We września 1874 roku silny tajfun nawiedził Hong Kong. Wiatr był na tyle silny, że doprowadził do zerwania kotwicy stojącego w porcie bocznokołowego parowca SS Alaska. Statek został wyrzucony na skalisty brzeg, ale nie doznał większych uszkodzeń i do końca roku został uwolniony, a następnie przez kolejne lata pozostawał w eksploatacji.
W połowie lat 60. XIX wieku Pacific Mail Steamship Company zamówiła nowy, duży parowiec do obsługi tras międzynarodowych. Statek otrzymał nazwę SS Alaska i został zwodowany 27 listopada 1867 roku. Był to bocznokołowiec o długości 86 m, szerokości 12 m i zanurzeniu 7 m. Jego tonaż wynosił 4000 ton, a prędkość maksymalna dochodziła do 12 węzłów.

Po zakończeniu budowy i wyposażeniu statku, skierowano go 2 sierpnia 1868 roku do obsługi trasy między Nowym Jorkiem a Aspinwall (współcześnie Colón) w Panamie. Trasę tę Alaska obsługiwała do czerwca 1869 roku, po czym na krótko została oddelegowana na trasę San Francisco-Panama, a później San Francisco-Hong Kong. Powodem tej decyzji był spadek opłacalności trasy do Panamy po rozbudowaniu połączeń kolejowych. Rejsy do Hong Kongu były długie i ryzykowne, ale jednocześnie niezwykle opłacalne. SS Alaska cieszył się opinią niezawodnego i luksusowego statku, a jego kabiny były cenione przez zamożnych pasażerów.
Pod koniec września 1874 roku SS Alaska po raz kolejny dopłynęła do portu w Hong Kongu. Podczas pobytu w pocie, pogoda zaczął się pogarszać, co zwiastowało nadejście tajfunu. W tej sytuacji podjęto decyzję o zacumowaniu parowca w pobliżu Aberdeen Dock i wprowadzenie go do doku, aby nie został uszkodzony przez sztorm. Niestety zanim to zrobiono, w nocy z 22 na 23 września (lub już 21 września – istnieje kilka depesz z tego okresu, które podają różne daty) w miasto uderzył tajfun, który zerwał kotwicę Alaski.

Wiatr był na tyle silny, że zepchnął olbrzymi bocznokołowiec na brzeg, gdzie został uwięziony na rafie w pobliżu ulicy Praya East w dystrykcie Wan Chai. Gdy pogoda się uspokoiła, przeprowadzono oględziny kadłuba, które wykazały, że poza drobnymi uszkodzeniami, stan jednostki był bardzo dobry. Nie doszło do uszkodzenia kadłuba, ani żadnych przecieków. W związku z tym rozpoczęto żmudny proces uwalniania parowca. W tym czasie parowiec został sfotografowany m.in. przez znanego chińskiego fotografa, Lai Afonga (1839-1890). Jego zdjęcia pokazują jak silny i niszczycielski był wrześniowy tajfun w Hong Kongu.
Ostatecznie Alaska została ponownie zwodowana w 24 grudnia 1874 roku. W ramach napraw, wymieniono wał przenoszący moc na boczne koła i rozpoczęto przygotowania do wysłania statku do Yokohamy w Japonii, gdzie miał przejść dalsze naprawy. Ostatecznie SS Alaska opuściła Hong Kong 18 stycznia 1875 roku i dopłynęła do Japonii 24 stycznia. Ze względu na małe uszkodzenia, parowiec pozostawał w eksploatacji jeszcze przez kilka lat. Ostatecznie wycofano go w 1879 roku z obsługi trasy do Hong Kongu. Kilka lat później, mający już swoje lata drewniany statek został przebudowany na hulk węglowy i pływający magazyn, który zacumowano w Acapulco. W nowej roli wykorzystywano go jednak krótko, bo tylko do 1885 roku. Następnie Alaska została rozebrana.

Subskrybuj nasz newsletter!
Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.