SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa lotu Aloha Airlines 243 (1988)
    Katastrofa lotu Aloha Airlines 243
    Katastrofa lotu Aloha Airlines 243
    Artykuły

    Katastrofa lotu Aloha Airlines 243 (1988)

    Michał BanachBy Michał Banach28 kwietnia 2020Updated:28 kwietnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Lot Aloha Airlines 243 28 kwietnia 1988 roku miał być kolejnym, rutynowym lotem Boeinga 737-297 (N73711) linii Aloha Airlines między hawajskimi lotniskami. Nic nie zwiastowało, że w trakcie lotu dojdzie do nagłej dekompresji, w wyniku której oderwana zostanie znaczna część poszycia kadłuba. Mimo uszkodzeń, samolot bezpiecznie wylądował, chociaż śmierć poniosła jedna z stewardess.

    Rutynowy lot i katastrofa

    Boeing 737-297 o numerze N73711 i nazwie własnej Queen Liliuokalani trafił do eksploatacji 9 kwietnia 1969 roku. Maszyna została kupiona przez linie lotnicze Aloha Airlines, które były głównym użytkownikiem samolotu przez większość jego kariery. W okresie od lutego 1981 do listopada 1983 roku samolot wykorzystywany był tymczasowo przez linie Air California i AirCal.

    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243

    Był to typowy Boeing 737 pierwszej generacji, oblatanej w połowie lat 60. Maszyna miała 30,5 m długości i 28 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 58 100 kg. Napęd zapewniały dwa silniki Pratt & Whitney JT8D, zapewniające prędkość maksymalną około 876 km/h. W maksymalnej konfiguracji samolot mógł zabrać na pokład 136 pasażerów.

    Feralnego 28 kwietnia 1988 roku maszyna wystartowała o godzinie 13:25 z lotniska Hilo na Hawajach, a celem lotu był port lotniczy Honolulu. Na pokładzie samolotu znajdowało 90 pasażerów i 5 członków załogi. Około godziny 13:48 maszyna osiągnęła wysokość przelotową 7300 m. W tym momencie pasażerowie w przedniej części kabiny zauważyli na ścianach kadłuba pęknięcia, które nagle powiększyły się, co doprowadziło do powstania wyrwy w kadłubie.

    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243

    Doszło do nagłej dekompresji, która wyrwała najpierw fragment dachu, a następnie całe poszycie górnej części kadłuba za kokpitem na długości 5,6 metra. W wyniku dekompresji z wnętrza maszyny została wyssana stewardessa Clarabelle Lansing. Jej ciała nigdy nie odnaleziono.

    Zaraz po dekompresji, kapitan Robert Schornstheimer (mający nalot 8500 godzin) i drugi pilot Madeline Tompkins (mająca nalot 3500 godzin) podjęli decyzję o obniżeniu lotu do pułapu pozwalającego na normalne oddychanie, oraz poinformowali o zdarzeniu wieżę kontroli lotów na lotnisku Kahului. Maszyna była bardzo poważnie uszkodzona, ale mimo to zachowała sztywność konstrukcji i utrzymała się w powietrzu.

    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243

    Zaledwie 10 minut po zdarzeniu, samolot wylądował na lotnisku Kahului o godzinie 13:58. Oprócz Clarabelle Lansing nikt z pasażerów nie zginął ponieważ wszyscy byli przypięci pasami, jednak 65 osób odniosło obrażenia, w tym obie pozostałe stewardessy. Skala uszkodzeń była tak duża, że załoga lotniska Kahului i kontrolerzy lotu nie mogli uwierzyć, że samolot wylądował.

    Śledztwo i wnioski

    Natychmiast rozpoczęto śledztwo, które miało wykazać przyczynę tak nietypowego i nagłego zdarzenia. Eksplozywne dekompresje były wyjątkowo rzadkim zdarzeniem, a jeśli występowały, nie prowadziły do aż tak dużych zniszczeń, zwłaszcza, że Boeingi 737-200 zaprojektowano tak, aby w razie dekompresji nie doszło do uszkodzenia większej części kadłuba.

    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243

    Śledczy ustalili ostatecznie, że powodem katastrofy było zmęczenie materiału oraz korozja elementów konstrukcji samolotu. N73711 był intensywnie eksploatowany przez wiele lat, wykonując loty w rejonie Hawajów, gdzie panuje duża wilgoć, co przyśpiesza pojawianie się korozji. Po tak długiej eksploatacji, mikropęknięcia poszycia były czymś spodziewanym, ale jak się okazało, skala zużycia maszyny była większa niż sądzono.

    Uznano również, że chociaż pod względem konstrukcji samolot miał być „odporny” na rozerwanie kadłuba – nagła dekompresja miała według założeń doprowadzić jedynie do wyrwania fragmentu poszycia i natychmiastowego wyrównania ciśnienia, doszło do nieprzewidzianego zbiegu czynników. Przede wszystkim samolot był bardziej zużyty niż powinien, a dodatkowo do pęknięcia doszło dokładnie na znajdująca się obok 5 rzędu foteli stewardessą. Gdy została ona wyssana z kadłuba, na chwilę zablokowała wyrwę, co doprowadziło do wzrostu ciśnienia i powiększenia pęknięcia.

    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243

    Śledczy uznali, że chociaż powodem katastrofy było zmęczenie konstrukcji, obsługa naziemna powinna była lepiej sprawdzać samoloty przed lotem, aby wykryć ewentualne pęknięcia w poszyciu, przekraczające normy dla tak starych samolotów. Zalecono więc bardziej rygorystyczne przestrzeganie procedur sprawdzania samolotów przed lotem.

    N73711ze względu na skale uszkodzeń i wiek, nie nadawał się do naprawy, w związku z czym został rozebrany na miejscu. Co ciekawe, rok później doszło do dosyć podobnego wypadku podczas lotu United Airlines 811. W tym przypadku przyczyną katastrofy był jednak błąd konstrukcyjny.

    Historia lotu Aloha Airlines 243 stała się inspiracją dla twórców filmu Cudowne Ocalenie z 1990 roku.

    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243
    Aloha Airlines 243

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFSM Beskid – niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji
    Next Article Hispano Aviación HA-1112 – hiszpański Messerschmitt Bf 109
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.