SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      4 października 2023

      Jak porównywać oferty kredytów hipotecznych w różnych bankach? Sprawdź na blogu kredytowym!

      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 października 2023

      Jak porównywać oferty kredytów hipotecznych w różnych bankach? Sprawdź na blogu kredytowym!

      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty podwodne typu 207 – Kobben
    Artykuły

    Okręty podwodne typu 207 – Kobben

    Michał BanachBy Michał Banach21 sierpnia 2021Updated:3 czerwca 2023Brak komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Okręty podwodne typu 207 - Kobben
    Okręty podwodne typu 207 - Kobben
    Polska Marynarka Wojenna posiada obecnie 1 okręt podwodny, ale do niedawna było ich 5. W służbie pozostał najmłodszy i największy okręt, czyli ORP Orzeł (typu Kilo). Dotychczas wykorzystywane cztery ex-norweskie okręty podwodne typu Kobben zbudowane w latach 60. dla Marynarki Wojennej Norwegii zostały wycofane z eksploatacji.

    Norweskie początki

    Historia okrętów podwodnych typu 207 Kobben sięga początku lat 60.. Norweska Marynarka Wojenna pilnie poszukiwała nowych okrętów podwodnych, które zastąpiłyby jednostki pamiętające jeszcze II wojnę światową (5 ex-brytyjskich okrętów typu U oraz 3 ex-niemieckie typu VIIC).

    Norweski okręt podwodny typu 207 - Svenner
    Norweski okręt podwodny typu 207 – Svenner

    Niestety z powodu ograniczeń budżetowych Norwegowie mieli trudności z realizacją projektu. Potrzebnych było kilkanaście jednostek, a w grę wchodził jedynie zakup okrętów w stoczniach brytyjskich, francuskich lub niemieckich. Na szczęście Norwegowie w ramach współpracy między sojusznikami otrzymali wsparcie finansowe z USA. Pozwoliło to na wybranie jak najlepszej oferty i zamówienie odpowiedniej ilości okrętów.

    Wybór padł na ofertę zachodnioniemieckiej stoczni Rheinstahl-Nordseewerke z Emden. Zamówiono 15 okrętów określanych jako typ 207. W praktyce jednostki te były powiększonymi okrętami typu 205, które budowano dla Marynarki Wojennej RFN i Danii.

    Norweski okręt podwodny typu 207 - Ula
    Norweski okręt podwodny typu 207 – Ula

    W stosunku do poprzedników, okręty typu 207 były o 1,5 m dłuższe, miały inny kształt kiosku, inaczej umieszczony ster, a kadłub wykonany był z stali o zwiększonej wytrzymałości a nie amagnetycznej jak w jednostkach typu 205. Zmiany te pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej głębokości zanurzenia do 200 m (okręty typu 205 mogły zanurzać się na głębokość 100 m).

    Budowę pierwszego okrętu – Ula, rozpoczęto 21 sierpnia 1964 roku, wodowanie nastąpiło 19 grudnia a do służby okręt wszedł już 7 maja 1965 roku. Budowę ostatniego z 15 okrętów – Svenner rozpoczęto 8 września 1966 roku, wodowanie nastąpiło 27 stycznia 1967 roku a do służby okręt wszedł 12 czerwca 1967 roku.

    Norweski okręt podwodny typu 207 - Svenner
    Norweski okręt podwodny typu 207 – Svenner

    Nowe norweskie okręty podwodne miały 45 m długości, wyporność podwodną 435 ton i nawodną 370 ton. Okręty miały konstrukcję jednokadłubową, bez podziału na przedziały wodoszczelne. Napęd stanowiły dwa silniki diesla o mocy łącznej 1200 KM oraz silnik elektryczny o mocy 1500 KM. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości 12 węzłów na powierzchni i 18 pod wodą.

    Zasięg wynosił 6480 km na powierzchni przy prędkości 5 węzłów lub 555 km pod wodą przy prędkości 6 węzłów. Załoga składała się z 18 oficerów i marynarzy a uzbrojenie składało się z 8 wyrzutni torped kalibru 533 mm umieszczonych na dziobie. Okręty nie posiadały zapasowych torped.

    Nazwa Położenie stępki Data wodowania Wejście do służby Los
    Ula 21 sierpnia 1964 19 grudnia 1964 7 maja 1965 12 marca 1987 przemianowany na Kinn, wycofany w 1992 roku
    Utsira 31 października 1964 11 marca 1965 8 lipca 1965 Wycofany w 1991 roku
    Utstein 8 stycznia 1965 19 maja 1965 15 września1965 Wycofany w 1991 roku, obecnie okręt-muzeum w Horten
    Utvær 24 marca 1965 30 lipca 1965 1 grudnia 1965 Przekazany Danii 20 października 1989 roku – nazwany Tumleren, wycofany 17 sierpnia 2004 roku
    Uthaug 31 maja 1965 3 października 1965 16 luty 1966 Przekazany Danii 10 października 1990 roku – nazwany Sælen, wycofany 21 grudnia 2004, przekształcony w muzeum
    Sklinna 17 sierpnia 1965 21 stycznia 1966 27 maja 1966 Wycofany w 2001 roku
    Skolpen 1 listopada 1965 24 marca 1966 17 sierpnia 1966 Przekazany Polsce 16 sierpnia 2002 roku – nazwany ORP Sęp, wycofany z służby i przeznaczony do złomowania
    Stadt 1 luty 1966 10 lipca 1966 15 listopada 1966 Wycofany w 1987 roku
    Stord 1 kwietnia 1966 2 września 1966 14 luty 1967 Przekazany Polsce 4 czerwca 2002 roku – nazwany ORP Sokół. 8 czerwca 2018 roku roku opuszczono na nim banderę. Zachowany jako okręt-muzeum.
    Svenner 8 września 1966 27 stycznia 1967 12 czerwca 1967 Przekazany Polsce 8 września 2003 roku – nazwany ORP Bielik, wycofany z służby i przeznaczony do złomowania
    Kaura 19 maja 1964 16 października 1964 5 luty 1965 Przekazany Danii w 1992 roku jako źródło części zamiennych
    Kinn  Luty 1963 30 listopada 1963 8 kwietnia 1964 Wycofany w 1982 roku
    Kya 25 czerwca 1963 20 luty 1964 15 czerwca 1964 Przekazany Danii 17 października 1991 roku – nazwany Springeren, wycofany 25 listopada 2004 roku
    Kobben 9 grudnia 1963 25 kwietnia 1964 17 sierpnia 1964 Przekazany Polsce w 2002  roku jako źródło części zamiennych, następnie przekształcony w symulator
    Kunna 3 marca 1964 16 czerwca 1964 29 października 1964 Przekazany Polsce 20 października 2004 roku – nazwany ORP Kondor. 20 grudnia 2017 roku opuszczono na nim banderę, przeznaczony na sprzedaż.

    Duński okręt podwodny typu 207 - Sælen
    Duński okręt podwodny typu 207 – Sælen

    Eksploatacja

    W norweskiej flocie okręty początkowo wykorzystywano do patrolowania długiej linii brzegowej kraju. Ich niewielkie rozmiary sprawiały, że mogły zawijać nawet do małych portów w licznych norweskich fiordach (główną bazą okrętów było Bergen). Małe rozmiary wiązały się jednak z małą autonomicznością, wynoszącą zaledwie 30 dni.

    Zakładano, że okręty będą wykorzystywane przez 20-25 lat, po czym zastąpią je nowsze konstrukcje. W latach 80. podjęto jednak decyzję o zmodernizowaniu części Kobbenów. Powodem był ich ogólnie dobry stan techniczny oraz brak funduszy na zakup nowych okrętów.

    Jastrząb-Kobben przekształcony w 2011 roku na symulator
    Jastrząb-Kobben przekształcony w 2011 roku na symulator

    W latach 1982-1987 z eksploatacji wycofano dwie jednostki – Kinn i Stadt (bez modernizacji). Okręty Utvaer, Uthaug i Kya poddano nieco mniejszej modernizacji i na podstawie podpisanej w 1986 roku umowy przekazano Danii, gdzie wykorzystywano je do 2004 roku.

    Modernizacji poddano okręty Sklinna, Skolpen, Stord, Kobben, Kunna i Svenner. W trakcie prac wymieniono praktycznie wszystkie wewnętrzne podzespoły i wyposażenie elektroniczne, oraz silniki (nowe silniki diesla miały łączną moc 1500 KM). Dzięki modernizacji wzrósł zasięg do aż 9260 km na powierzchni przy prędkości 8 węzłów lub 648 km pod wodą przy prędkości 6 węzłów. Dodatkowo wydłużono nieco kadłuby okrętów do 47 m. Przed kioskiem umieszczono również specjalne włazy ewakuacyjne.

    Jastrząb-Kobben przekształcony w 2011 roku na symulator
    Jastrząb-Kobben przekształcony w 2011 roku na symulator

    W latach 1991-1992 z eksploatacji wycofano okręty Utsira, Utstein, Kaura i Ula. Mimo modernizacji, jednostki ze względu na swój wiek były coraz mniej przydatne. W 2001 roku zaczęto zastanawiać się nad ich zezłomowaniem. W 2001 roku wycofano z służby okręt Sklinna.

    W lutym 2002 roku Norwegowie podpisali umowę z Polską, w ramach której pozostałe 4 Kobbeny zostały bezpłatnie przekazane Polskiej Marynarce Wojennej, wraz z wszystkimi częściami zamiennymi oraz jednym okrętem – Kobben – jako źródłem części zamiennych.

    Kobbeny w Polsce

    Na początku XXI wieku Polska posiadała 3 okręty podwodne. Najnowszym z nich był ORP Orzeł wprowadzony do służby w 1986 roku. Dodatkowo Polska Flota wykorzystywała dwa okręty podwodne typu Foxtrot wprowadzone do służby w 1987 (ORP Wilk) i 1988 roku (ORP Dzik).

    Ceremonia podniesienia bandery na ORP Sokół
    Ceremonia podniesienia bandery na ORP Sokół

    Oba Foxtroty były jednak bardzo stare, ponieważ zbudowano je w połowie lat 60. Ich wiek oraz ogólnie przestarzała konstrukcja sprawiały, że zaczęto szukać dla nich następców. Wśród wielu otrzymanych propozycji, Norwegowie zaproponowali najbardziej korzystne rozwiązanie.

    Pierwsza jednostka – ORP Sokół (ex-Stord) podniosła polską banderę 4 czerwca 2002 roku. Drugi okręt – ORP Sęp (ex-Skolpen) podniósł banderę 16 sierpnia 2002 roku, a trzeci, ORP Bielik 8 września 2003 roku. Ostatni okręt – ORP Kondor (ex-Kunna) podniósł polską banderę 20 października 2004 roku.

    ORP Kondor
    ORP Kondor

    Piąty okręt nazwany Jastrząb-Kobben (ex-Kobben) początkowo wykorzystywano jako źródło części zamiennych. W 2005 roku przekazano go Akademii Marynarki Wojennej, a w 2011 roku przebudowano go na symulator i umieszczono na terenie uczelni, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

    Pozyskanie 4 okrętów podwodnych było znaczącym wzmocnieniem dla Polskiej Floty, mimo iż „nowe” okręty były równie stare jak wycofane jednostki ex-radzieckie. Były one jednak nowocześniejsze pod względem technicznym (dzięki modernizacji w latach 80.), oraz lepiej przystosowane do operowania na Bałtyku, ze względu na niewielkie rozmiary.

    ORP Kondor
    ORP Kondor

    Praktycznie natychmiast rozpoczęła się intensywna eksploatacja Kobbenów, które wykorzystywano min. w operacji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. Było to o tyle ciekawe, iż ex-norweskie okręty nigdy nie były przystosowywane do działania na ciepłych wodach Morza Śródziemnego. Mimo to spisywały się całkiem nieźle.

    Od początku Marynarka Wojenna zdawała sobie jednak sprawę z wieku „nowych” okrętów i potrzeby ich wycofania. Mimo poszukiwań następców, stare ex-norweskie Kobbeny cały czas pozostają w eksploatacji głównie w celu utrzymania kadry i szkolenia załóg.

    ORP Kondor
    ORP Kondor

    W najbliższych latach w ramach programu Orka mają być pozyskane nowe okręty podwodne, które zastąpią wycofane Kobbeny, a w dłuższej perspektywie również starzejącego się ORP Orzeł. 20 grudnia 2017 roku wycofano ze służby pierwszy z okrętów tego typu – ORP Kondor, a 8 czerwca 2018 roku drugi okręt tego typu – ORP Sokół. Ten ostatni po pracach konserwacyjnych zostanie zachowany jako okręt-muzeum. Pozostałe dwa okręty – ORP Bielik i ORP Sęp zostaną zezłomowane. ORP Kondor miał zostać wystawiony na sprzedaż (po usunięciu najważniejszego wyposażenia wojskowego i płynów eksploatacyjnych) ale  przyczyn technicznych sprzedaż okrętu została przesunięta.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSamolot treningowy North American T-28 Trojan
    Next Article Zakup płyty kuchennej gazowej. Na co zwrócić uwagę, wybierając tę najlepszą?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    1 października 20233 Mins Read1 Views

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    By Michał Banach0
    30 września 20233 Mins Read166 Views

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    By Michał Banach0
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    20 września 20232 Mins Read1 Views

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 października 2023

    Jak porównywać oferty kredytów hipotecznych w różnych bankach? Sprawdź na blogu kredytowym!

    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20224 Mins Read

    Na co zwracać uwagę wybierając biuro podróży?

    Wakacje z biurem podróży to aktualnie najpewniejsza i jedna z najbezpieczniejszych metod podróżowania. Wielu organizatorów…

    Artykuły
    11 sierpnia 20192 Mins Read

    Obiekt 775 – prototypowy radziecki czołg rakietowy

    Jedynym seryjnie produkowanym i eksploatowanym przez radziecką armię czołgiem rakietowym był IT-1. W trakcie przygotowań…

    Artykuły
    20 września 20194 Mins Read

    Whittier – miasto pod jednym dachem

    Na południowym wybrzeżu Alaski, około 100 km od Anchorage znajduje się niewielka miejscowość o nazwie…

    Artykuły
    9 listopada 20173 Mins Read

    Komin w Trbovlju – najwyższy komin w Europie

    Chociaż Słowenia nie jest zbyt dużym krajem (zajmuje 38 miejsce w Europie pod względem powierzchni),…

    Artykuły
    8 sierpnia 20172 Mins Read

    Kent Automatic Garage – hotel dla samochodów

    Wraz z rosnącą liczbą samochodów w USA, w latach 20. pojawił się problem z ich…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.