SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Somua S-35 – najlepszy francuski czołg II wojny światowej
    Somua S-35 - najlepszy francuski czołg II wojny światowej
    Somua S-35 - najlepszy francuski czołg II wojny światowej
    Artykuły

    Somua S-35 – najlepszy francuski czołg II wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach18 września 2018Updated:21 września 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Na początku II wojny światowej Francuska armia dysponowała większą liczbą czołgów niż Niemcy, jednak większość tych wozów prezentowała bardzo małą wartość bojową oraz wykorzystywana była według nieadekwatnej do sytuacji na froncie taktyki. Wyjątkiem pod względem możliwości bojowych były czołgi Somua S-35.

    Geneza

    Francuska armia w okresie międzywojennym inwestowała spore środki w rozwój broni pancernej. Niestety wraz z rozbudową sił pancernych, taktyka wykorzystania czołgów pozostawała praktycznie niezmieniona od czasów I wojny światowej. Według założeń czołgi miały być silnie opancerzone (kosztem mobilności) i przystosowane do wspierania piechoty i zwalczania punktów oporu (kosztem możliwości zwalczania czołgów).

    Somua S-35
    Somua S-35

    Zadanie niszczenia czołgów wroga miały przejąć oddziały przeciwpancerne, natomiast zadanie prowadzenia natarcia po przełamaniu linii frontu przez piechotę wspieraną przez czołgi spadnie na kawalerię wspieraną przez czołgi (Francuzi zakładali, że walki w przyszłych konfliktach będą toczone dokładnie tak jak podczas I wojny światowej).

    W związku z tym oddziały kawalerii potrzebowały nieco inne czołgi niż piechota. Tak powstały „czołgi kawaleryjskie”, cechujące się większą prędkością niż czołgi piechoty, oraz uzbrojeniem przystosowanym do zwalczania pojazdów opancerzonych, a nie umocnień. W 1934 roku francuska armia złożyła w zakładach SOMUA zamówienie na nowy czołg tego typu, który miał zastąpić dotychczas wykorzystywane pojazdy (niewiele różniące się od czołgów piechoty).

    Somua S-35
    Somua S-35

    Oficjalnie przetarg na budowę czołgu rozstrzygnięto 12 października 1934 roku, ale założenia dla wozu przygotowano już latem 1934 roku. Budowa pierwszego prototypu oznaczonego jako AC3 zakończyła się 15 kwietnia 1935 roku, po czym czołg trafił na próby, które wypadły nie do końca zadowalająco. W związku z tym powstał kolejny prototyp, oznaczony jako AC4, w którym wyeliminowano wady pierwszego wozu – głównie problemy z zawieszeniem i jego podatność na uszkodzenia,.

    AC4 przeszedł próby pomyślnie, w związku z czym zamówiono kolejny prototyp oraz cztery pojazdy przedseryjne, które posłużyły do kolejnych prób. Po ich zakończeniu i wprowadzeniu drobnych poprawek w konstrukcji wozów, czołg został przyjęty do uzbrojenia 25 marca 1936 roku pod oznaczeniem Automitrailleuse de Combat modele 1935 S (czasami stosowano oznaczenie Char 1935 S), jednak powszechnie znano go jako Somua S-35.

    Somua S-35
    Somua S-35

    Konstrukcja

    Somua S-35 miał 5,38 m długości, 2,13 m szerokości i 2,63 m wysokości, oraz masę około 20 ton. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik Somua AC4 o mocy 190 KM, zapewniający prędkość maksymalną 37 km/h i zasięg 240 km na drodze i 110 km w terenie. Opancerzenie czołgu miało grubość 10-40 mm, a uzbrojenie składało się z armaty Puteaux SA 35 kalibru 47 mm z zapasem 84 naboi, oraz karabinu maszynowego kalibru 7,5 mm. Załoga liczyła 3 osoby, przy czym dowódca czołgu odpowiedzialny był za obsługę uzbrojenia.

    Eksploatacja

    Początkowo zamówiono 50 czołgów S-35, jednak z czasem zamówienie powiększono do 500 egzemplarzy. W toku produkcji wprowadzono kilka poprawek w konstrukcji, oraz stworzono projekt ulepszonej wersji czołgu, oznaczonej jako S-40. Miała ona otrzymać mocniejszy silnik, ulepszone podwozie i nową, większą wieżę.

    Zniszczony Somua S-35
    Zniszczony Somua S-35

    Aż do niemieckiej inwazji na Francję w maju 1940 roku zbudowano 416 czołgów, które trafiły do jednostek, natomiast kolejnych kilkadziesiąt wozów ukończono i dostarczono po rozpoczęciu działań wojennych. Czołgi S-35 trafiły do pułków kawalerii zmechanizowanej, m.in 2 Lekkiej Dywizji Zmechanizowanej oraz lekkich dywizji kawalerii i dywizji pancernych.

    W trakcie walk obronnych czołgi S-35 wzięły udział w kilku potyczkach, ale niestety nie odegrały znaczącej roli w walkach, głównie przez fatalny system dowodzenia i nieefektywną taktykę ich wykorzystania. Większość wozów utracono przez brak wsparcia lotniczego i konfrontację z mającymi przewagę liczebną oddziałami pancernymi przeciwnika.

    Zniszczony Somua S-35
    Zniszczony Somua S-35

    Mimo to, walki przetrwało około 300 czołgów S-35, które trafiły w niemieckie ręce. 297 z nich zostało przyjętych do uzbrojenia Wehrmachtu pod oznaczeniem PzKpfw 35-S 739(f). Wykorzystywano je jako pojazdy wsparcia dla oddziałów policyjnych oraz jednostek zwalczających partyzantów zarówno we Francji jak i na Bałkanach i w Rosji. Nie wykorzystywano ich jednak na pierwszej linii frontu.

    W 1941 roku 32 czołgi tego typu trafiły do Włoch, ale wysłano je na Sardynię. Podobno dwa S-35 trafiły na Węgry, a sześć do Bułgarii. Kolejnych 50 wozów znalazło się na uzbrojeniu oddziałów francuskich pod rządami Vichy. Większość z nich trafiła do Maroka, gdzie ostatecznie ich załogi przeszły wraz z sprzętem na stronę Aliantów.

    Najlepszy francuski czołg II wojny światowej?

    Ostatecznie czołgi S-35 nie wykazały się na froncie i nigdy nie odegrały znaczącej roli w walkach. W końcowej fazie wojny wozy zdobyte przez Niemców wzięły udział w walkach z Aliantami, ale były wówczas całkowicie przestarzałe, w związku z czym nie mogły zagrozić nowszym alianckim czołgom.

    Somua S-35 w Army Ordnance Museum w Aberdeen przed likwidacją muzeum
    Somua S-35 w Army Ordnance Museum w Aberdeen przed likwidacją muzeum

    Mimo mizernej skuteczności, czołgi S-35 uznawane są za technicznie najlepsze francuskie czołgi II wojny światowej. Gdyby wykorzystano je w podobny sposób jak Niemcy wykorzystywali własne czołgi średnie, prawdopodobnie S-35 mogły odegrać znaczącą rolę w walkach. Czołgi te dysponowały bowiem silnym uzbrojeniem przeciwpancernym i dobrym opancerzeniem, oraz stosunkowo dobrą mobilnością.

    Niestety wadą tych czołgów była stanowczo za mała wieża i fakt, iż dowódca czołgu musiał samodzielnie obsługiwać uzbrojenie. Kolejną wadą była bardzo wysoka sylwetka S-35 i stosunkowo mały potencjał modernizacyjny. Ulepszona wersja S-40 mogła prezentować się o wiele lepiej, ale nie weszła do eksploatacji.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZalety i wady najpopularniejszych materiałów budowlanych
    Next Article Ferrari 125 S – pierwsze Ferrari
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.