych. Statek otrzymał nazwę SS Alaska i został zwodowany 27 listopada 1867 roku. Był to bocznokołowiec  o długości 86 m, szerokości 12 m i zanurzeniu 7 m. Jego tonaż wynosił 4000 ton, a prędkość maksymalna dochodziła do 12 węzłów.

Parowiec Alaska na skałach (fot. Lai Afong)
Parowiec Alaska na skałach (fot. Lai Afong)

Po zakończeniu budowy i wyposażeniu statku, skierowano go 2 sierpnia 1868 roku do obsługi trasy między Nowym Jorkiem a Aspinwall (współcześnie Colón) w Panamie. Trasę tę Alaska obsługiwała do czerwca 1869 roku, po czym na krótko została oddelegowana na trasę San Francisco-Panama, a później San Francisco-Hong Kong. Powodem tej decyzji był spadek opłacalności trasy do Panamy po rozbudowaniu połączeń kolejowych. Rejsy do Hong Kongu były długie i ryzykowne, ale jednocześnie niezwykle opłacalne. SS Alaska cieszył się opinią niezawodnego i luksusowego statku, a jego kabiny były cenione przez zamożnych pasażerów.

Pod koniec września 1874 roku SS Alaska po raz kolejny dopłynęła do portu w Hong Kongu. Podczas pobytu w pocie, pogoda zaczął się pogarszać, co zwiastowało nadejście tajfunu. W tej sytuacji podjęto decyzję o zacumowaniu parowca w pobliżu Aberdeen Dock i wprowadzenie go do doku, aby nie został uszkodzony przez sztorm. Niestety zanim to zrobiono, w nocy z 22 na 23 września (lub już 21 września – istnieje kilka depesz z tego okresu, które podają różne daty) w miasto uderzył tajfun, który zerwał kotwicę Alaski.

Parowiec Alaska na skałach (fot. Lai Afong)
Parowiec Alaska na skałach (fot. Lai Afong)

Wiatr był na tyle silny, że zepchnął olbrzymi bocznokołowiec na brzeg, gdzie został uwięziony na rafie w pobliżu ulicy Praya East w dystrykcie Wan Chai. Gdy pogoda się uspokoiła, przeprowadzono oględziny kadłuba, które wykazały, że poza drobnymi uszkodzeniami, stan jednostki był bardzo dobry. Nie doszło do uszkodzenia kadłuba, ani żadnych przecieków. W związku z tym rozpoczęto żmudny proces uwalniania parowca. W tym czasie parowiec został sfotografowany m.in. przez znanego chińskiego fotografa, Lai Afonga (1839-1890). Jego zdjęcia pokazują jak silny i niszczycielski był wrześniowy tajfun w Hong Kongu.

Ostatecznie Alaska została ponownie zwodowana w 24 grudnia 1874 roku. W ramach napraw, wymieniono wał przenoszący moc na boczne koła i rozpoczęto przygotowania do wysłania statku do Yokohamy w Japonii, gdzie miał przejść dalsze naprawy. Ostatecznie SS Alaska opuściła Hong Kong 18 stycznia 1875 roku i dopłynęła do Japonii 24 stycznia. Ze względu na małe uszkodzenia, parowiec pozostawał w eksploatacji jeszcze przez kilka lat. Ostatecznie wycofano go w 1879 roku z obsługi trasy do Hong Kongu. Kilka lat później, mający już swoje lata drewniany statek został przebudowany na hulk węglowy i pływający magazyn, który zacumowano w Acapulco. W nowej roli wykorzystywano go jednak krótko, bo tylko do 1885 roku. Następnie Alaska została rozebrana.

Port w Hong Kongu po uderzeniu tajfunu
Port w Hong Kongu po uderzeniu tajfunu

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×