Na fali powojennej fascynacji turbinami gazowymi, włoska firma Viberti zaprojektowała na przełomie lat 40. i 50. niesamowity, futurystyczny autobus, którego napęd miała stanowić właśnie turbina gazowa – Viberti Golden Dolphin. Pojazd zaprezentowano w 1956 roku, ale po początkowym gorącym przyjęciu, projekt szybko zapadł się pod ziemię.

Viberti Golden Dolphin był niesamowitym pojazdem, wyprzedzającym swoje czasy. Miał 11,5 m długości, 2,4 m szerokości i 1,8 m wysokości. Od początku projektowano go tak, aby był jak najlżejszy i zarazem aby był maksymalnie aerodynamiczny, dzięki czemu miał rozwijać bardzo wysokie prędkości.

Futurystyczne, znakomicie przeszklone dwuosiowe nadwozie kryło liczne niespotykane w latach 50. rozwiązania techniczne. Wszystkie fotele były obrotowe i miały dostęp do systemu sterowania radiem oraz przycisk do przywoływania obsługi. Z tyłu podobno umieszczono niewielką toaletę i garderobę (patrząc na zdjęcia można jednak mieć co do tej informacji pewne wątpliwości). Wnętrze było w pełni klimatyzowane, co również było nowością (a przy takim przeszkleniu wręcz koniecznością).

Viberti Golden Dolphin
Viberti Golden Dolphin

Najciekawszy był jednak napęd jaki podobno miał być zastosowany w autobusie. Konstruktorzy chcieli umieścić w nim turbinę gazową o mocy 400 KM, która miała rozpędzać aerodynamiczny autobus nawet do 200 km/h. Prawdopodobnie jednak nigdy jej nie zamontowano, ponieważ gdziekolwiek Viberti Golden Dolphin był prezentowany, nigdy nie pokazywano przedziału silnikowego, a sam pojazd nie poruszał się.

Jakiś czas po jego prezentacji, ślad po autobusie zaginął. Nie wiadomo czy został zezłomowany, czy też trafił do jakiegoś magazynu, w którym czeka na ponowne odkrycie.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.