SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polskie ciągniki artyleryjskie PZInż 342 i PZInż 343
    Polskie ciągniki artyleryjskie PZInż 342 i PZInż 343
    Polskie ciągniki artyleryjskie PZInż 342 i PZInż 343
    Artykuły

    Polskie ciągniki artyleryjskie PZInż 342 i PZInż 343

    Michał BanachBy Michał Banach10 września 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W drugiej połowie lat 30. Państwowe Zakłady Inżynierii opracowały dwa nowoczesne kołowe ciągniki artyleryjskie PZInż 342 i PZInż 343. Próby pojazdów prowadzono tuż przed wybuchem II wojny światowej, przez co nie udało się wprowadzić ich do produkcji seryjnej.

    W połowie lat 30. Wojsko Polskie rozpoczęło prace nad pozyskaniem nowych kołowych ciągników artyleryjskich z napędem 4×4, przeznaczonych głównie do holowania armat przeciwlotniczych kalibru 75 mm (około 5 ton). Jednym z powodów rozpoczęcia tych prac był bardzo zróżnicowany stan parku maszynowego Wojska Polskiego, oraz wprowadzenie do służby tego typu ciągników we Francji. Pierwszym etapem prac było powstanie prototypowego ciągnika PZInż 312, będącego odpowiedzią na podobne konstrukcje stworzone m.in. we Francji i Belgii.

    PZInż 342
    PZInż 342

    Próby pojazdu przebiegały zadowalająco, ale wykryte wady konstrukcyjne sprawiły, że ostatecznie projekt tego pojazdu zarzucono, a zdobyte doświadczenie wykorzystano w pracach nad pojazdem oznaczonym jako PZInż 342. Głównym powodem przerwania prac nad modelem 312 była jego bardzo skomplikowana konstrukcja, zwłaszcza w porównaniu z zachodnimi odpowiednikami. Nie tylko utrudniała ona eksploatację, ale również wpływała negatywnie na koszty produkcji.

    Nowy pojazd miał posiadać prostszą konstrukcję oraz lepsze właściwości terenowe. Prace nad nim ruszyły prawdopodobnie na przełomie 1937 i 1938 roku, a pierwszy prototyp PZInż 342 ukończono na początku 1939 roku i natychmiast skierowano na próby. Wyniki przeprowadzonych testów były bardzo dobre, a po usunięciu wykrytych wad, pojazdy mogłyby śmiało wejść do eksploatacji.

    PZInż 342
    PZInż 342

    PZInż 342 miał 5,3 m długości, 2,2 m szerokości i 2,6 m wysokości oraz masę 4,4 tony. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik PZInż. 725 o mocy 95 KM i pojemności 5,1 litra, zapewniający prędkość maksymalną 60 km/h. Pierwsze prototypy miały nadwozie ciężarowe, jednak docelowo zakładano wprowadzenie różnych specjalistycznych zabudów.

    Równolegle z próbami ciągnika PZInż 342 rozpoczęto prace nad jego nieco mniejszą odmianą, przystosowaną do holowania armat kalibru 40 mm (około 3 ton). Pojazd otrzymał oznaczenie PZInż 343 i miał być maksymalnie zunifikowany z swoim większym odpowiednikiem. Dzięki temu eksploatacja obu pojazdów byłaby o wiele łatwiejsza i tańsza.

    PZInż 342
    PZInż 342

    PZInż 343 miał 5,3 m długości, 2,2 m szerokości i 2,5 m wysokości oraz masę 4,2 tony. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik PZInż. 705 o mocy 75 KM i pojemności 4,6 litra, zapewniający prędkość maksymalną 70 km/h. Podobnie jak w przypadku modelu 342, w wersji tej planowano różne specjalistyczne zabudowy.

    Łącznie zbudowano 9 prototypów obu pojazdów – 5 wersji 342 i 4 wersji 343. Intensywne próby zaowocowały zamówieniem na seryjną produkcję obu pojazdów początkowo z myślą o oddziałach przeciwlotniczych, ale w dalszej perspektywie zakładano wprowadzenie tych pojazdów na wyposażenie innych oddziałów Wojska Polskiego. Zakładano, że w początkowym etapie produkcji, do 1941 roku powinno powstać po kilkaset egzemplarzy każdego z modeli.

    PZInż 343
    PZInż 343

    Niestety wybuch II wojny światowej uniemożliwił dalszy rozwój tych konstrukcji. Los kilku wyprodukowanych pojazdów podczas działań wojennych nie jest znany. Prawdopodobnie uległy zniszczeniu w trakcie walk lub zostały przejęte przez Niemców albo Rosjan i po próbach zezłomowane. Warto dodać, że w swoim czasie ciągniki PZInż 342 i PZInż 343 były bardzo nowoczesnymi pojazdami nie tylko w Polsce, ale również w Europie, przez co po wejściu do eksploatacji mogły znacząco zwiększyć możliwości pododdziałów artylerii. Niestety zbyt małe fundusze nie pozwoliły na szybkie przeprowadzenie prób, a następnie rozpoczęcie produkcji seryjnej obu pojazdów, przez co nie weszły one do eksploatacji.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCiężki myśliwiec Dornier Do 335 Pfeil
    Next Article Krótka historia klimatyzacji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.