SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Hawker Tornado – zapomniany następca Hurricana
    Hawker Tornado - zapomniany następca Hurricana
    Hawker Tornado - zapomniany następca Hurricana
    Artykuły

    Hawker Tornado – zapomniany następca Hurricana

    Michał BanachBy Michał Banach27 lutego 2018Jeden komentarz4 Mins Read
    Krótko po wprowadzeniu do służby Hawkera Hurricane, zakłady Hawkera rozpoczęły prace nad jego następcą. Powstały dwie linie maszyn – Hawker Type N i Hawker Type R, różniące się silnikami i szczegółami konstrukcji. Ostatecznie Type N wszedł do produkcji seryjnej jako Hawker Typhoon, a Type R doprowadził do powstania zapomnianego, prototypowego Hawkera Tornado.

    Geneza

    Chociaż Hawker Hurricane w momencie wejścia do służby był całkiem udaną i nowoczesną konstrukcją, zakłady Hawkera wiedziały, że przyszłość należy do lepiej uzbrojonych i szybszych maszyn. Krótko po wejściu Hurricana do służby, rozpoczęto więc prace nad jego następcą. Początkowo prace prowadzone były z własnej inicjatywy zakładów, jednak po zaprezentowaniu wstępnych założeń, Air Ministry przygotowało specyfikację F.18/37 dla nowego myśliwca.

    Hawker Hurricane Mk I
    Hawker Hurricane Mk I

    Zakładana ona budowę jednomiejscowego, ciężkiego myśliwca przechwytującego, uzbrojonego w 12 karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm (lub 4 działek kalibru 20 mm, w zależności od wersji), mogącej osiągnąć prędkość maksymalną 644 km/h i pułap 10 700 m. Według specyfikacji, samolot miał być wykorzystywany do przechwytywania ciężkich myśliwców eskortowych przeciwnika, oraz do atakowania bombowców.

    Prace nad maszyną ruszyły natychmiast i od początku prowadzone były w ramach dwóch oddzielnych projektów. Każdy z nich zakładał wykorzystanie podobnego kadłuba, oraz zupełnie różnych silników. Pierwsza z maszyn rozwijana była w ramach programy Typu N (silnik Napier Sabre II), a druga w ramach programy Type R (silnik Rolls-Royce Vulture). Oficjalnie zamówienie na prototypy wpłynęło 3 marca 1938 roku. Miały powstać cztery maszyny, po dwie każdego typu.

    Hawker Tornado (P5219)
    Hawker Tornado (P5219)

    Zapomniana rywalizacja

    Chociaż oba projekty były realizowane równocześnie w tych samych zakładach, były wobec siebie konkurencyjne. Początkowo najsprawniej szły próby wersji Type R, z silnikiem Vulture. Pierwszy prototyp tej wersji wzbił się w powietrze 6 października 1939 roku. Początkowo podczas lotów wykryto liczne wady techniczne i konstrukcyjne, które należało rozwiązać zanim maszyna rozpoczęłaby dalsze próby.

    W trakcie prac zmieniono również wygląd samolotu, zwłaszcza wlotów powietrza (początkowo obudowa silnika była identyczna jak w Hurricanie) oraz owiewki kabiny. Drugi prototyp myśliwca ukończono z opóźnieniem dopiero pod koniec 1940 roku, a jego oblot mial miejsce 5 grudnia. Wersja ta była przystosowana do uzbrojenia w 4 działka kalibru 20 mm (prawdopodobnie żaden z prototypów nigdy nie otrzymał uzbrojenia). W tym czasie Air Ministry zamówiło wstępnie od 500 do 1960 maszyn (źródła nie są zgodne, głównie z powodu równoległych prac nad Typhoonem).

    Hawker Tornado (P5224)
    Hawker Tornado (P5224)

    Samolot zbudowany według projektu Type R otrzymał nazwę Hawker Tornado, natomiast powstający równolegle prototyp Type N otrzymał nazwę Hawker Typhoon. Tornado miał 10 m długości i 12,8 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 4318 kg, a napęd stanowił silnik Rolls-Royce Vulture V (pierwszy prototyp do grudnia 1940 używał silnika Vulture II) o mocy 1760 KM. Zapewniał on prędkość maksymalna 641 km/h.

    Próby maszyn prowadzone były bardzo powoli, ponieważ wraz z upadkiem Francji, Air Ministry nakazało wszystkim zakładom produkcyjnym skupić się na pracach nad najważniejszymi, już wykorzystywanymi bojowo maszynami (dotyczyło to zwłaszcza myśliwców Supermarine Spitfire i Hawker Hurricane). Nie zabroniono prac badawczych, pod warunkiem, że nie wpływałyby one na produkcję wspomnianych maszyn.

    Hawker Tornado (P5224)
    Hawker Tornado (P5224)

    Dopiero w 1941 roku sytuacja na froncie pozwoliła na przyśpieszenie prac. Niestety w lipcu 1941 roku firma Rolls-Royce zdecydowała się na wstrzymanie prac nad silnikami serii Vulture. Głównym powodem były problemy techniczne, których nie udało się wyeliminować w silnikach montowanych w samolotach Avro Manchester. Dodatkowo, Rolls-Royce wolał skupić się na silnik Merlin, które nie sprawiały tyle problemów i dysponowały podobnymi osiągami. Warto jednak dodać, że silniki montowane w prototypach Tornado nie sprawiały większych problemów.

    Hawker kontynuował prace nad Tornado do końca roku, jednak ostatecznie projekt zamknięto, a zamówienie wycofano. Do zakończenia prac powstały dwa prototypy z silnikami Vulture (P5219 i P5224), prototyp z silnikiem gwiazdowym Bristol Centaurus C.E.4S (HG641) – z powodu problemów z silnikiem nie rozwijano tej wersji dalej, oraz jeden produkcyjny Tornado z silnikiem Vulture (R7936). Wszystkie maszyny zostały po 1944 roku zmagazynowane i następnie zezłomowane.

    Hawker Tornado (P5224)
    Hawker Tornado (P5224)

    Chociaż projekt Hawkera Tornado został skasowany, do produkcji wprowadzono ostatecznie Hawkera Typhoona. Wizualnie obie maszyny są do siebie bardzo podobne, jednak różniły się szczegółami konstrukcji, napędem, a w późniejszym czasie kształtem owiewki kabiny.

    Hawker Tornado (R7936)
    Hawker Tornado (R7936)
    Hawker Tornado (HG641)
    Hawker Tornado (HG641)
    Hawker Tornado (HG641)
    Hawker Tornado (HG641)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGadżety dla miłośników wnętrz i domowego designu
    Next Article Rosyjskie pancerniki typu Impieratrica Marija
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.