SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dante Alighieri – pierwszy włoski dreadnought
    Dante Alighieri - pierwszy włoski dreadnought
    Dante Alighieri - pierwszy włoski dreadnought
    Artykuły

    Dante Alighieri – pierwszy włoski dreadnought

    Michał BanachBy Michał Banach5 maja 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1913 roku pancernik Dante Alighieri był pierwszym włoskim dreadnoughtem. Okręt wyróżniał się silnym uzbrojeniem, umieszczonym w charakterystyczny i nietypowy sposób, jednak w trakcie swojej kariery nigdy nie miał okazji sprawdzić się w boju, a pod koniec lat 20. stał się ofiarą cięć budżetowych.

    Geneza

    Regia Marina (Włoska marynarka wojenna) na przełomie XIX i XX wieku była zbieraniną różnych, często bardzo nietypowych okrętów wojennych, które projektowano według oryginalnych projektów. Jako młode państwo, Włochy nie miały wieloletniej tradycji budowy okrętów wojennych i z opóźnieniem przystąpiły do morskiego wyścigu zbrojeń, zapoczątkowanego wraz z pojawieniem się okrętów pancernych.

    Dante Alighieri
    Dante Alighieri

    W 1901 roku włoski inżynier okrętowy, pułkownik Vittorio Cuniberti zaprezentował oryginalną koncepcję budowy silnie uzbrojonego pancernika, wyposażonego w jeden typ dział, najlepiej kalibru 305 mm. Pomysł ten nie zyskał aprobaty włoskiej floty, ale jego autor postanowił podzielić się nim na łamach prasy. W tym samym czasie podobne głosy, sugerujące budowę pancerników uzbrojonych w jeden typ i kaliber dział artylerii głównej zyskiwały stopniowo popularność na świecie, zwłaszcza po bitwie pod Cuszimą w 1905 roku.

    Wraz z rozpoczęciem w Wielkiej Brytanii prac nad pancernikiem HMS Dreadnought, kolejne floty zaczęły projektować podobne jednostki. Włosi dopiero w 1907 roku powrócili do koncepcji Cunibertiego, ale tym razem z większym zainteresowaniem. Dowództwo Regia Marina zleciło opracowanie planów nowego typu pancernika, który dorównywałby, albo i przewyższał powstające dreadnoughty.

    Dante Alighieri
    Dante Alighieri

    Z kilku koncepcji, które powstały, ostatecznie wybór padł na projekt admirała Edoardo Masdea. Zdając sobie sprawę z mniejszych mocy przerobowych włoskich stoczni, oraz postępującymi pracami nad dreadnoughtami dla floty austro-węgierskiej, Masdea postanowił zaprojektować okręt wyróżniający się potężną salwą burtową, znacznie większą, niż w przypadku okrętów brytyjskich i francuskich i porównywalną z projektowanymi pancernikami typu Viribus Unitis.  Zakładano, że okręt powstanie równolegle z innymi dreadnoughtami, ale będzie od nich lepiej uzbrojony, dzięki czemu nie stanie się tak szybko przestarzały.

    Aby nie przesadzić z wypornością, okręt miał otrzymać szczątkową nadbudówkę, a wszystkie wieże umieszczono w jednej płaszczyźnie (z czasem wieżę dziobową nieco podniesiono). Przy zastosowaniu czterech trzydziałowych wież, okręt dysponował potężną salwą burtową, składającą się z 12 dział, ale równocześnie tzw. salwa pościgowa była ograniczona do jedynie 3 dział, w porównaniu do 4 lub 6 w przypadku innych ówczesnych pancerników.

    Dante Alighieri
    Dante Alighieri

    Pierwszy włoski dreadnought

    Budowę okrętu zlecono stoczni Castellammare RN, a stępkę położono 6 czerwca 1909 roku. Wodowanie okrętu miało miejsce 20 sierpnia 1910 roku, a prace wykończeniowe przeciągnęły się do 15 stycznia 1913 roku. Okręt otrzymał nazwę Dante Alighieri.

    Pierwszy włoski dreadnought miał 168 m długości i wyporność 19 550 ton. Napęd stanowiły cztery turbiny parowe o mocy 32 190 KM, zapewniające prędkość 22 węzłów (chociaż zakładano, że powinna ona dojść do 23 węzłów), oraz zasięg 4800 mil morskich (8900 km), przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z czterech trzydziałowych wież z armatami kalibru 305 mm, mogącymi strzelać na obie burty. Artyleria dodatkowa składała się z 12 pojedynczych dział kalibru 120 mm w kazamatach i czterech podwójnych wież z takimi samymi działami. Ponadto okręt otrzymał 13 dział kalibru 76,2 mm i trzy pojedyncze wyrzutnie torped kalibru 450 mm. Opancerzenie pancernika miało grubość 254 mm w pasie burtowym i na wieżach, 38 mm na pokładzie i 305 mm na mostku. Załoga liczyła 981 oficerów i marynarzy.

    Dante Alighieri
    Dante Alighieri

    Już w trakcie budowy okrętu, dowództwo Regia Marina uznała, że Dante Alighieri będzie jedynym okrętem typu. Kolejne jednostki miały powstawać według nowych, bardziej dopracowanych planów, w których największą różnicą było umieszczenie wież artylerii głównej w superpozycji na dziobie i rufie. Bezpośrednim następcą pierwszego włoskiego dreadnoughta zostały pancerniki typu Conte di Cavour.

    Po wejściu do służby Dante Alighieri stał się okrętem flagowym Regia Marina. Wraz z wybuchem I wojny światowej oddelegowano go do grupy bojowej, która miała przechwycić Austro-Węgierską flotę, gdyby ta chciała rozpocząć działania na Morzu Śródziemnym. Tak się jednak nigdy nie stało, przez co pancernik całą wojnę spędził na rutynowych rejsach patrolowych, nigdy nie biorąc udziału w walce.

    Dante Alighieri
    Dante Alighieri

    Po wojnie okręt poddano kilku modernizacjom, w ramach których zainstalowano nowy dalmierz oraz uzbrojenie przeciwlotnicze. Pogarszająca się sytuacja gospodarcza we Włoszech sprawiała, że pod koniec lat 20. podjęto decyzję o zmniejszeniu floty i wycofaniu zbędnych okrętów wojennych. Wybór był łatwy do przewidzenia. Będący jedyną jednostką swojego typu, Dante Alighieri został skreślony z listy floty 1 lipca 1928 roku, a następnie został zezłomowany.

    Podsumowanie

    Mimo ambitnych planów, Dante Alighieri nie był tak przełomową jednostką jak zakładano. Jego największą wadą był układ uzbrojenia, który ograniczał możliwości bojowe – oprócz salwy burtowej, która była silna, ale jak pokazało doświadczenie wojenne, nie zawsze możliwa do wykorzystania.

    Dante Alighieri
    Dante Alighieri

    Co ciekawe, podobny układ uzbrojenia został zastosowany na rosyjskich dreadnoughtach. Niektórzy historycy uważają, że Rosjanie inspirowali się włoskimi projektami (jak to miało miejsce w latach 30.), ale według dostępnych danych, radzieckie okręty powstały według całkowicie rodzimego projektu, nie mającego związku z włoskim okrętem.

    Rosyjskie pancerniki typu Impieratrica Marija

    Długowieczne rosyjskie pancerniki typu Gangut

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWęgierski czołg średni Turán
    Next Article Game Boy – konsola, która zmieniła rynek gier
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.