SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Aquila – od liniowca po (niedokończony) pierwszy włoski lotniskowiec
    Aquila - od liniowca po (niedokończony) pierwszy włoski lotniskowiec
    Aquila - od liniowca po (niedokończony) pierwszy włoski lotniskowiec
    Artykuły

    Aquila – od liniowca po (niedokończony) pierwszy włoski lotniskowiec

    Michał BanachBy Michał Banach26 lutego 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    W okresie międzywojennym, Włosi intensywnie rozważali pomysł wprowadzenia do uzbrojenia Regia Marina lotniskowca. Ostatecznie dopiero w 1941 roku rozpoczęto prace nad przebudową pasażerskiego liniowca Roma na pierwszy włoski lotniskowiec – Aquila. Jego budowy nigdy jednak nie dokończono.

    Roma

    Po zakończeniu I wojny światowej włoskie linie Navigazione Generale Italiana zamówiły w stoczni Ansaldo w Genui dwa nowe luksusowe liniowce – SS Roma oraz MS Augustus. Chociaż oba statki miały podobną konstrukcję, różniły się od siebie napędem. Pierwszy z nich wyposażono w turbiny parowe, natomiast drugi otrzymał silniki diesla.

    Budowę liniowca Roma rozpoczęto w połowie lat 20., wodowanie miało miejsce 26 lutego 1926 roku, a do służby jednostka weszła 21 września 1926 roku. Statek miał 215 m długości i tonaż 32 583 BRT. Osiem turbin parowych zapewniało prędkość 20 węzłów. W luksusowych wnętrzach w stylu barokowym znajdowały się kajuty dla 1740 pasażerów.

    Włoski liniowiec Roma
    Włoski liniowiec Roma

    Przedwojenna służba jednostki nie należała do specjalnie ciekawych, nie licząc zderzenia z amerykańskim liniowcem President Roosevelt w Nowym Jorku, 30 stycznia 1932 roku. Wraz z wybuchem II wojny światowej liniowiec został przejęty przez Regia Marina.

    Pierwszy włoski lotniskowiec

    Po raz pierwszy pomysł zbudowania lotniskowca pojawił się w głowach włoskich wojskowych już w latach 20., ale przez kolejne lata nie zyskał poparcia władz. Głównym powodem były wysokie koszty budowy lotniskowca, oraz kompletny brak doświadczenia włoskich stoczni w konstrukcji tego typu jednostek. Ponadto największy rywal Włochów, Francja, inwestowała w latach 30. w budowę okrętów liniowych, a nie lotniskowców.

    Mimo to wielu włoskich oficerów marynarki wojennej zdawało sobie sprawę nie tylko z przydatności lotnictwa morskiego, ale również z potrzeby wprowadzenia do uzbrojenia Regia Marina lotniskowca. W związku z tym pomysł budowy takiej jednostki co jakiś czas powracał w dyskusjach. Sytuacja uległa zmianie w 1940 roku, gdy Włochy włączyły się do wojny.

    Lotniskowiec Aquila podczas budowy
    Lotniskowiec Aquila podczas budowy

    Udana kampania przeciwko Francji sprawiła, że Włosi utracili jednego z największych przeciwników. Na Morzu Śródziemnym pozostała jedynie brytyjska Royal Navy. W zaistniałej sytuacji Benito Mussolini wydał zgodę na przebudowanie nieprzydatnego w trakcie wojny liniowca Roma na lotniskowiec. Wybór tej jednostki podyktowany był jej rozmiarami, ułatwiającymi konwersję. Początkowo zakładano zbudowanie lekkiego lotniskowca z małą grupą lotniczą, ale po brytyjskim ataku na Tarent plany zmieniono na znacznie ambitniejsze, zakładające zbudowanie normalnego lotniskowca.

    Włoscy konstruktorzy stanęli jednak przed olbrzymim problemem – o ile samo zbudowanie lotniskowca było możliwe, nawet mimo wysokich kosztów, problemem był brak katapult, wind, systemu hamowania samolotów oraz kompletny brak wiedzy na temat zachowania samolotów lądujących na pokładzie lotniskowca. W tym momencie z pomocą przyszła Kriegsmarine, pracująca w tym czasie nad własnym lotniskowcem (Graf Zeppelin).

    Lotniskowiec Aquila
    Lotniskowiec Aquila

    Ze względu na problemy z budową okrętu i brak możliwości ukończenia drugiego lotniskowca, Niemcy zgodzili się na przekazanie Włochom zarówno katapult jak i wyposażenia lotniczego, potrzebnego dla planowanego włoskiego lotniskowca. Jedyną przeszkodą, jaka pozostała, był brak odpowiednich samolotów, ale i z tym problemem Włosi sobie poradzili.

    Przebudowę liniowca Roma na  lotniskowiec rozpoczęto w listopadzie 1941 roku. Ze względu na trwającą równocześnie budowę pancernika Roma, okręt otrzymał nazwę Aquila. Prace prowadzono w stoczni Ansaldo w Genui, tej samej, w której zbudowano liniowiec. W trakcie prac usunięto całe wnętrze kadłuba i wyposażenie statku, włącznie z maszynownią.

    Lotniskowiec Aquila
    Lotniskowiec Aquila

    Mimo trwających działań wojennych, budowa lotniskowca przebiegała całkiem sprawnie i w połowie 1943 roku okręt był w znacznej mierze wykończony i gotowy do prób. Przeprowadzono wstępne próby jednostki bez wychodzenia w morze, ale przerwano je, gdy 8 września 1943 roku Włosi poddali się Aliantom. Znajdujący się w Genui lotniskowiec został przejęty przez Niemców, ale nie podjęli się oni próby jego dokończenia.

    Okręt stał w porcie do końca wojny. 19 kwietnia 1945 roku włoscy płetwonurkowie zostali wysłani do Genui w celu zatopienia lotniskowca Aquila w miejscu, w którym cumował, aby nie mógł posłużyć do zablokowania portu (Niemcy w ten sposób próbowali zablokować wiele portów, z których się wycofywali). Okręt został poważnie uszkodzony i osiadł na dnie. Podniesiono go dopiero po wojnie w 1946 roku, a w 1949 roku przeholowano do portu La Spezia. Rozważano nawet dokończenie jego budowy lub przebudowę na inną jednostkę, ale ostatecznie w 1952 roku podjęto decyzję o zezłomowaniu okrętu.

    Lotniskowiec Aquila
    Lotniskowiec Aquila

    Niedoszły lotniskowiec

    Po ukończeniu, Aquila miała mieć 235,5 m długości i wyporność 28 200 ton. Napęd stanowiły cztery turbiny parowe pochodzące z anulowanych lekkich krążowników typu Capitani Romani. Zapewniały one moc 151 000 KM, co miało pozwolić na osiągnięcie prędkości 29,5 węzła, oraz zasięg 10 200 km przy prędkości 18 węzłów. Pokład startowy chroniony był opancerzeniem o grubości dochodzącej do 76 mm, ale tylko w niektórych, najbardziej newralgicznych miejscach.

    Uzbrojenie okrętu miało składać się z 8 dział kalibru 135 mm, 12 dział kalibru 65 mm i 132 działek kalibru 20 mm (22×6). Grupa lotnicza początkowo miała składać się z 51 maszyn – m.in. myśliwców i samolotów uderzeniowych Reggiane Re.2001. Początkowo samoloty nie miały posiadać składanych skrzydeł, ale po opracowaniu takiego wariantu, grupa lotnicza miała wzrosnąć do 66 maszyn.

    Lotniskowiec Aquila
    Lotniskowiec Aquila

    Ze względu na ograniczoną ilość miejsca w hangarach, część maszyn na stałe miała być przewożona na pokładzie. Samoloty Re.2001 ze względu na swoje całkiem niezłe osiągi i potencjał modernizacyjny miały być wykorzystywane w różnych wersjach do wszystkich najważniejszych zadań – zarówno myśliwców, samolotów bombowych a nawet torpedowych.

    Ciężko jednoznacznie ocenić pierwszy włoski lotniskowiec. Teoretycznie jednostka dysponowała całkiem niezłymi parametrami, ale z drugiej strony należy zadać sobie pytanie, czy Regia Marina faktycznie potrzebowała takiego okrętu. Włoska flota na Morzu Śródziemnym nie dysponowała wystarczającymi siłami, aby zwalczać Royal Navy. Pojedynczy lotniskowiec (przebudowa drugiego liniowca – MS Augustus ruszyła we wrześniu 1942 roku, ale prace przebiegały znacznie wolniej niż w przypadku Aquili) byłby również łatwym celem dla brytyjskiej floty i lotnictwa.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleElementy odzieży wojskowej – poradnik – gdzie je kupić?
    Next Article Konkurs urodzinowy portalu SmartAge.pl nr. 3 – wyniki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.