SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Solferino i Magenta – jedyne dwurzędowe okręty pancerne
    Artykuły

    Solferino i Magenta – jedyne dwurzędowe okręty pancerne

    Michał BanachBy Michał Banach18 października 2015Updated:26 grudnia 20159 komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Solferino i Magenta - jedyne dwurzędowe okręty pancerny
    Solferino i Magenta - jedyne dwurzędowe okręty pancerny
    W połowie XIX wieku definitywnie skończyła się era drewnianych okrętów wojennych. Ich miejsce zajęły okręty wojenne pokryte lub zbudowane z żelaza. Zapoczątkowany przez Francję wyścig zbrojeń doprowadził do powstania wielu dziwacznych konstrukcji. Jednymi z bardziej oryginalnych były dwa francuskie okręty pancerne typu Magenta – Magenta i Solferino. Były one jedynymi dwurzędowymi okrętami pancernymi w historii.

    Wyjątkowe dwurzędowce

    O ile w przypadku drewnianych okrętów wojennych istniały nawet trzyrzędowe okręty liniowe, tak w przypadku okrętów zbudowanych z żelaza było zupełnie inaczej. Duża waga okrętów tego typu sprawiała, że konstruktorzy musieli ograniczyć się do zaledwie jednego pokładu działowego.

    W lipcu 1859 roku we Francji rozpoczęto jednak budowę dwóch nietypowych okrętów wojennych wykonanych z żelaza, które posiadały aż dwa pokłady działowe. Ich projektantem był utalentowany francuski konstruktor Henri Dupuy de Lome.

    Solferino i wielkie pranie rozwieszone między masztami
    Solferino i wielkie pranie rozwieszone między masztami

    Był on twórcą takich okrętów jak napędzany parą okręt liniowy Napoleon z 1852 roku czy też zbudowany w 1860 Gloire, będący pierwszym okrętem pancernym w historii. W przypadku jednostek typu Magenta postanowił wyeliminować wady wszystkich dotychczasowych okrętów – słaby pancerz drewnianych okrętów wojennych oraz słabe uzbrojenie Glorie.

    Co ciekawe, stępkę pod oba okręty położono jeszcze przed wodowaniem Glorie. 22 lipca 1859 roku położono stępkę pod Magenta, a 24 lipca pod Solferino. Pierwszego z nich zwodowano 22 lipca 1861 roku, a drugiego 24 lipca.

    Bardzo ciekawy obraz przedstawiający Solferino, Magenta i prawdopodobnie Napoleona w Breście - szkoda, że nie ma żadnego zdjęcia z tego okresu
    Bardzo ciekawy obraz przedstawiający Solferino, Magenta i prawdopodobnie Napoleona w Breście – szkoda, że nie ma żadnego zdjęcia z tego okresu

    Oba okręty miały długość 86 metrów i wyporność ponad 7000 ton. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 3450 KM zapewniający prędkość do 13 węzłów. Oprócz jednej śruby napędowej okręty miały dosyć rozbudowane ożaglowanie pomocnicze. Zasięg okrętów wynosił 3400 km, a autonomiczność 3 miesiące.

    Uzbrojenie okrętów robiło wrażenie, ponieważ składało się z 16 armat kalibru 194 mm, 34 armat kalibru 164 mm i 2 haubic kalibru 225 mm. Pancerz okrętów miał od 109 do 120 mm grubości. Załogę stanowiło ponad 681 marynarzy i oficerów.

    Solferino
    Solferino

    Dodatkowo okręty te posiadały taran z przodu. Tym samym były to pierwsze okręty pancerne wyposażone w ten archaiczny i wręcz antyczny wynalazek.

    Krótka kariera

    Kariera obu okrętów była bardzo krótka. Szybki rozwój okrętów wojennych w tym okresie sprawił, że szybko stały się przestarzałe.

    Magenta zatonęła 31 października 1875 roku po eksplozji spowodowanej pożarem prochu. Mimo prób uratowania okrętu, załoga zdecydowała się na jego opuszczenie. Statek zatonął niedaleko Tulonu. Solferino wykorzystywano natomiast do 1882 roku.

    Solferino
    Solferino

    Ze względu na eksperymentalny charakter obu okrętów ich służba nie była zbyt ciekawa i ograniczyła się do regularnych patroli głównie na Morzu Śródziemnym.

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSamoloty w Naval Air Station w 1945 – zdjęcie
    Next Article Savoia-Marchetti SM.55 – rekordowa łódź latająca
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    1 grudnia 20233 Mins Read47 Views

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    By Michał Banach0
    15 listopada 20233 Mins Read4 Views

    ORP Sokół w drodze do Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

    By Michał Banach0
    15 listopada 202312 Mins Read234 Views

    Okręty podwodne typu 207 – Kobben

    By Michał Banach0
    6 listopada 202314 Mins Read6 Views

    SS Great Eastern – parowy lewiatan z XIX wieku

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    Reklama




    Losowe
    Jedzenie
    3 marca 20192 Mins Read

    Jak trzymać kieliszek do wina czy koniaku?

    W degustacji alkoholu znaczenie ma nie tylko jego jakość, ale również sposób trzymania kieliszka w…

    Artykuły
    24 czerwca 20163 Mins Read

    Penny Black – pierwszy znaczek pocztowy

    W latach 30. XIX wieku system pocztowy w Wielkiej Brytanii (i ogólnie na całym świecie)…

    Artykuły
    19 maja 20166 Mins Read

    Tupolew Tu-4 – radziecka kopia B-29 Superfortress

    Amerykański bombowiec B-29 Superfortress uznawany był za jeden z najlepszych bombowców strategicznych w historii. Maszyna…

    Artykuły
    17 października 20182 Mins Read

    Wienermobile – jeżdżący hot dog

    Dobra reklama to oryginalna reklama. Z takiego założenia wyszedł w 1936 roku Carl G. Mayer,…

    8.9
    Artykuły
    31 października 20234 Mins Read

    Carcassonne – recenzja

    Za górami, za lasami, a właściwie za polami istnieje kraina fortyfikacji, klasztorów i traktów. Zapraszamy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.