SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Solferino i Magenta – jedyne dwurzędowe okręty pancerne
    Solferino i Magenta - jedyne dwurzędowe okręty pancerny
    Solferino i Magenta - jedyne dwurzędowe okręty pancerny
    Artykuły

    Solferino i Magenta – jedyne dwurzędowe okręty pancerne

    Michał BanachBy Michał Banach18 października 2015Updated:26 grudnia 20159 komentarzy3 Mins Read
    W połowie XIX wieku definitywnie skończyła się era drewnianych okrętów wojennych. Ich miejsce zajęły okręty wojenne pokryte lub zbudowane z żelaza. Zapoczątkowany przez Francję wyścig zbrojeń doprowadził do powstania wielu dziwacznych konstrukcji. Jednymi z bardziej oryginalnych były dwa francuskie okręty pancerne typu Magenta – Magenta i Solferino. Były one jedynymi dwurzędowymi okrętami pancernymi w historii.

    Wyjątkowe dwurzędowce

    O ile w przypadku drewnianych okrętów wojennych istniały nawet trzyrzędowe okręty liniowe, tak w przypadku okrętów zbudowanych z żelaza było zupełnie inaczej. Duża waga okrętów tego typu sprawiała, że konstruktorzy musieli ograniczyć się do zaledwie jednego pokładu działowego.

    W lipcu 1859 roku we Francji rozpoczęto jednak budowę dwóch nietypowych okrętów wojennych wykonanych z żelaza, które posiadały aż dwa pokłady działowe. Ich projektantem był utalentowany francuski konstruktor Henri Dupuy de Lome.

    Solferino i wielkie pranie rozwieszone między masztami
    Solferino i wielkie pranie rozwieszone między masztami

    Był on twórcą takich okrętów jak napędzany parą okręt liniowy Napoleon z 1852 roku czy też zbudowany w 1860 Gloire, będący pierwszym okrętem pancernym w historii. W przypadku jednostek typu Magenta postanowił wyeliminować wady wszystkich dotychczasowych okrętów – słaby pancerz drewnianych okrętów wojennych oraz słabe uzbrojenie Glorie.

    Co ciekawe, stępkę pod oba okręty położono jeszcze przed wodowaniem Glorie. 22 lipca 1859 roku położono stępkę pod Magenta, a 24 lipca pod Solferino. Pierwszego z nich zwodowano 22 lipca 1861 roku, a drugiego 24 lipca.

    Bardzo ciekawy obraz przedstawiający Solferino, Magenta i prawdopodobnie Napoleona w Breście - szkoda, że nie ma żadnego zdjęcia z tego okresu
    Bardzo ciekawy obraz przedstawiający Solferino, Magenta i prawdopodobnie Napoleona w Breście – szkoda, że nie ma żadnego zdjęcia z tego okresu

    Oba okręty miały długość 86 metrów i wyporność ponad 7000 ton. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 3450 KM zapewniający prędkość do 13 węzłów. Oprócz jednej śruby napędowej okręty miały dosyć rozbudowane ożaglowanie pomocnicze. Zasięg okrętów wynosił 3400 km, a autonomiczność 3 miesiące.

    Uzbrojenie okrętów robiło wrażenie, ponieważ składało się z 16 armat kalibru 194 mm, 34 armat kalibru 164 mm i 2 haubic kalibru 225 mm. Pancerz okrętów miał od 109 do 120 mm grubości. Załogę stanowiło ponad 681 marynarzy i oficerów.

    Solferino
    Solferino

    Dodatkowo okręty te posiadały taran z przodu. Tym samym były to pierwsze okręty pancerne wyposażone w ten archaiczny i wręcz antyczny wynalazek.

    Krótka kariera

    Kariera obu okrętów była bardzo krótka. Szybki rozwój okrętów wojennych w tym okresie sprawił, że szybko stały się przestarzałe.

    Magenta zatonęła 31 października 1875 roku po eksplozji spowodowanej pożarem prochu. Mimo prób uratowania okrętu, załoga zdecydowała się na jego opuszczenie. Statek zatonął niedaleko Tulonu. Solferino wykorzystywano natomiast do 1882 roku.

    Solferino
    Solferino

    Ze względu na eksperymentalny charakter obu okrętów ich służba nie była zbyt ciekawa i ograniczyła się do regularnych patroli głównie na Morzu Śródziemnym.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleC-47 Skytrain nad piramidami – zdjęcia
    Next Article Savoia-Marchetti SM.55 – rekordowa łódź latająca
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.