SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sołdek – pierwszy powojenny polski statek
    Sołdek - pierwszy powojenny polski statek
    Sołdek - pierwszy powojenny polski statek
    Artykuły

    Sołdek – pierwszy powojenny polski statek

    Michał BanachBy Michał Banach31 sierpnia 2021Jeden komentarz5 Mins Read
    Po zakończeniu II wojny światowej w Polsce rozpoczęto olbrzymi program odbudowy kraju. Z zgliszcz odbudowywano miasta, przemysł oraz flotę. Przetrzebiona działaniami wojennymi marynarka handlowa musiała szybko odzyskać możliwości transportowe, aby jak najszybciej pomóc w odbudowie gospodarki. Pierwszym po wojnie, zbudowanym od podstaw w Polsce statkiem był masowiec Sołdek. Zwodowano go 6 listopada 1948 roku.

    Geneza

    Po zakończeniu wojny Polska weszła w posiadanie kilku stoczni – w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku. Były one jednak w bardzo złym stanie, brakowało wielu maszyn, zniszczonych, bądź rozkradzionych po wojnie a na pochylniach często zalegały niedokończone niemieckie statki. W kwietniu 1948 roku zwodowano jedną z takich jednostek – Oliwa. Był to pierwszy zwodowany po wojnie statek w Polsce, ale przez to, że był jednostką niemiecką, nie można go uznać za pierwszy polski statek.

    Sołdek w trakcie rejsu
    Sołdek w trakcie rejsu

    Historia pierwszych polskich powojennych statków sięga roku 1946. Linie żeglugowe Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. złożyły w tym roku zamówienie na tzw. rudowęglowce. Statki te miały być przystosowane do transportu węgla i rud żelaza.

    Rosnące po wojnie zapotrzebowanie na węgiel sprawiało, że był to opłacalny produkt eksportowy. Z drugiej strony odradzający się polski przemysł potrzebował rud żelaza. Niestety wymóg transportowania dwóch tak różnych towarów sprawił, że projekt statku wymagał odpowiedniego przygotowania.

    Sołdek w trakcie budowy
    Sołdek w trakcie budowy

    Prace nad liczącą 29 masowców serią rozpoczęły się krótko po złożeniu zamówienia. Dokumentację przygotowała stocznia Augustin Normand z Francji na podstawie wytycznych przygotowanych w Polsce. Następnie gotowy projekt przetłumaczono w Polsce i dostosowano do możliwości stoczni w Gdańsku.

    Sołdek – pierwszy z pierwszych

    Stępkę pod Sołdka położono 3 kwietnia 1948 roku a wodowanie miało miejsce już 6 listopada 1948 roku. Prace wykończeniowe trwały natomiast do 24 września 1949 roku, kiedy to statek wyruszył w swój pierwszy próbny rejs. Do eksploatacji oficjalnie wszedł 21 października 1949 roku.

    Sołdek w trakcie budowy
    Sołdek w trakcie budowy

    Sołdek był pierwszym z 29 rudowęglowców typu B30. Statek miał 87 m długości i nośność 2610 ton. Wyposażono go w 4 ładownie oraz wszelkie potrzebne pomieszczenia dla liczącej 28 osób załogi. Napęd Sołdka stanowił silnik parowy o mocy 1300 KM. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości 9,5 węzła.

    Nazwa statku pochodzi od nazwiska stoczniowca, Stanisława Sołdka. Wiele z pozostałych masowców typu B30 również otrzymało nazwy od nazwisk pracowników stoczni. Inne otrzymały nazwy nawiązujące do „jedynego słusznego systemu politycznego” jaki panował wówczas w Polsce.

    Sołdek przed wodowaniem
    Sołdek przed wodowaniem

    Eksploatacja

    Podczas próbnego rejsu 24 września 1949 roku statkiem dowodził kapitan Zbigniew Rybiński. Próby przebiegły spokojnie i ogólnie uznano je za udane, ale mimo to Sołdek trafił do stoczni w celu wyeliminowania sporej ilości wad i usterek. To właśnie dlatego statek oficjalnie do eksploatacji wszedł dopiero miesiąc po pierwszym rejsie.

    Sołdek
    Sołdek

    Sołdek pływał głównie na trasach Bałtyckich, ale zdarzało się mu zawijać również do portów we Francji i na Morzu Północnym. Wykorzystywano go intensywnie do 30 grudnia 1980 roku. W tym czasie odbył 1479 rejsów, przewiózł 3,5 mln ton węgla i rudy, zawijając przy okazji do 60 portów.

    Służba statku przebiegała na ogół spokojnie, ale w jego długiej karierze miało miejsce kilka trudnych momentów. W 1952 roku w trakcie rejsu do Danii i Szwecji awarii uległ główny silnik. Co gorsza na Bałtyku szalał wówczas sztorm. Warunki były tak złe, że obawiano się, że obciążona ładunkiem jednostka zatonie. Na szczęście po kilku godzinach walki z pogodą warunki polepszyły się na tyle, że możliwe było odholowanie Sołdka do portu.

    Sołdek
    Sołdek

    Kolejny poważny incydent miał miejsce w 1969 roku. Doszło wówczas do zalania maszynowni, a ilość wody była tak duża, że rozważano opuszczenie statku. Na szczęście i tym razem udało się go uratować.

    Na początku lat 80. intensywnie wykorzystywany Sołdek był już nie tylko przestarzały, ale również za mały, za wolny i zbyt zużyty aby go dalej wykorzystywać. Nie chcąc złomować tak ważnego dla polskiej żeglugi statku, zdecydowano się na przekształcenie go w muzeum.

    Sołdek
    Sołdek

    Po trwających 5 lat pracach remontowych Sołdek trafił do Gdańska, gdzie 17 lipca 1985 roku oficjalnie udostępniono go zwiedzającym jako muzeum. Od tego czasu statek na stałe przebywa w Gdańsku i jest jednym z najważniejszych symboli miasta.

    W drugiej połowie 2020 roku poddano go gruntownemu remontowi w stoczni. Był to pierwszy tak poważny remont od przekształcenia go w muzeum w 1985 roku. W trakcie prac wymieniono część poszycia, instalację elektryczną oraz wyremontowano część pomieszczeń udostępnianych do zwiedzania. Kolejnym etapem prac, ale już po powrocie do Gdańska w grudniu 2020 roku było przygotowanie nowej wystawy w pomieszczeniach muzealnych na pokładzie.

    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)

    Pierwszy i najważniejszy

    Sołdek nie był ani specjalnie nowatorskim, ani dobrym statkiem. Był po prostu przeciętnym masowcem, jakich wiele powstało w okresie powojennym na całym świecie. Był jednak pierwszym statkiem, jaki zbudowano od podstaw w Polsce po zakończeniu wojny.

    To właśnie dlatego jest on jednym z najważniejszych statków w polskiej historii. Cały czas można go zwiedzać w Gdańsku, gdzie co roku przez jego pokład przewija się kilkadziesiąt tysięcy turystów.

    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)
    Sołdek (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLampy Nixie – nowe życie starych lamp
    Next Article Audiobook kryminał, thriller, sensacja – na jakie tytuły warto zwrócić uwagę?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.