SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Legendarny włoski CANT Z.506 Airone
    Legendarny włoski CANT Z.506 Airone
    Artykuły

    Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

    Michał BanachBy Michał Banach19 sierpnia 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    W połowie lat 30. w zakładach CANT opracowano nowoczesny, trzysilnikowy wodnosamolot pasażerski CANT Z.506. Maszyna szybko zainteresowała wojskowych i weszła do produkcji seryjnej i uzbrojenia Regia Aeronautica. Maszyny te uznawane były za jedne z najlepszych wodnosamolotów wyprodukowanych we Włoszech.

    Geneza

    W 1935 roku inżynier Filippo Zappata pracujący w zakładach CANT, rozpoczął prace nad nowoczesnym, trzysilnikowym wodnosamolotem pasażerskim. Maszyna miała drewnianą konstrukcję i mieściła 12-14 pasażerów. Pierwszy lot prototypu miał miejsce już 19 sierpnia 1935 roku. Konstrukcja samolotu chociaż oparta na starszych rozwiązaniach (w latach 30. większość nowych maszyn posiadała już metalową konstrukcję), okazała się bardzo udana.

    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone

    Pierwszym użytkownikiem maszyn były linie lotnicze Ala Littoria. Wyprodukowano około 40 maszyn w wersji cywilnej, oznaczonej jako Z.506A lub Z.506C. Samoloty te wyposażono w trzy dziewięciocylindrowe silniki Alfa Romeo 126 RC.34 o mocy 750 KM każdy. Układ trzysilnikowy był charakterystyczny dla wielu włoskich maszyn i podyktowany był głównie brakiem dostępu do mocniejszych silników.

    W latach 1936-1938 specjalnie przygotowany egzemplarz Z.506A pilotowany przez Mario Stoppaniego ustanowił liczne rekordy, w tym rekord prędkości na dystansie 5000 km (308,25 km/h), 2000 km (319,78 km/h) oraz 1000 km (322,06 km/h). Ponadto ustanowiono rekordy przenoszonego ładunku, wynoszące 2000 kg na pułapie 7810 m oraz 5000 kg na pułapie 6917 m.

    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone

    Sukcesy odnoszone przez cywilne Z.506 sprawiły, że maszyną zainteresowała się Regia Aeronautica. Wojskowa wersja Z.506 oznaczona jako Z.506B miała zachować konstrukcję pierwowzoru, ale zamiast miejsc dla pasażerów wodnosamolot miał być przystosowany do przenoszenia uzbrojenia, w tym bomb i torped oraz do prowadzenia działań ratowniczych na morzu.

    Najlepszy włoski wodnosamolot

    W zależności od źródeł, pierwsze wojskowe Z.506B trafiły do służby w 1938 roku lub 1939 roku. Kilka maszyn tego typu wzięło nawet udział w końcowej fazie Hiszpańskiej wojny domowej. Wojskowe maszyny napędzane były silnikami Alfa Romeo 127 RC 55 o mocy 750 KM. Samoloty miały 19,2 m długości, 26,5 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 12 705 kg. Prędkość maksymalna wynosiła około 350 km/h, a zasięg 2000 km.

    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone

    W zależności od wykonywanych zadań, uzbrojenie Z.506B składało się z jednego karabinu maszynowego Breda kalibru 12,7 mm oraz trzech kalibru 7,7 mm oraz 1200 kg bomb różnego typu lub jednej torpedy o masie 800 kg. Wiele maszyn wykorzystywano jednak w roli samolotów patrolowych i ratowniczych, przystosowanych do podejmowania z wody załóg samolotów zmuszonych do wodowania.

    Produkcję Z.506 w różnych wersjach kontynuowano do 1943 roku. Łącznie zbudowano 38 maszyn w wersji cywilnej oraz 324 w wersji wojskowej. Dodatkowo wyprodukowano w trakcie wojny 23 wodnosamoloty w wersji ratowniczej oznaczonej jako Z.506Bs oraz 5 w wersji Z.506S.

    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone

    Airone, bo taką nazwę otrzymały wodnosamoloty, były intensywnie wykorzystywane do różnych zadań. Ze względu na swoje dobre jak na wodnosamolot osiągi, były również sporym obiektem zainteresowania alianckiego lotnictwa. Brytyjscy piloci często polowali na Z.506, nie zważając nawet na oznaczenia wersji ratowniczych.

    Wraz z kapitulacją Włoch, maszyny, które przetrwały zostały przejęte zarówno przez Aliantów jak i Niemców. Sprawne samoloty kontynuowały służbę do końca wojny. Pewna liczba Z.506 w wersjach ratowniczych pozostawała w eksploatacji jeszcze długo po zakończeniu wojny, aż do 1959 roku.

    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone

    Polski epizod

    Wodnosamoloty CANT Z.506 ciekawą kartę zapisały również w polskiej historii. W listopadzie 1937 roku we Włoszech przebywała delegacja Kierownictwa Marynarki Wojennej, która miała okazję zapoznać się z Z.506. Rozpoczęto wówczas rozmowy w celu zamówienia partii 6 maszyn Z.506B dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Samoloty miały być dostarczone w czerwcu i lipcu 1939 roku. Głównym powodem zamówienia były problemy z projektami LWS-5 oraz Lublin R-XX.

    Z powodu opóźnień w budowie, pierwszy Z.506B został odebrany 27 sierpnia 1939 roku. Z racji napiętej sytuacji międzynarodowej, maszyna natychmiast została wysłana do Polski. W trakcie lotu samolot posiadał uzbrojenie, ale nie posiadał amunicji ani części wyposażenia bojowego, które zamierzano zamontować w kraju.

    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone

    Po trwającym 255 minut locie samolot dotarł do Pucka. 1 września samolot został przebazowany na Hel z powodu nalotu na Puck, a następnie na jezioro Siemień koło Parczewa, gdzie maszyna dotarła dopiero 6 września. Niemcy dwukrotnie atakowali zamaskowany wodnosamolot – 9 i 11 września, ostatecznie podpalając go. Jedyny odebrany Z.506B nie odegrał żadnej roli w walkach obronnych.

    W październiku 1939 roku polskie władze prowadziły jeszcze rozmowy z włochami w sprawie odebrania pozostałych maszyn, które następnie miały być dostarczone na Maltę. Chociaż Włosi wyrażali zainteresowanie takim rozwiązaniem, Brytyjczycy nie byli zainteresowani wsparciem dla polskiego pomysłu, przez co nie udało się go zrealizować. Nieodebrane maszyny zostały następnie przejęte przez Regia Aeronautica.

    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone
    CANT Z.506 Airone

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan
    Next Article Thulin E – pierwszy samolot zapomnianych zakładów AB Thulinverken
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.