SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read517 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read517 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read79 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read173 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Austro-węgierski pancernik SMS Szent István
    Artykuły

    Austro-węgierski pancernik SMS Szent István

    Michał BanachBy Michał Banach24 stycznia 2018Updated:17 stycznia 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Austro-węgierski pancernik SMS Szent István
    Austro-węgierski pancernik SMS Szent István
    Austro-węgierska flota nie pokazała podczas I wojny światowej swoich możliwości, a większość okrętów cały konflikt przetrwało w portach. Podobnie wyglądałaby historia pancernika SMS Szent István, gdyby nie fakt, że był to jedyny pancernik utracony podczas I wojny światowej, którego zatopienie uwieczniono na filmie. Był to również jeden z pierwszych dreadnoughtów, którego wieże artylerii głównej miały po trzy działa.

    Geneza

    Ze względu na uwarunkowania geograficzne i strategiczne, austro-węgierska flota za swojego głównego przeciwnika uważała przede wszystkim Włochów.  W 1908 roku dowództwo Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine (KuKK), Cesarsko-Królewskiej Marynarki Wojennej Austro-Więgier podjęło decyzję o budowie liczącej cztery okręty serii dreadnoughtów typu Tegetthoff. Jednostki te miały być odpowiedzią na plany budowy pierwszego włoskiego dreadnoughta – Dante Alighieri.

    Stępkę pod pierwszy okręt typu – Viribus Unitis położono 24 lipca 1910 roku w stoczni Stabilimento Tecnico Triestino w Trieście. Kolejne dwa okręty również zbudowano w tej samej stoczni. Ostatni z pancerników, Szent István miał powstać w stoczni Gans Danubius w Rijece. Pierwsze trzy okręty miały zbliżoną konstrukcję, ale Szent István różnił się od nich napędem, detalami konstrukcji oraz wyposażeniem, przez co nie jest do końca uznawany za jednostkę siostrzaną.

    SMS Szent István
    SMS Szent István

    Stępkę pod Szent István położono 29 stycznia 1912 roku, a wodowanie miało miejsce 17 stycznia 1914 roku. Ze względu na wybuch I wojny światowej, prace wykończeniowe przedłużyły się, przez co okręt wszedł do służby dopiero 13 grudnia 1915 roku. Pancernik miał 152 m długości i wyporność 20 000 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe AEG-Curtiss o mocy 26 000 KM, zapewniające prędkość 20 węzłów i zasięg 7800 km przy prędkości 10 węzłów.

    Uzbrojenie okrętu składało się z 12 dział kalibru 305 mm umieszczonych po trzy w czterech wieżach, 12 dział kalibru 150 mm, 12 dział kalibru 66 mm, trzech dział przeciwlotniczych kalibru 66 mm, oraz czterech wyrzutni torped kalibru 533 mm. Pancerz miał grubość 150-280 mm w pasie burtowym, 30-48 mm na pokładzie, 60-280 mm na wieżach i pokładzie bojowym, oraz 120-180 mm na grodziach.

    HMS Dreadnought – pancernik który zmienił świat

    Krótka eksploatacja i spektakularny koniec

    Po wejściu do służby w grudniu 1915 roku, SMS Szent István został przebazowany do portu Pula w dzisiejszej Chorwacji, gdzie spędził całą wojnę. W ciągu swoich 937 dni w służbie, okręt spędził na morzu zaledwie 54 dni, uczestnicząc głównie w jednodniowych treningach artyleryjskich. Austro-Węgierska flota unikała prowadzenia operacji na morzu głównie z powodu obawy przed konfrontacją z znacznie silniejszą francuską flotą, która od początku wojny blokowała cieśninę Otranto, uniemożliwiając okrętom austro-węgierskim wyjście na Morze Śródziemne.

    Na początku czerwca 1918 roku, dowodzący austro-węgierską flotą kontradmirał Miklós Horthy podjął decyzję o przeprowadzeniu uderzenia na aliancką flotę, która blokowała cieśninę Otranto. Nagła decyzja o podjęciu aktywnych działań bojowych podyktowana była pogarszającą się sytuacją floty podwodnej, która miała problemy z przebijaniem się przez blokadę.

    Tonący SMS Szent István
    Tonący SMS Szent István

    8 czerwca w morze wyszły pancerniki Viribus Unitis i Prinz Eugen, a dzień później Szent István i Tegetthoff. Obie grupy były eskortowane przez wiele mniejszych jednostek i miały spotkać się w zatoce Slano, skąd miały wyruszyć do akcji przeciwko okrętom blokady. Około godziny 3:15, 10 czerwca dwa włoskie kutry torpedowe – MAS 15 i MAS 21 wracające z spokojnego patrolu zauważyły austro-węgierski zespół pancerników Szent István i Tegetthoff.

    Dowodzący zespołem Capitano di corvetta Luigi Rizzo podjął decyzję o zaatakowaniu pancerników. Kutry, niezauważone przedarły się przez okręty eskorty i zaatakowały oba pancerniki. MAS 15 wystrzelił dwie torpedy w kierunku Szent István, a MAS wystrzelił dwie torpedy w kierunku Tegetthoff. Jedynie torpedy wystrzelone z MAS 15 okazały się skuteczne i trafiły Szent István w okolice maszynowni.

    Chociaż obie turbiny parowe zajmowały oddzielne pomieszczenia, pierwsza z maszynowni praktycznie natychmiast została zalana, a później podobny los spotkał drugą maszynownię. Utrata mocy sprawiła, że przestały działać pompy a pancernik zaczął się przechylać na burtę. Załoga próbowała ratować sytuację zalewając przedziały po przeciwnej stronie oraz obracając wieże, ale przechył cały czas powiększał się. Około godziny 6:05 Szent István przewrócił się na burtę i zatonął. Z całej, liczącej 1094 oficerów i marynarzy załogi zginęło zaledwie 89 osób. Ostatnie chwilę pancernika zostały również uwiecznione na dwóch filmach, kręconych z pokładu Tegetthoff. Warto dodać, że był to pierwszy film, na którym uwieczniono zatonięcie pancernika i jeden z trzech jakie kiedykolwiek powstały (pozostałymi pancernikami, których zatonięcie zostało sfilmowane były HMS Barham i USS Arizona).

    Utrata jednostki sprawiła, że kontradmirał Miklós Horthy zrezygnował z planowanej operacji, obawiając się, że jego plany zostały odkryte przez Włochów (w praktyce włosi nie wiedzieli, że austro-węgierskie okręty przygotowywały się do działań bojowych). W połowie lat 70. wrak pancernika Szent István został odnaleziony i oznaczony jako miejsce pamięci, przez co zabronione jest nurkowanie w jego pobliżu.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt tego typu dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMiG-9 – pierwszy radziecki myśliwiec o napędzie odrzutowym
    Next Article Kolejkoland – mobilna makieta kolejowa
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    By Michał Banach0
    29 stycznia 202323 Mins Read498 Views

    Pancerniki typu Iowa

    By Michał Banach0
    24 stycznia 20235 Mins Read432 Views

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    By Michał Banach0
    17 stycznia 20236 Mins Read104 Views

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.