SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Iljuszyn Ił-10 – następca legendy
    Iljuszyn Ił-10 - następca legendy
    Iljuszyn Ił-10 - następca legendy
    Artykuły

    Iljuszyn Ił-10 – następca legendy

    Michał BanachBy Michał Banach5 września 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Najsłynniejszym radzieckim samolotem szturmowym wykorzystywanym podczas II wojny światowej był oblatany w 1939 roku Iljuszyn Ił-2. Zbudowano aż 36 183 maszyny tego typu, co czyni go najliczniej produkowanym samolotem wojskowym w historii. Pod koniec wojny w zakładach Iljuszyna opracowano jednak jego następcę, Iljuszyna Ił-10.

    Geneza

    Chociaż Ił-2 był bardzo udaną konstrukcją i przez całą II wojnę światową siał postrach wśród niemieckich żołnierzy na froncie wschodnim, już na przełomie 1942 i 1943 roku w biurach konstrukcyjnych Suchoja i Iljuszyna rozpoczęto prace nad jego następcą. Najważniejszą cechą nowego samolotu miała być bardziej wytrzymała i dopracowana konstrukcja, zapewniająca również lepsze osiągi, zwłaszcza na niższych pułapach.

    Iljuszyn Ił-2m3
    Iljuszyn Ił-2m3

    Historia następcy Ił-a-2 zaczęła się jednak wraz z rozpoczęciem na początku 1943 roku prac nad myśliwsko-szturmowym samolotem Ił-1. Maszyna ta była w praktyce myśliwcem zbudowanym na bazie konstrukcji Ił-a-2. Głównym zadaniem samolotu miało być zwalczanie bombowców oraz wspieranie wojsk lądowych, w związku z czym Ił-1 otrzymał opancerzenie, kosztem pogorszenia osiągów.

    Ostatecznie projekt został zawieszony w 1944 roku z powodu słabych osiągów i braku zainteresowania ze strony sił powietrznych. Doświadczenie zdobyte przy pracach nad tym projektem pozwoliło jednak na przyśpieszenie prac nad ulepszoną wersją legendarnego już wtedy Ił-2. Nowy samolot otrzymał wówczas oznaczenie Ił-10 i miał zachować ogólny układ konstrukcji swojego poprzednika. Różnicą była całkowicie metalowa konstrukcja, mocniejszy silnik, nowocześniejsze wyposażenie oraz bardziej dopracowana konstrukcja.

    Iljuszyn Ił-10
    Iljuszyn Ił-10

    Następca legendy

    Pierwszy prototyp Ił-a-10 oblatano już 19 maja 1944 roku i natychmiast skierowano na próby, które zakończono w lipcu 1944 roku. Ich wyniki były bardzo dobre (głównie ze względu na podobieństwo konstrukcji nowego samolotu i Iła-2), w związku z czym w sierpniu skierowano go do produkcji seryjnej. Pierwszy seryjny egzemplarz oblatano 27 września 1944 roku, a w październiku samoloty typu Ił-10 zaczęły trafiać do jednostek szkolnych i bojowych.

    W ostatnich miesiącach wojny w Europie, trzy radzieckie pułki lotnictwa szturmowego posiadały na swoim wyposażeniu ponad 100 Ił-ów-10, które wzięły udział w walkach w Niemczech. Mimo poniesionych strat (zarówno od ognia przeciwlotniczego jak i awarii) Ił-10 został oceniony bardzo dobrze. Główną zaletą było silne opancerzenie i lepsze osiągi od poprzednika.

    Iljuszyn Ił-10
    Iljuszyn Ił-10

    Produkcję Ił-ów-10 kontynuowano do 1947 roku i zakończono po zbudowaniu 4700 maszyn w wersjach bojowych i szkolnych. W 1951 roku licencyjną produkcję tych maszyn rozpoczęły zakłady Avia w Czechosłowacji. Łącznie powstało 1200 maszyn bojowych i szkolnych oznaczonych jako B-33 i CB-33. Równocześnie zarówno produkowane w ZSRR Ił-10 jak i czechosłowackie maszyny licencyjne trafiły na eksport od Polski (120 Ił-10 i 281 B-33), Węgier (159 Ił–10 i B-33), Rumunii (30 Ił-10 i 150 B-33), Bułgarii, Korei Północnej (ponad 100 Ił-10), ChRL (samoloty wykorzystywano do 1972 roku) i Jemenu (24 B-33).

    Wnioski płynące z eksploatacji maszyn w Korei sprawiły, że w ZSRR podjęto decyzję o wznowieniu produkcji Ił-ów-10 w nowej wersji oznaczonej jako Ił-10M. W latach 1953-1954 zbudowano 146 maszyn w tej wersji (można jednak spotkać źródła mówiące o aż 1890 maszynach). Od pierwszej wersji różniły się one większymi wymiarami i silniejszym uzbrojeniem, a co za tym idzie słabszymi osiągami. Wersja ta powstała w wyniku prowadzonych już od końca lat 40. prac nad kolejnymi ulepszonymi odmianami Ił-a-10, które nie weszły jednak do produkcji seryjnej.

    Iljuszyn Ił-10
    Iljuszyn Ił-10

    Kariera Ił-ów-10 nie była jednak długa i już pod koniec lat 50. zaczęto je wycofywać z eksploatacji, głównie z powodu pojawienia się maszyn o napędzie odrzutowym. Znaczna część wycofanych samolotów trafiała na złom lub do muzeów. Ił-10 mimo dobrych ocen i sporych możliwości nigdy nie zyskał sławy swojego poprzednika. Warto dodać, że dw uszkodzone Ił-y-10 zdobyli w Korei Amerykanie. Udało się z nich skompletować jedną sprawną maszynę, którą przebadano w Stanach Zjednoczonych.

    Konstrukcja

    Ił-10 miał całkowicie metalową konstrukcję, a część pokrycia wykonano z blachy pancernej o grubości 4-8 mm. Pilot i tylny strzelec zajmowali miejsce w zamkniętej kabinie, oddzieleni od siebie pancerną przegrodą. Samolot miał 13,4 m rozpiętości skrzydeł (14 m w przypadku Ił-10M), 11,12 m długości (11,87 m w Ił-10M), oraz maksymalną masę startową 6300 kg (7100 kg w Ił-10M). Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Mikulin AM-42 o mocy 2000 KM zapewniający prędkość maksymalną 507 km/h (476 km/h w Ił-10M) oraz przelotową 310-325 km/h (283 km/h w Ił-10M) oraz zasięg 800 km (1070 km w Ił-10M – dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa).

    Iljuszyn Ił-10
    Iljuszyn Ił-10

    Uzbrojenie początkowo składało się z dwóch działek kalibru 23 mm i dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm w skrzydłach, oraz pojedynczego karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm w tylnym stanowisku oraz ładunku bomb o masie do 400 kg i 4 niekierowanych pocisków rakietowych. Wersja Ił-10M posiadała 4 działka NR-23 kalibru 23 mm w skrzydłach oraz działko B-20T kalibru 20 mm w tylnym stanowisku, a ładunek bomb wzrósł do 600 kg.

    Iljuszyn Ił-10
    Iljuszyn Ił-10
    Północnokoreański Iljuszyn Ił-10
    Północnokoreański Iljuszyn Ił-10
    Polski Iljuszyn Ił-10
    Polski Iljuszyn Ił-10
    Avia B-33 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Michał Banach)
    Avia B-33 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleORP Błyskawica – najsłynniejszy polski niszczyciel
    Next Article Settebello – FS Class ETR 300 – luksusowy włoski pociąg z lat 50.
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.