SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Victoria – „pływający kapeć” i jego tragiczny los
    HMS Victoria - "pływający kapeć" i jego tragiczny los
    HMS Victoria - "pływający kapeć" i jego tragiczny los
    Artykuły

    HMS Victoria – „pływający kapeć” i jego tragiczny los

    Michał BanachBy Michał Banach28 czerwca 2020Updated:28 czerwca 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Okręty pancerne budowane pod koniec XIX wieku cechowały się często bardzo oryginalną konstrukcją. Wiele z nich było inżynieryjnymi potworkami, które od początku były źle zaprojektowane, albo nieprzemyślane. HMS Victoria była właśnie jednym z takich dziwolągów, którego los okazał się być tragiczny.

    Geneza i konstrukcja

    Na początku lat 80. XIX wieku Royal Navy wprowadziła do eksploatacji kilka pancerników, w których główne uzbrojenie umieszczono w otwartych barbetach, a nie obrotowych wieżach – najlepszym ich przykładem było sześć pancerników typu Admiral. Rozwiązanie to chociaż zmniejszało wagę, sprawiało, że obsługa dział była całkowicie pozbawiona osłony przed ogniem przeciwnika. Wielu ekspertów oraz nawet przedstawicieli opinii publicznej i mediów krytykowało takie rozwiązanie, w związku z czym Royal Navy ugięła się i zleciła opracowanie nowych pancerników, w których główne uzbrojenie miało znaleźć się w wieżach systemu Colesa.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    Zamówiono dwa okręty – HMS Renown i HMS Sans Pareil. Nazwę pierwszego z nich zmieniono następnie na HMS Victoria, a budowę zlecono stoczni Armstrong, Mitchell & Co. Elswick, dla której był to pierwszy tak duży okręt wojenny. Projekt jednostki opracował Nathaniel Barnaby. Zdecydował się on na bardzo niecodzienny układ konstrukcyjny. Główne uzbrojenie w postaci dwóch dział BL 16.25-inch kalibru 413 mm umieszczono w wieży na dziobie. Na rufie umieszczono pojedyncze działo BL 10-inch kalibru 254 mm, a w nadbudówce, w kazamatach umieszczono 12 dział kalibru 152 mm i 12 dział kalibru 57 mm. Dodatkowo okręt uzbrojono w 6 (lub 8) wyrzutni torped, z których dwie umieszczono na pokładzie, a pozostałe poniżej linii wodnej.

    Sam okręt miał 110 m długości i wyporność 11 200 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 8000 ihp (na próbach udało się przeforsować je do 14 482 ihp), zapewniające prędkość 16 węzłów (podczas testów udało się osiągnąć 17,3 węzła). Opancerzenie okrętu miało grubość 457 mm w pasie burtowym, 406 mm na grodziach, a pancerz pokładu składał się z dwóch warstw pancerza o grubości 76 mm każda. Wieża chroniona była pancerzem o grubości 432 mm, a barbety 457 mm. Mostek chroniony był natomiast pancerzem o grubości 356 mm.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    Początkowo załoga liczyła 550 oficerów i marynarzy, ale w toku służby została powiększona do aż 715 osób, ponieważ okręt wykorzystywano jako jednostkę flagową admirała George’a Tryona.

    Krótka eksploatacja

    Stępkę pod okręt położono 13 czerwca 1885 roku, wodowanie miało miejsce 9 kwietnia 1887 roku, a do służby okręt wszedł w 19 marca 1890 roku. Po serii prób, jednostka została wcielona w skład Floty Śródziemnomorskiej. Szybko uwidoczniły się wady konstrukcyjne okrętu. Niska wolna burta sprawiała, że woda często zalewała dziób i dostawała się do wnętrza wieży działowej. W związku z tym eksploatacja okrętu przy wzburzonym morzu była bardzo utrudniona. Również układ z całym uzbrojeniem umieszczonym na dziobie nie ułatwiał prowadzenia ognia i intensywnego manewrowania w trakcie walki.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    Zarówno Victoria jak i siostrzany HMS Sans Pareil zyskała szybko przezwisko kapeć (ang. The Slipper), a razem nazywane były parą kapci (ang. The Pair of Slippers). HMS Victoria od początku swojej służby miała pecha (jako ciekawostkę warto dodać, że podczas wodowania fala wytworzona przez kadłub zalała publiczność obserwującą cała operację). W styczniu 1892 roku okręt wszedł na mieliznę w pobliżu Platei na greckim wybrzeżu. Zanim okręt udało się uwolnić, trzeba było go odciążyć. Remont uszkodzeń trwał do maja 1892 roku.

    Zatonięcie

    27 maja 1893 roku HMS Victoria dowodzona przez komandora Maurica Burke weszła w skład eskadry liczącej dwa dywizjony pancerników, które miały wziąć udział w manewrach u wybrzeży Libanu. Całą eskadrą dowodził admirał George Tryon, będący na pokładzie Victorii. Rankiem 22 czerwca okręty opuściły port w Bejrucie i rozpoczęły rejs w kierunku Trypolisu. Przed dotarciem do kotwicowiska, admirał Tryon zamierzał przeprowadzić w ramach treningu manewr zawrócenia idących równolegle w szyku torowym dwóch dywizjonów pancerników.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    Manewr ten był bardzo trudny i niebezpieczny, ponieważ okręty miały zawrócić ku sobie, co wymagało odpowiedniej odległości między kolumnami (ze względu na promień skrętu poszczególnych jednostek odległość powinna wynosić około 9 kabli, czyli około 1666 m), oraz koordynacji, aby nie doszło do zderzenia między jednostkami.

    Poszczególni dowódcy okrętów nie byli przekonani do decyzji admirała, głównie z powodu odległości między okrętami, wynoszącej około 6 kabli (1111 m), ale ze względu na panującą dyscyplinę, nie kwestionowali rozkazów przełożonego. Manewr rozpoczęto o 15:25, a rozkaz zasygnalizowano flagami, nakazującymi każdej z kolumn skręt o 180 stopni.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    Wszystkie okręty za wyjątkiem dowodzonego przez kontradmirała Alberta Markhama i prowadzącego drugą kolumnę HMS Camperdown potwierdziły rozkaz. Tryon ponaglił więc Markhama i ten z opóźnieniem, o godzinie 15:31 rozpoczął manewr. Po zaledwie 3 minutach HMS Camperdown i HMS Victoria znalazły się na kursie kolizyjnym. Tryon zezwolił komandorowi Burke na podjęcie działań w celu uniknięcia zderzenia, ale było już za późno, ponieważ Markham nie podjął żadnych działań aby zmienić kurs.

    O godzinie 15:34 oba pancerniki zderzyły się, przy czym Camperdown uderzył swoim wzmocnionym dziobem z taranem w burtę Victorii. Oba okręty płynęły powoli, ale skala uszkodzeń była olbrzymia, a woda zaczęła szybko zalewać dziobowe przedziały Victorii. Ze względu na niską wolną burtę, bardzo szybko dziób znalazł się pod wodą i mimo zamknięcia grodzi, woda zaczęła się przelewać przez otwory działowe.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    Chociaż podjęto próby uratowania okrętu, po kilku minutach było jasne, że Victoria zatonie. W związku z tym załoga zaczęła opuszczać pokład, a o godzinie 15:44 okręt przewrócił się do góry stępką i zatonął. Załoga maszynowni do końca walczyła o utrzymanie napędu, a tym samym pomp. Ostatecznie uratowano 357 członków załogi, a 358 zginęło (w tym admirał Tryon, który nie chciał opuścić pokładu). Wśród ofiar znaleźli się wszyscy członkowie załogi maszynowni, oraz wielu marynarzy, którzy zostali wciągnięci pod pracujące jeszcze śruby okrętu. Co istotne, HMS Camperdown nie doznał zbyt poważnych uszkodzeń i dotarł o własnych siłach na Maltę, gdzie przeprowadzono naprawy.

    Śledztwo i podsumowanie

    Rozpoczęte po wypadku śledztwo wykazało, że całą winę za katastrofę ponosił admirał Tryon, który źle przygotował manewr, nie zadbał o odpowiednią odległość między okrętami, wydał nieprecyzyjne rozkazy i zignorował warunki. Od zarzutów uwolniono zarówno kontradmirała Markhama (który nie podjął działań w celu uniknięcia zderzenia) i komandora Burke’a, który dowodził Victorią. Mimo formalnego zamknięcia tematu, z powodu nacisków opinii publicznej, Markham został odsunięty od dowodzenia i przeniesiony, co było równoznaczne z zakończeniem jego kariery wojskowej.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    Na podstawie wniosków z śledztwa sformułowano również nowe wytyczne dla przyszłych projektów okrętów pancernych. Zakładały one zapewnienie wyższej wolnej burty, lepsze rozplanowanie pomieszczeń i grodzi, oraz uzbrojenia, aby zminimalizować ryzyko zalania wież przez wodę.

    Wrak pancernika został odnaleziony 22 sierpnia 2004 roku na głębokości 140 m. Co ciekawe, okręt wbił się dziobem pionowo w dno, a rufa zgięła się, ale dalej wystaje z dna i jest zaledwie 70 m poniżej powierzchni morza.

    HMS Victoria okazała się fatalną konstrukcją. Okręt był źle zaprojektowany i nieprzemyślany. Siostrzany HMS Sans Pareil miał więcej szczęścia i pozostał w eksploatacji do 1917 roku, kiedy to został zatopiony.

    HMS Victoria
    HMS Victoria

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRadzieckie działo samobieżne SU-14
    Next Article Zapomniany Shanghai Y-10
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.