SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Iljuszyn Ił-102 – ostatni „latający czołg” Iljuszyna
    Iljuszyn Ił-102 - ostatni "latający czołg" Iljuszyna
    Iljuszyn Ił-102 - ostatni "latający czołg" Iljuszyna
    Artykuły

    Iljuszyn Ił-102 – ostatni „latający czołg” Iljuszyna

    Michał BanachBy Michał Banach10 maja 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w latach 80. Iljuszyn Ił-102 był ostatnim samolotem szturmowym zaprojektowanym przez Iljuszyna według pamiętającej czasy II wojny światowej idei ciężkiego, opancerzonego samolotu szturmowego. Ostatecznie maszyna nie weszła do eksploatacji, przegrywając rywalizację z Suchojem Su-25.

    Geneza

    Podczas II wojny światowej, symbolem radzieckiego lotnictwa szturmowego stał się Iljuszyn Ił-2. Samolot ten zasłynął przede wszystkim potężnym opancerzeniem, które znacząco zwiększało jego przeżywalność. W starciu z myśliwcami uzbrojonymi w karabiny maszynowe Ił-2 mógł wytrzymać bardzo dużo i jedynie działka kalibru 20 mm stanowiły dla niego większe zagrożenie. Pod koniec wojny Iljuszyn opracował następcę swojego legendarnego szturmowca – Ił-10. Samolot ten odziedziczył wszystkie najlepsze cechy poprzednika, ale był od niego nowocześniejszy, a dzięki zmianom konstrukcyjnym również dysponował lepszymi osiągami.

    Iljuszyn Ił-10
    Iljuszyn Ił-10

    Szybki rozwój napędu odrzutowego sprawił jednak, że maszyny o napędzie tłokowym szybko stały się przestarzałe. Na początku lat 50. Ił-10 tak bardzo ustępował samolotom z napędem odrzutowym, że zaczęto szukać jego następcy. W zakładach Iljuszyna rozpoczęto wówczas prace nad samolotem szturmowym Ił-40 o napędzie odrzutowym.

    Maszyna wzbiła się w powietrze 7 marca 1953 roku. Zbudowano łącznie 7 maszyn – 2 prototypy i 5 maszyn przedseryjnych. O ile pod względem technicznym samoloty spełniały oczekiwania wojska, tak wykorzystanie bojowe okazało się trudne ze względu na źle umieszczone uzbrojenie. Podczas ostrzału z działek kalibru 23 mm umieszczonych w nosie, gazy wylotowe dostawały się do wlotów powietrza do silników i prowadziły do zaburzenia ich pracy. Ostatecznie projekt Ił-a-40 został skasowany mimo rozwiązania większości problemów z uzbrojeniem, głównie z powodu rosnącej popularności taktycznej broni nuklearnej.

    Iljuszyn Ił-40
    Iljuszyn Ił-40

    W kolejnych latach pozycja Iljuszyna jako lidera w produkcji samolotów szturmowych zaczęła podupadać. Rolę maszyn bliskiego wsparcia zaczęły przejmować zmodyfikowane seryjne samoloty myśliwskie, albo bombowe. W 1967 roku ponownie powrócono do projektu dedykowanego samolotu szturmowego o napędzie odrzutowym. Iljuszyn zaproponował zmodyfikowaną wersję Ił-a-40, która otrzymała oznaczenie Ił-42, jednak nie zyskała ona zainteresowania decydentów.

    Ostatecznie program ten doprowadził do wprowadzenia do służby samolotów szturmowych Suchoj Su-25 (oblatany 22 lutego 1975 roku i wprowadzony do służby oficjalnie 19 lipca 1981 roku). Iljuszyn tym samym całkowicie i ostatecznie utracił pozycję lidera w produkcji samolotów szturmowych dla radzieckiego lotnictwa.

    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102

    Mimo to, G. W. Nowożyłow z biura konstrukcyjnego Iljuszyna postanowili na własną rękę zaprojektować samolot szturmowy, który po próbach miał zostać zaprezentowany wojsku jako alternatywa dla Su-25. Tak rozpoczęła się historią Iljuszyna Ił-102.

    Iljuszyn Ił-102

    Prace projektowe nad samolotem Ił-102 zaowocowały powstaniem prototypu, który wzbił się w powietrze 25 września 1982 roku. Za sterami maszyny zasiadł pilot oblatywacz S. G. Bliźniuk, zastąpiony później przez W. S. Biełosowa. Samolot miał 17,5 m długości, 16,9 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową około 22 ton. Napęd zapewniały dwa silniki turboodrzutowe Klimow RD-33I, zapewniające prędkość maksymalną 950 km/h, oraz zasięg 3000 km (zasięg operacyjny z uzbrojeniem wynosił jednak tylko 400-500 km).

    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102

    Maszynę przystosowano do przenoszenia różnorodnego uzbrojenia na węzłach podskrzydłowych oraz w komorach w kadłubie. Podstawowym uzbrojeniem było dwulufowe działko kalibru 30 mm z przodu pod kadłubem (z zapasem 500 pocisków) oraz dwulufowe działko kalibru 23 mm (z zapasem 60 pocisków) umieszczone w zdalnie sterowanym stanowisku na ogonie.

    Łączny ładunek uzbrojenia mógł mieć masę 7200 kg. W kadłubie umieszczono dwie komory bombowe, a w skrzydłach znalazło się kolejnych 6 komór (po 3 na skrzydło). Dodatkowo maszyna otrzymała 6 pylonów do podwieszenia uzbrojenia, w tym pocisków rakietowych powietrze-ziemia i powietrze-powietrze.

    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102

    Jak przystało na samolot szturmowy, Ił-102 otrzymał solidny opancerzony kadłub, a wszystkie stanowiska chronione były grubymi kuloodpornymi szybami. Maszynę wyposażono również w fotele katapultowane. Załoga liczyła dwie osoby – pilota i tylnego strzelca. Aby ułatwić eksploatację w warunkach bojowych, samolot przystosowano do operowania z nieutwardzonych lotnisk.

    Oprócz jednego prototypu do prób w locie zbudowano jeden prototyp do prób statycznych. Próby samolotu były bardzo intensywne, ale nie doprowadziły do zdobycia kontraktu na produkcje seryjną maszyny. Radzieckie siły powietrzne były zadowolone z świeżo wprowadzonego do eksploatacji samolotu Su-25 i nie planowały szukania jego następcy w najbliższym czasie.

    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102

    W związku z tym, po wykonaniu 367 lotów i spędzeniu w powietrzu około 249 godzin, Ił-102 został 29 grudnia 1987 roku uziemiony. Mimo to maszynę prezentowano jeszcze przez wiele lat na różnych wystawach statycznych, próbując uzyskać zamówienia eksportowe. Ze względu na swoją specyficzną konstrukcję oraz niepewne możliwości bojowe Ił-102 nie zyskał zainteresowania odbiorców zagranicznych.

    Prototyp pozostał w zakładach Iljuszyna i powoli zaczął niszczeć. W 2005 roku poddano go jednak renowacji i umieszczono w Instytucie Badań Lotniczych im. Gromowa (LII).

    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102

    Podsumowanie

    Główną przyczyną porażki projektu Ił-a-102 był bardzo długi czas prac nad prototypem (poczynając od projektu Ił-a-40). Maszyna chociaż nawiązywała do sprawdzonej idei samolotów szturmowych z czasów II wojny światowej, w czasach Zimnej Wojny była już mało przydatna. Mimo silnego opancerzenia i solidnej konstrukcji, samolot w starciu z ówczesną bronią przeciwlotniczą, zwłaszcza pociskami ziemia-powietrze, nie miałby większych szans.

    Suchoj Su-25 (fot. Alex Beltyukov/Wikimedia Commons)
    Suchoj Su-25 (fot. Alex Beltyukov/Wikimedia Commons)

    W porównaniu do Su-25, Ił-102 był większy, cięższy i przystosowany do przenoszenia mniejszego wachlarza uzbrojenia. Samolot ten był również mniej podatny na modernizację w porównaniu do swojego konkurenta z Suchoja. Warto dodać, że Su-25 pozostaje cały czas w służbie w siłach powietrznych wielu państw i cały czas jest produkowany i rozwijany.

    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102
    Iljuszyn Ił-102 współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Iljuszyn Ił-102 współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Iljuszyn Ił-102 współcześnie (fot. Jim Newton/Wikimedia Commons)
    Iljuszyn Ił-102 współcześnie (fot. Jim Newton/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleInkBOOK Prime HD – test
    Next Article Parowe okręty podwodne typu K
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.