Zbudowany w 1929 roku PWS-20 miał krótką i niezbyt udaną karierę, jednak pełną nadziei i marzeń. Był to również pierwszy zaprojektowany w Polsce od podstaw samolot pasażerski. Zbudowano dwa prototypy, które okazały się jednak gorsze od używanych w tym okresie Fokkerów F-VIIA/1m.

Prace nad PWS-20 rozpoczęto w 1927 roku wraz z ogłoszeniem przez polskie Ministerstwo Komunikacji konkursu na ośmiomiejscowy samolot pasażerski (dwóch pilotów i sześciu pasażerów). Konkurs rozstrzygnięto 10 grudnia 1928 roku, przyznając pierwsze miejsce projektowi inżyniera Zbysława Ciołkosza i Antoniego Uszackiego, który nosił oznaczenie PWS-20.

PWS-20 (fot. NAC)
PWS-20 (fot. NAC)

Podjęto następnie decyzję o zamówieniu trzech prototypów, które miały być wykorzystane do prób. Zakłady PWS otrzymały również dofinansowanie z Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej na realizację projektu. Pierwsza z maszyn została oblatana 12 marca 1929 roku i po serii prób trafiła do PLL LOT, gdzie poddano ją kolejnym próbom. W trakcie prób prototyp poddawano licznym modernizacjom, które miały polepszyć możliwości PWS-20.

Samolot był jednosilnikowym górnopłatem o mieszanej konstrukcji, z drewnianymi skrzydłami krytymi płótnem i sklejką, oraz kadłubem kratownicowym wykonanym z rur duralowych. Kadłub miał 12,67 m długości, a rozpiętość skrzydeł wynosiła 17,6 m. Napęd stanowił silnik rzędowy Lorraine-Dietrich LD-12Eb o mocy 450 KM, zapewniający prędkość maksymalną 178 km/h i przelotową 160 km/h, oraz zasięg 800 km.

PWS-20 (fot. NAC)
PWS-20 (fot. NAC)

W 1930 roku ukończono drugi prototyp, który wykorzystywano do lotów towarowych, a nie pasażerskich. Wyniki prób nie były jednak zbyt pomyślne, ponieważ koszty eksploatacji PWS-20 okazały się wyższe od kosztów generowanych przez Fokkery. W związku z tym PLL LOT zrezygnowały z zakupu kolejnych maszyn. Nie udało się również sprzedać samolotów do Rumunii.

Zanim jednak prototypy skasowano, pojawił się pomysł przebudowania jednego z samolotów (albo maszyn używanych, albo nieukończonego trzeciego prototypu) na samolot przystosowany do lotów transatlantyckich lub długodystansowych. Rozważano wykorzystanie go do lotu przez Atlantyk lub nawet dookoła świata. Z powodu kosztów, planów tych nie zrealizowano.

PWS-20 (fot. NAC)
PWS-20 (fot. NAC)

Istniała również koncepcja przebudowania PWS-20 na wodnosamolot (PWS-20 ter lub PWS-20 hydro), do obsługi połączeń lotniczych z m.in. Danią. Również i ten projekt upadł ze względu na słabe osiągi samolotu i koszty eksploatacji. Podobnie jak w przypadku innych maszyn pasażerskich, również w przypadku PWS-20 powstały plany przebudowania go na bombowiec, których nigdy nie zrealizowano.

Ostatecznie oba prototypy rozebrano, a projekt PWS-20 zamknięto.  Chociaż historia tych maszyn nie była zbyt długa, pozostają pierwszymi polskimi samolotami pasażerskimi.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.