SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zatonięcie wycieczkowca MTS Oceanos (1991)
    Zatonięcie wycieczkowca MTS Oceanos
    Zatonięcie wycieczkowca MTS Oceanos
    Artykuły

    Zatonięcie wycieczkowca MTS Oceanos (1991)

    Michał BanachBy Michał Banach7 czerwca 2020Updated:7 czerwca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    W tradycji morskiej przyjmuje się, że gdy statek tonie, kapitan opuszczona pokład jako ostatni. Chociaż nie jest to zasada prawna, większość kapitanów tak postępuje. Inaczej było na pokładzie wycieczkowca MTS Oceanos, który zatonął 4 sierpnia 1991 roku.

    Geneza

    Wycieczkowiec MTS Oceanos został zwodowany 12 lipca 1952 roku w francuskiej stoczni Forges et Chantiers de la Gironde w Bordeaux. Początkowo jednostka pływała pod nazwą Jean Laborde i należała do serii kilku wycieczkowców zbudowanych dla Messageries Maritimes, z myślą o rejsach na Morzu Śródziemnym.Statek miał 153 m długości i tonaż 14 000 GT. Prędkość maksymalna wynosiła 18,5 węzła, a rejsowa 16 węzłów. Jednostka mogła zabrać na pokład do 550 pasażerów i 250 członków załogi.

    Jean Laborde
    Jean Laborde

    Przez kolejne lata statek wielokrotnie zmieniał właścicieli i nazwy, aż wreszcie w 1976 roku został zakupiony przez greckiego armatora Epirotiki Lines. Nadano mu wówczas nazwę Oceanos. Nowy właściciel wykorzystywał wycieczkowiec na różnych trasach, głównie na Morzu Śródziemnym. Na przełomie lat 80. i 90. doszło do dwóch incydentów z udziałem jednostek Epirotiki Lines. W 1988 roku zatonął MV Jupiter, a w 1991 roku prawie zatonął Ms Pegasus (jednostka została uszkodzona przez pożar i częściowo zatonęła).

    Zła passa armatora, który starał się umocnić swoją pozycję na rynku jako jednego z największych ówczesnych armatorów, miała trwać dalej. W 1991 roku wysłużony MTS Oceanos, wypożyczony na kilka miesięcy do obsługi tras u wybrzeży RPA, miał już swoje lata i wymagał remontów. Podczas kilkumiesięcznego pobytu w RPA, tymczasowy właściciel statku kompletnie nie dbał o jego stan techniczny. Dowodem tego był relacje pasażerów i dostępne zdjęcia, które wyraźnie wskazują, że wycieczkowiec wyglądał nie najlepiej. Na początku sierpnia 1991 roku statek dotarł do East London, skąd miał udać się do Durbanu. Pobyt w porcie, przedłużony przez alarm bombowy wykorzystano na przeprowadzenie drobnych napraw w systemie pozyskiwania wody morskiej.

    MTS Oceanos (fot. Peter J. Fitzpatrick)
    MTS Oceanos (fot. Peter J. Fitzpatrick)

    Ostatni rejs

    Ostatecznie jednostka wyruszyła w morze z opóźnieniem. Dowódcą był doświadczony kapitan Yiannis Avranas, który chciał jak najszybciej dotrzeć do celu, aby zminimalizować opóźnienia, nie zważając na bardzo szybko pogarszające się warunki pogodowe. Targanymi silnymi porywami wiatru o prędkości nawet 40 węzłów i falami dochodzącymi do 9 m wysokości wycieczkowiec był bardzo niestabilny i cały czas się przechylał. Utrudniało to nawet normalne funkcjonowanie załogi. Podczas posiłku, zastawa spadała z stołów, a kelnerzy z trudem przemieszczali się między stolikami. Chociaż animatorzy odpowiedzialni za zabawianie pasażerów zorganizowali atrakcje, większość z kilkuset znajdujących się na pokładzie osób wolała zostać w kajutach.

    Tonący MTS Oceanos (fot. ABC News)
    Tonący MTS Oceanos (fot. ABC News)

    Około 21:00 lokalnego czasu, w jednej z ładowni wycieczkowca doszło do uszkodzenia rur systemu pobierania wody, które przechodziły przez grodzie, a przed rejsem były naprawiane. Uszkodzenia były tak duże, że do wnętrza statku zaczęła wlewać się woda. W krótkim czasie dotarła ona do maszynowni, co groziło utratą zasilania i napędu. O 21:30 pasażerowie i załoga usłyszeli eksplozję pod pokładem, a chwilę później jednostka straciła zasilanie. Prawdopodobnie źródłem eksplozji było spięcie w maszynowni, gdy została ona zalana przez wodę.

    Pozbawiony napędu i zasilania statek zaczął dryfować, a pasażerowie nie wiedzieli co się dzieje. W tym czasie spanikowana załoga zaczęła opuszczać pokład, spuszczając łodzie ratunkowe. Równocześnie nie poinformowali oni pasażerów, że grozi im niebezpieczeństwo, a statek tonie. Widząc sytuację, Moss Hills, jeden z animatorów postanowił pójść na mostek, aby dowiedzieć się co się stało, jednak okazało się, że nikogo na nim nie ma. Przy użyciu radiotelefonu nadał on więc sygnał mayday i zaczął organizować akcję ratunkową samemu.

    Tonący MTS Oceanos (fot. ABC News)
    Tonący MTS Oceanos (fot. ABC News)

    W tym czasie spanikowani członkowie załogi w większości opuścili pokład, zabierając część łodzi ratunkowych. Te które zostały, nie mogły pomieścić wszystkich pasażerów. Kapitan Avranas również próbował uciec, ale pasażerowie zmusili go do zostania na pokładzie. Rankiem 4 sierpnia do tonącego Oceanosa przyleciały pierwsze śmigłowce straży przybrzeżnej. Również kilka statków znajdujących się w okolicy zostało skierowanych na pomoc tonącemu wycieczkowcowi.

    Wśród pierwszych osób zabranych przez śmigłowce znalazł się kapitan Avranas. W związku z tym akcją ratunkową dowodzili animatorzy i członkowie zespołów muzycznych. Ostatecznie dzięki pomocy śmigłowców i łodzi ratunkowych z holenderskiego statku Nedlloyd Mauritius, uratowano wszystkich pasażerów i członków załogi – łącznie 571 osób. Końcówka akcji ratunkowej była bardzo trudna, ponieważ statek miał duży przechył utrudniający zabieranie pasażerów z pokładu. Ostatecznie o godzinie 15:30, MTS Oceanos przewrócił się na burtę i zatonął.

    Podsumowanie

    Chociaż w trakcie akcji ratunkowej nikt nie zginął, ucieczka kapitana z pokładu tonącego statku, oraz nieodpowiedzialne zachowanie załogi, która nie zorganizowała akcji ratunkowej sprawiły, że wydarzenie to przyciągnęła jeszcze większą uwagę mediów. Pikanterii całej sytuacji dodały słowa kapitana kiedy już znalazł się na brzegu. Powiedział on wówczas „Kiedy rozkazuję opuścić statek, nie ma znaczenia, kiedy go opuszczę. Opuszczenie statku dotyczy wszystkich. Jeśli niektórzy chcą zostać na pokładzie, mogą zostać” (ang. „When I order abandon the ship, it doesn’t matter what time I leave. Abandon is for everybody. If some people like to stay, they can stay”). Dodatkowo, ostatnie 15 minut przed zatonięciem wycieczkowca, zostało sfilmowane przez ekipę stacji ABC News.

    Rozpoczęto śledztwo natychmiast skupiło się na zachowaniu kapitana i załogi. Zarzuty postawiono kapitanowi i 4 oficerom. Podejmowane przez nich próby wyjaśnienia całej sytuacji tylko pogarszały sprawę. Armator próbował bronić załogę, ale to też nie pomagało. W ciągu kilku kolejnych lat Epirotiki Lines dokonało fuzji z Sun Line, tworząc nową firmą pod inną nazwą.

    Wrak wycieczkowca MTS Oceanos znajduje się na głębokości około 92-97 m, w odległości zaledwie 5 km od brzegu. Przeprowadzone w 2002 roku oględziny wraku wykazały, że zniszczeniu uległ m.in. mostek.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJakie etui pasuje do szkła hartowanego 3D UV Glass?
    Next Article USS Ling – zapomniany okręt-muzeum
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.