W początkowym okresie swojego istnienia, telewizja chociaż służyła do przekazywania informacji i rozrywki, nie była traktowana jako narzędzie marketingowe. Sytuacja zmieniła się 1 lipca 1941 roku, gdy w USA wyemitowano pierwszą w historii reklamę telewizyjną promującą markę Bulova.

Założona w 1875 roku firma Bulova od początku swojego istnienia wyróżniała się działaniami marketingowymi. Działania te nie ograniczały się do typowych reklam na bilbordach czy w prasie. Joseph Bulova przykład dużą wagę do często niestandardowych działań marketingowych. W 1927 roku sam Charles Lindbergh promował Bulovę.

Za swój przelot przez Atlantyk Lindbergh otrzymał zegarek Bulova i czek na 1000 dolarów. Później w swoich wystąpieniach przed dziennikarzami promował firmę. Skuteczny marketing Bulovy sprawił, że pomimo Wielkiego Kryzysu marka nie tylko przetrwała, ale również znacznie powiększyła swój majątek. Na przełomie lat. 20. i 30. Bulova zainwestowała w reklamy radiowe, które emitowano w około 170 stacjach radiowych.

Kolejnym krokiem milowym w historii firmy był początek lat 40. W tym czasie stery w firmie przejął syn Josepha Bulova, Andre Bulova. Wykorzystał on zmiany w sposobie funkcjonowania telewizji (w maju 1941 roku zezwolono na emisje płatnych materiałów reklamowych w telewizji), dzięki czemu 1 lipca 1941 roku nadana została trwająca 10 sekund reklama firmy Bulova w stacji WNBT (obecnie WNBC). Była to pierwsza legalna reklama telewizyjna (wcześniej pojawiały się testowe reklamy, ale nie były one opłacane, a ich celem było jedynie zbadanie możliwości).

Reklama przedstawiała testową planszę stacji, przerobiona tak, aby wyglądała jak zegara. Dodatkowo dodano logo marki Bulova, a spiker odczytał zdanie „America runs on Bulova time”. Reklama została wyemitowana o godzinie 14:29, przed transmisją meczu między Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies. Koszt jej emisji wyniósł… 9 dolarów według różnych źródeł (współcześnie około 158 dolarów). Obejrzało ją zapewne około kilku tysięcy osób, ponieważ w samym Nowym Jorku było wówczas około 4000 odbiorników telewizyjnych.

W kolejnych latach reklamy telewizyjne zaczęły powoli zyskiwać popularność głównie w USA. Dopiero po II wojnie światowej reklamy zaczęto emitować na większą skalę w innych krajach. W Polsce pierwsza reklama telewizyjna została wyemitowana w 1956 lub 1958 roku (źródła podają sprzeczne daty). Jednak za pierwszą współczesną reklamę w polskiej telewizji uznaje się wyemitowany w 1983 roku spot reklamowy Prusakolepu.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×