SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Eksperymentalny japoński wielki niszczyciel Shimakaze
    Eksperymentalny japoński wielki niszczyciel Shimakaze
    Eksperymentalny japoński wielki niszczyciel Shimakaze
    Artykuły

    Eksperymentalny japoński wielki niszczyciel Shimakaze

    Michał BanachBy Michał Banach18 czerwca 2020Updated:18 czerwca 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1943 roku niszczyciel Shimakaze był jedynym z planowanych 17 japońskich wielkich niszczycieli uzbrojonych w torpedy kalibru 610 mm, który wszedł do eksploatacji. Jego kariera była krótka, ale jednostka ta zapisała się w historii jako jeden z najszybszych niszczycieli z czasów II wojny światowej.

    Geneza

    W ramach zainicjowanego w 1939 roku 4. programu rozbudowy japońskiej floty oprócz takich jednostek jak pancernik Yamato i lotniskowiec Shinano, zamówiono eksperymentalny, prototyp wielkiego niszczyciela, który miał stać się bazą do zbudowania serii kolejnych 16, a według dalszych planów nawet 32 niszczycieli uzbrojonych w ciężkie torpedy kalibru 610 mm.

    Okręt miał posiadać kadłub będący wydłużonym kadłubem niszczycieli typu Yugumo, a uzyskana przez to przestrzeń na pokładzie miała być wykorzystana do zamontowania trzeciej wyrzutni torped kalibru 610 mm. Tym samym niszczyciel miał posiadać aż 15 wyrzutni torpedowych – po pięć w trzech aparatach. Dodatkowo planowano zainstalowanie potężnej siłowni z turbinami parowymi wysokiego ciśnienia, które miały zapewniać znacznie wyższą prędkość maksymalną około 39 węzłów.

    Jedno z niewielu zdjęć niszczyciela Shimakaze
    Jedno z niewielu zdjęć niszczyciela Shimakaze

    Ze względu na potrzebę dostosowania projektu do wymagań floty, oraz z powodu eksperymentalnego charakteru jednostki, prace nad nią przebiegały powoli. Ostatecznie stępkę pod okręt nazwany Shimakaze położono 8 sierpnia 1941 roku w stoczni Marynarki w Maizuru. Wodowanie miało miejsce 18 lipca 1942 roku, a do służby okręt wszedł 10 maja 1943 roku.

    Wielki niszczyciel Shimakaze

    Shimakaze miał 129,5 m długości i wyporność całkowitą 3400 ton. Napęd zapewniały dwie turibny parowe Kampon o mocy 75 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną aż 40,9 węzła (uzyskaną podczas testów). Zasięg wynosił 6000 mil morskich (11 000 km) przy prędkości 18 węzłów. Załoga liczyła około 267 oficerów i marynarzy. Od początku Shimakaze posiadał radar.

    Uzbrojenie okrętu w momencie wejścia do służby składało się z 6 dział uniwersalnych kalibru 127 mm w trzech wieżach (3xII), 6 działek przeciwlotniczych kalibru 25 mm (3xII), 2 karabinów przeciwlotniczych kalibru 13,2 mm oraz 15 wyrzutni torped w trzech aparatach, kalibru 610 mm. Dodatkowo okręt zabierał 18 bomb głębinowych. Ze względu na rozmiar torped, nie przenoszono zapasowych torped, jednak przy 15 wyrzutniach siła ognia była wystarczająco duża.

    Jedno z niewielu zdjęć niszczyciela Shimakaze (koloryzowane)
    Jedno z niewielu zdjęć niszczyciela Shimakaze (koloryzowane)

    Niszczyciel chociaż wywodził się z wcześniejszych projektów, posiadał całkowicie nową konstrukcję dziobu, umożliwiającą pływanie z większymi prędkościami. Aparaty torpedowe umieszczono tak, aby umożliwić strzelanie na każdą burtę. W początkowej konfiguracji zainstalowano stosunkowo słabe uzbrojenie przeciwlotnicze, przez co w toku eksploatacji okręt musiał przejść modernizację i wzmocnienie obrony plot. W ramach przeprowadzonych na początku 1944 roku, oraz w czerwcu tego roku modernizacji dodano kolejne działka kalibru 25 mm, zwiększając ich liczę do łącznie 16. Zwiększono również zapas bomb głębinowych do 36 ładunków.

    Już w toku budowy Shimakaze, dowództwo floty uznało, że budowa kolejnych niszczycieli tego typu nie będzie opłacalna. Koszt samej siłowni i skomplikowanie konstrukcji sprawiły, że bardziej opłacalne było zbudowanie większej liczby prostszych niszczycieli już sprawdzonego typu. Shimakaze po ukończeniu i przeprowadzeniu prób trafił do eksploatacji i był intensywnie wykorzystywany w walkach na Pacyfiku, w szczególności w roli jednostki eskortowej. Mimo to, jego załodze ni udało się wykorzystać potencjału potężnego uzbrojenia torpedowego.

    Shimakaze w grze World of Warships
    Shimakaze w grze World of Warships

    Kariera okrętu dobiegła końca 11 listopada 1944 roku. Podczas działań w zatoce Ormo okręt został poważnie uszkodzony bliskimi eksplozjami bomb zrzucanych przez amerykańskie bombowce pokładowe. Niszczyciel utracił napęd, a na pokładzie wybuchły liczne pożary. Ostatecznie okręt zaczął tonąć i eksplodował. Większość członków załogi zginęła.

    Miejsce zatonięcia Shimakaze było znane, ale wrak odkryto dopiero 1 grudnia 2017 roku. Dokonała tego ekspedycja pod dowództwem Paula Allena. Odkrycie wraku było o tyle istotne, że obaliło powtarzane przez lata twierdzenie, że w trakcie modernizacji usunięto jedną z trzech wież dział kalibru 127 mm. Wrak posiadał bowiem wszystkie trzy wieże.

    Podsumowanie

    Shimakaze był jednym z najszybszych niszczycieli podczas II wojny światowej, oraz posiadała wyjątkowo potężne uzbrojenie torpedowe. Salwa 15 torped kalibru 610 mm mogła spokojnie zatopić nawet duży okręt wojenny, zwłaszcza, że torpedy te miały o wiele większą głowicę bojową niż typowe torpedy kalibru 533 mm, stosowane w tym czasie przez większość flot.

    Shimakaze w grze World of Warships
    Shimakaze w grze World of Warships

    Gdyby nie koszty i problemy z produkcji tak skomplikowanych i dużych okrętów, Japonia wprowadziłaby podczas wojny większą ich liczbę. Pierwotnie zakładano zbudowanie 1+16 okrętów, ale później zaczęto rozważać program budowy aż 32 okrętów tego typu.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułŻubr A80 – bolesny początek Jelczańskich Zakładów Samochodowych
    Następny artykuł Zapomniany szwedzki myśliwiec Svenska Aero Jaktfalken
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    14 maja 20222 Mins Read

    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano

    17 kwietnia 20222 Mins Read

    Obiekt 279 – UFO-tank

    9 kwietnia 20227 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.