Na zamówienie kilku linii lotniczych firma Lockheed zaprojektowała specjalny kontener dla swoich samolotów pasażerskich Lockheed Constellation. Służył on do transportu dodatkowe ładunku pod kadłubem samolotu i nosił nazwę SpeedPack.

Lockheed Constellation był jednym z najbardziej udanych samolotów pasażerskich w historii.Zbudowano kilkanaście wersji tych maszyn, które  które przez długie lata wykorzystywano zarówno w lotnictwie cywilnym jak i wojskowym.

Lockheed Constellation linii TWA z zamontowanym SpeedPackiem

Lockheed Constellation linii TWA z zamontowanym SpeedPackiem

Krótko po oblocie pierwszego Lockheeda Constellation linie lotnicze Eastern Air Lines poprosiły Lockheeda o zaprojektowanie specjalnego kontenera do przewozu dodatkowego ładunku. Miał on być montowany pod kadłubem i służyć do transportu np. małych samochodów albo innych nietypowych ładunków, które nie mieściły się do luku transportowego.

Zbudowano 75 kontenerów, które otrzymały nazwę SpeedPack. Miały 10,5 m długości, 2,1 m szerokości i 0,9 m głębokości. Waga pustego SpeedPacka wynosiła 832 kg. Dzięki swojej wytrzymałej konstrukcji mógł podobno pomieścić ładunek o masie 3,7 tony (sic!). W zależności od potrzeb przestrzeń ładunkową można było podzielić na 7 części. Aby ułatwić transport na lotnisku, kontener wyposażono w niewielkie kółka.

Zamontowanie kontenera pod samolotem miało niewielki wpływ na osiągi – prędkość maksymalna spadała o około 16 km/h a zasięg o 4%. Speedpacki wykorzystywały linie lotnicze TWA, Air France, Eastern, KLM i Quantas.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.