SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Taranowce torpedowe HMS Polyphemus i USS Intrepid
    Taranowce torpedowe HMS Polyphemus i USS Intrepid
    Artykuły

    Taranowce torpedowe HMS Polyphemus i USS Intrepid

    Michał BanachBy Michał Banach6 marca 2016Updated:14 czerwca 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    W drugiej połowie XIX wieku w kilku największych ówcześnie flotach zaczęto wprowadzać eksperymentalne okręty wojenne wyposażone w tarany. Pomysł będący efektem analiz przebiegu Bitwy pod Lissą w 1866 był nie tylko szalony, ale również bezsensowny. Mimo to konstruktorzy w Wielkiej Brytanii i USA poszli jeszcze dalej, tworząc taranowce torpedowe HMS Polyphemus i USS Intrepid.

    Kilka słów o taranowcach

    Bitwa pod Lissą z 1866 roku miała olbrzymi wpływ na rozwój okrętów wojennych. W trakcie starcia austriackie okręty przeprowadziły kilka mniej lub bardziej udanych prób staranowania włoskich okrętów. Ostatecznie tylko jeden atak zakończył się zatopieniem. Paradoksalnie, taki sposób prowadzenia walki nie był wyrazem geniuszu dowódców, a raczej aktem desperacji.

    Rozwój okrętów wojennych posiadających opancerzenie z płyt żelaznych był w drugiej połowie XIX wieku bardzo intensywny. Praktycznie każdy kolejny okręt wojenny był lepszy od poprzednich. Niestety konstruktorzy uzbrojenia nie nadążali za tym postępem.

    Bitwa pod Lissą (1866)
    Bitwa pod Lissą (1866)

    Ówczesne uzbrojenie nie było w stanie przebić płyt pancernych, a ponadto celność dział pozostawiała wiele do życzenia. Dowódcy największych flot – brytyjskiej, francuskiej i amerykańskiej zaczęli więc szukać jakiegoś sposobu na skuteczne zwalczanie coraz cięższych okrętów wojennych.

    Tak zrodził się pomysł budowy taranowców – niewielkich okrętów wojennych wyposażonych w taran na dziobie oraz potężne silniki zapewniające dużą prędkość. Początkowo wydawało się, że pomysł ten jest bardzo dobry. Taranowce były mniejsze i tańsze od okrętów liniowych, a ich potencjalne możliwości były bardzo duże. Tak wyglądała teoria.

    Przy ówczesnych ograniczeniach technologicznych i dosyć słabych silnikach, taranowce musiały być maksymalnie odciążone.Oznaczało to, że okręty tej klasy praktycznie nie posiadały opancerzenia, a uzbrojenie dodatkowe (taran był podstawowym uzbrojeniem) składało się zaledwie z kilku lekkich armat.

    USS Katahdin a w tle Na drugim planie krążowniki USS Minneapolis i USS Columbia w porcie w Filadelfii w 1908 roku
    USS Katahdin a w tle Na drugim planie krążowniki USS Minneapolis i USS Columbia w porcie w Filadelfii w 1908 roku

    Taranowce, bądź okręty wyposażone w taran jako broń dodatkową powstawały w wielu krajach już od momentu pojawienia się okrętów pancernych. Prym w budowie tego typu jednostek wiedli Francuzi, z tą różnicą, że taran był uzbrojeniem dodatkowym, albo wręcz szczątkowym (okręty często wyposażano po prostu w wydłużony i wzmocniony dziób), a nie podstawowym. Przykładem takich okrętów są pancerniki Solferino i Magenta oraz Redoutable. W nieco innym kierunku poszli Brytyjczycy i Amerykanie.

    W Wielkiej Brytanii nie podjęto prób budowania typowych taranowców, uznając, że okręty tej klasy są nieprzydatne. Amerykanie w tym czasie znacząco zaniedbywali rozwój własnej floty, ale w 1891 roku wprowadzili do służby typowy taranowiec – USS Katahdin. Co ciekawe, w tym czasie idea budowy taranowców w innych krajach praktycznie odeszła w niepamięć.

    USS Intrepid – amerykański taranowiec torpedowy

    Amerykanie mimo, iż przespali nieco rozwój okrętów wojennych w drugiej połowie XIX wieku rozpoczęli w 1873 roku budowę nietypowego okrętu wojennego – taranowca torpedowego. Okręt wyposażono w potężny taran na dziobie w którym umieszczono jedną wyrzutnię torped.

    Budowę prowadzono w stoczni Boston Navy Yard. Wodowanie nastąpiło 5 marca 1874 roku, do służby Intrepid wszedł 31 lipca 1874 roku.

    USS Intrepid
    USS Intrepid

    Okręt miał 52 m długości i wyporność 1168 ton. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 1800 KM zapewniający prędkość 11 węzłów. Uzbrojenie składało się z czterech 24-funtowych haubic i jednej wyrzutni torped zamontowanej w taranie na dziobie.

    Po wejściu do służby USS Intrepid rozpoczął próby morskie, które wykazały, że zastosowany napęd jest stanowczo za słaby a ogólna przydatność okrętu pozostawia wiele do życzenia. W związku z tym zaraz po zakończeniu prób jednostka trafiła do rezerwy, w której przebywała z krótkimi przerwami aż do wycofania z eksploatacji 22 sierpnia 1882 roku.

    W 1892 roku, aż 10 lat po wycofaniu z eksploatacji taranowiec zezłomowano uznając, że stan okrętu nie pozwala na podjęcie jakichkolwiek prac na okręcie. Co ciekawe, w tym samym czasie do służby wszedł typowy taranowiec – USS Katahdin.

    HMS Polyphemus – brytyjski torpedowiec taranowy

    W 1872 roku działający przy Admiralicji „Komitet Torpedowy” (ang. Torpedo Commitee) badający możliwości wykorzystania torped w Royal Navy, wpadł na szalony pomysł połączenia tego młodego wynalazku z taranowcem. Ze względu na olbrzymie możliwości jakie dawały torpedy, a zwłaszcza stosunkowo mała waga i rozmiary wyrzutni w porównaniu do uzbrojenia artyleryjskiego uznano, że uzbrojenie to będzie świetnie pasowało do taranowców.

    HMS Polyphemus
    HMS Polyphemus

    5 lutego 1878 roku złożono oficjalne zamówienie w stoczni Chatham Naval Dockyard na taranowiec torpedowy. Otrzymał on nazwę HMS Polyphemus a projekt przygotował Nathaniel Barnaby (swoją droga konstruktor był wielkim wielbicielem taranowców). Stępkę pod okręt położono już 21 września, a wodowanie okrętu nastąpiło 15 czerwca 1881 roku. Prace wykończeniowe trwały do września 1882 roku (w tym samym czasie w USA wycofano z eksploatacji jedyny amerykański okręt tego typu).

    Jednostka miała 73 m długości i wyporność 2640 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 7000 KM zapewniające prędkość około 18 węzłów i zasięg 5470 km przy prędkości 10 węzłów. Załoga liczyła 80 oficerów i marynarzy, a uzbrojenie składało się z 5 wyrzutni torped kalibru 355 mm z zapasam 18 torped oraz 6 kartaczownic Nordenfelta, później zmienionych na szybkostrzelne armaty kalibru 57 mm. Pancerz taranowca był skromny i osłaniał jedynie część nadbudówki. Był to celowy zabieg, mający na celu odciążenie okrętu.

    HMS Polyphemus wyróżniał się na tle innych okrętów dwoma rozwiązaniami. Po pierwsze zastosowano na nim 80-woltową instalację elektryczną – był to pierwszy brytyjski okręt wojenny z taką instalacją. Najciekawsze było jednak umieszczenie jednej z wyrzutni torped w… taranie. Na jego końcu zamontowano solidną pokrywę chroniącą wyrzutnię i wyposażoną w specjalny hydrauliczny system podnoszenia.

    HMS Polyphemus
    HMS Polyphemus

    Po wejściu do służby, taranowiec przydzielono do Eskadry Śródziemnomorski. Służba okrętu była bardzo nudna, głównie z powodu kompletnego braku pomysłu na wykorzystanie tego typu jednostki. W 1885 roku HMS Polyphemus wziął udział w ćwiczeniach w trakcie których przeprowadzono symulowany atak na port w Berehaven. W trakcie próby taranowiec z łatwością przebił się przez zapory, siatki przeciwtorpedowe i inne przeszkody, a także udało mu się ominąć 10 torped wystrzelonych w jego kierunku.

    Od 1902 roku taranowiec służył jako baza szkoleniowa dla marynarzy obsługujących wyrzutnie torped, a 7 lipca 1903 roku sprzedano go na złom.

    HMS Polyphemus był ślepą uliczką w rozwoju uzbrojenia morskiego i jednym z najbardziej bezsensownych projektów Royal Navy jakie zrealizowano pod koniec XIX wieku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiesamowite latarnie morskie – film
    Next Article Najsłynniejsze samoloty bojowe świata – wydawnictwo Almapress
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer

    25 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.