W 1963 roku w ZSRR zaprezentowano nietypowy samochód sportowy – Zaporożec Sport 900. Pojazd powstał z inicjatywy pracowników instytutu badawczo-rozwojowego przemysłu samochodowego i silnikowego NAMI. Zbudowano 6 prototypów, ale nigdy nie udało się uruchomić produkcji seryjnej.
Na początku lat 60. grupa pracowników instytutu NAMI w skład której wchodzili min. Edward Małczanow, Feliks Hajdukow, Igor i Lew Durnow, Władimir Jeltszew i Anton Suworotkin oraz dyrektor zakładów MZAK Kuzma Durnow rozpoczęła prace nad prototypem samochodu sportowego.
Zespół chciał stworzyć prototyp, który po prezentacji przedstawicielom władz mógłby wejść do seryjnej produkcji. Aby maksymalnie ułatwić prace i późniejszą produkcję, pojazd oparto w znacznej mierze na podzespołach samochodów ZAZ-965 i ZAZ-965A (wzorowanych na Fiacie 600).
Samochód otrzymał nazwę Zaporożec Sport 900. Zaprezentowano go w 1963 roku. Przez kolejnych 6 lat zbudowano jeszcze 5 prototypów, które nieznacznie różniły się od siebie podzespołami oraz wyglądem. Samochody miały układ coupe 2+2, przy czym tylne siedzenia były bardzo małe i niewygodne.
Napęd stanowił nieznacznie ulepszony czterocylindrowy silnik o pojemności 887 cm³ i mocy 23 KM, później zwiększonej do 27 KM umieszczony z tyłu. Ze względu na rozmiar jednostki napędowej, konstruktorzy musieli wydłużyć tył auta. Masa samochodu wynosiła tylko 500 kg, czyli dosyć mało jak na auto o długości 3,7 m. Z racji ograniczonych możliwości wnętrze było bardzo ubogie i wykończone w prosty sposób.
Chociaż sam samochód spisywał się całkiem nieźle, nie zyskał zainteresowania radzieckich władz. Wszystkie 6 prototypów trafiło więc w ręce konstruktorów, którzy wykorzystywali je jako prywatne samochody przez długie lata.
Do naszych czasów przetrwało kilka egzemplarzy, ale wszystkie są w bardzo złym stanie i w większości są niekompletne. Obecnie trwają przygotowania do odrestaurowania jednego z nich do stanu oryginalnego.
Zaporożec Sport 900 nieznacznie przypomina Volkswagena Karmann Ghia. Największym podobieństwem oprócz wyglądu jest fakt, że podobnie jak niemieckie auto, Sport 900 nie był do końca samochodem sportowym, ponieważ miał stanowczo za słaby silnik.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.