SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoskie kutry rakietowe i wodoloty typu Sparviero
    Włoskie kutry rakietowe i wodoloty typu Sparviero
    Włoskie kutry rakietowe i wodoloty typu Sparviero
    Artykuły

    Włoskie kutry rakietowe i wodoloty typu Sparviero

    Michał BanachBy Michał Banach21 czerwca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Ze względu na osiągi jakimi dysponowały wodoloty, w latach 70. wiele marynarek wojennych zaczęło się interesować tego typu pojazdami, zwłaszcza w roli szybkich jednostek uzbrojonych w rakiety przeciwokrętowe. Najintensywniejsze prace prowadzono w USA, ale również we Włoszech zaprojektowano i wprowadzono do służby serię takich jednostek, określaną jako typ Sparviero.

    We Włoszech pomysł wykorzystania wodolotów w roli nosicieli rakiet przeciwokrętowych zrodził się wraz z pojawieniem się amerykańskich wodolotów typu Pegasus. Jednostki te miały według założeń trafić do różnych flot państw NATO, stając się standardowym lekkim kutrem rakietowym. Dzięki swojej prędkości, byłyby one o wiele skuteczniejsze niż tradycyjnego tego typu jednostki.

    Sparviero
    Sparviero

    W 1970 roku Włoska Marynarka Wojenna (Marina Militare) zamówiła prototyp niewielkiego wodolotu uzbrojonego w rakiety przeciwokrętowe, który docelowo miał być uzupełnieniem większych jednostek typu Pegasus. Prace nad wodolotami prowadziło konsorcjum Alinavi, współpracujące z Boeingiem. To właśnie amerykańska firma dostarczyła Włochom plany swojego wodolotu USS Tucumcari, które wykorzystano do opracowania włoskich jednostek. Stępkę pod jednostkę nazwaną Sparviero położono w kwietniu 1971 roku, a wodowanie miało miejsce 9 maja 1973 roku. Do służby kuter rakietowy wszedł 15 lipca 1974 roku.

    Rozpoczęto następnie intensywne próby, których rezultatem było zamówienie kolejnych jednostek tego typu. Łącznie powstało 7 kutrów rakietowych typu Sparviero – Sparviero, Nibbio, Falcone, Astore, Grifone, Gheppio i Condor. Ze względu na fiasko programu Pegasus, Włosi nie zamówili większej liczby wodolotów i w latach 90. zaczęli je stopniowo wycofywać. Co ciekawe, nieco wcześniej Japonia zamówiła trzy zmodyfikowane kutry tego typu (PG 01 – PG 03), które budowano w latach 1991-1995. Podobnie jak w przypadku włoskich jednostek, Japonia również uznała je za mało przydatne i kosztowne w eksploatacji i w latach 2008-2010 wycofała je z eksploatacji.

    Falcone
    Falcone

    Chociaż teoretycznie wodoloty dysponowały lepszymi osiągami od tradycyjnych kutrów rakietowych, w przypadku jednostek typu Sparviero różnica osiągów nie była aż tak dobra, co w połączeniu z stosunkowo słabym uzbrojeniem sprawiło, że ich wartość bojowa nie była oceniana zbyt dobrze. Kolejnym problemem były koszty eksploatacji.

    Konstrukcja

    Kutry rakietowe typu Sparviero miały 23 m długości przy normalnym zanurzeniu, oraz 24,5 m długości z wystawionymi płetwami do poruszania się z dużymi prędkościami. Napęd stanowiła turbina gazowa CODAG 1 Rolls-Royce Proteus 15 M560 o mocy 5044 KM oraz silnik diesla Isotta-Fraschini ID38N6V, używany do rejsów z małymi prędkościami.

    Condor
    Condor

    Prędkość maksymalna wodolotów wynosiła 50 węzłów, a zasięg 740 km przy prędkości 45 węzłów. Uzbrojenie włoskich jednostek składało się z działka Otobreda kalibru 76 mm i dwóch rakiet przeciwokrętowych Otomat, natomiast japońskie jednostki otrzymały wielolufowe działko M61 Vulcan oraz cztery rakiety przeciwokrętowe Type 90. Załoga liczyła 8 marynarzy i dwóch oficerów, którzy nie dysponowali żadnymi kwaterami, ponieważ zakładano, że kutry będą wykonywały tylko krótkie misje.

    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    Sparviero kwiecień 1971 roku 9 maja 1973 roku 15 lipca 1974 roku Wycofany 30 września 1991 roku
    Nibbio 1 sierpnia 1977 roku 29 lutego 1980 roku 7 marca 1980 roku Wycofany 10 października 1996 roku
    Falcone 1 października 1977 roku 27 października 1980 roku 7 marca 1982 roku Wycofany
    Astore 1 lipca 1978 roku 20 lipca 1981 roku 5 lutego 1983 roku Wycofany
    Grifone 15 listopada 1978 roku 1 grudnia 1981 roku 5 lutego 1983 roku Wycofany
    Gheppio 16 maja 1979 roku 24 czerwca 1982 roku 20 września 1983 roku Wycofany
    Condor 21 marca 1980 roku 25 stycznia 1983 roku 7 kwietnia 1984 roku Wycofany
    PG 01 25 marca 1991 roku 17 lipca 1992 roku 22 marca 1993 roku Wycofany 6 czerwca 2008 roku
    PG 02 25 marca 1991 roku 17 lipca 1992 roku 22 marca 1993 roku Wycofany 6 czerwca 2008 roku
    PG 03 8 marca 1993 roku 15 czerwca 1994 roku 13 marca 1995 roku Wycofany 24 czerwca 2010 roku

    PG 01
    PG 01
    Falcone i Nibbio
    Falcone i Nibbio
    Sparviero
    Sparviero

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWraki japońskich czołgów na wyspie Szumszu
    Next Article Wenecja – niesamowite miasto na wodzie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    Giulio Cesare – z ziemi włoskiej do Rosji

    15 października 20226 Mins Read

    Breda-Zappata BZ.308 – ofiara pokoju

    24 września 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.