SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read642 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read642 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read83 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read176 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dornier Do 31 – jedyny transportowy samolot pionowego startu i lądowania
    Artykuły

    Dornier Do 31 – jedyny transportowy samolot pionowego startu i lądowania

    Michał BanachBy Michał Banach16 grudnia 2017Updated:1 stycznia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Dornier Do 31 - jedyny transportowy samolot pionowego startu i lądowania
    Dornier Do 31 - jedyny transportowy samolot pionowego startu i lądowania
    Na przełomie lat 60. i 70. w wielu krajach rozpoczęto eksperymenty nad samolotami pionowego startu i lądowania. Ostatecznie do eksploatacji weszło tylko kilka maszyn bojowych tego typu. Wśród licznych prototypów, jakie wówczas powstały, uwagę przykuwa zachodnioniemiecki Dornier Do 31, będący jedyny w historii samolotem transportowym pionowego startu i lądowania (VTOL).

    Geneza

    Na początku lat 60. napięcia na linii ZSRR-USA były na tyle duże, że wojna dosłownie wisiała na włosku. Przedstawiciele sił zbrojnych państw europejskich zdawali sobie sprawę z tego, że to ich kraje będą pierwszymi ofiarami ewentualnego konfliktu. O ile w państwach bloku wschodniego mało kto przejmował się ewentualnymi stratami, tak w Niemczech Zachodnich jak i Francji rozważano różne scenariusze na wypadek wojny.

    Dornier Do 31 (fot. Ralf Manteufel)
    Dornier Do 31 (fot. Ralf Manteufel)

    Zgodnie z przyjętymi doktrynami, w razie wybuchu wojny praktycznie wszystkie bazy lotnicze automatycznie będą pierwszymi celami ataków. W ciągu kilku godzin od wybuchu wojny wiele lotnisk zostałoby zniszczonych lub uszkodzonych na tyle, że nie byłoby zdatne do użycia. W związku z tym, zwłaszcza w Niemczech rozpoczęto wówczas program budowy tzw. drogowych odcinków lotniskowych (DOL). Chociaż rozwiązywały one częściowo problem utraty lotnisk, było to rozwiązanie krótkoterminowe, ponieważ i tego typu obiekty szybko stałyby się celem ataków.

    Jedynym rozwiązaniem sytuacji było wprowadzenie do uzbrojenia samolotów pionowego startu i lądowania, które mogłyby korzystać z nieprzygotowanych lądowisk. Rozpoczęto wówczas serię projektów nad maszynami tego typu, zarówno bojowymi jak i transportowymi.Jednym z tych projektów był program budowy samolotu transportowego Dornier Do 31

    Dornier Do 31 (fot. Ralf Manteufel)
    Dornier Do 31 (fot. Ralf Manteufel)

    Dornier Do 31

    W połowie lat 60. w RFN rozpoczęto prace nad nowym samolotem pionowego startu i lądowania. Maszyna otrzymała oznaczenie Dornier Do 31. Zamówiono 3 prototypy – pierwszy (E1) służył do testów w locie poziomym, drugi (E2) do prób naziemnych, a trzeci (E3) do prób pionowego startu i lądowania. Oblot pierwszej maszyny miał miejsce 10 lutego 1967 roku, a za sterami zasiadł pochodzący z USA pilot testowy Drury Wood.

    Samolot miał 20,5 m długości i 18 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 27 422 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Rolls-Royce Pegasus BE.53/2 zapewniające ciąg w locie poziomym, oraz osiem silników Rolls-Royce RB162-4D zapewniających ciąg pionowy. Prędkość maksymalna wynosiła 730 km/h, a przelotowa 650 km/h oraz zasięg 1800 km.

    Dornier Do 31 (fot. Ralf Manteufel)
    Dornier Do 31 (fot. Ralf Manteufel)

    W lipcu 1967 roku w powietrze wzbił się trzeci prototyp, natomiast pierwszy pionowy start miał miejsce 22 listopada 1967 roku. W grudniu kontynuowano próby, jednak już na samym początku natrafiono na istotny problem – wykorzystane silniki były ciężkie, przez co przy ich niewielkiej mocy znacząco spadał udźwig maszyny. Dodatkowo koszty prób, które należało wykonać przed podjęciem decyzji o produkcji seryjnej były na tyle duże, że w kwietniu 1970 roku podjęto decyzję o zamknięciu projektu.

    Do 31 po raz ostatni został zaprezentowany w locie 4 maja 1970 roku w Hanowerze. Następnie prototypy E1 i E3 trafiły do muzeów – odpowiednio Muzeum Dorniera w Friedrichshafen oraz Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim w Monachium. Los egzemplarza E2 nie jest znany.

    Zbyt ambitny projekt

    Projekt Dorniera Do 31 był zbyt ambitny jak na swoje lata. Koszt budowy samolotu transportowego na tyle dużego, aby zabrać odpowiedni ładunek, a zarazem dysponującego dobrymi osiągami był zbyt duży, zwłaszcza w przypadku RFN. Gdyby Niemcy zainteresowali swoim projektem inne państwa NATO albo Stany Zjednoczone, prace mogłyby doprowadzić do powstania seryjnych maszyn.

    Z drugiej strony, w latach 70. rozwój śmigłowców transportowych sprawił, że spadło zapotrzebowanie na mniejsze samoloty transportowe jak i wyeliminowano problem operowania z nieprzygotowanych lądowisk.

    Dornier Do 31 (fot. wolf4max/flickr.com)
    Dornier Do 31 (fot. wolf4max/flickr.com)
    Dornier Do 31 (fot. lxrobotics.com)
    Dornier Do 31 (fot. lxrobotics.com)
    Dornier Do 31 (fot. Valder137/Flickr.com)
    Dornier Do 31 (fot. Valder137/Flickr.com)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleŠkoda 932 – zapomniany prekursor
    Next Article Zielone płuca miast – najpiękniejsze parki miejskie na świecie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read642 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read383 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 marca 20209 Mins Read43 Views

    Wakacje morskie – traktaty waszyngtoński i londyński

    Trzy wydarzenia miały olbrzymi wpływ na rozwój flot liniowych w XIX i XX wieku. Powstanie…

    Artykuły
    16 czerwca 20202 Mins Read6 Views

    Zapomniany tajski bombowiec Boripatra

    Zaprojektowany w 1927 roku bombowiec Boripatra był pierwszym samolotem bojowym zaprojektowanym i wyprodukowanym w Tajlandii.…

    Artykuły
    9 kwietnia 20192 Mins Read11 Views

    Rosyjska ambasada w Hawanie

    Rosyjska ambasada znajdująca się w stolicy Kuby, Hawanie, jest jednym z najbardziej charakterystycznych i oryginalnych…

    Artykuły
    5 lipca 20153 Mins Read5 Views

    Bikini – plażowa rewolucja

    Mimo, że stroje przywołujące na myśl dzisiejsze kostiumy plażowe znały już starożytne Rzymianki, strój kąpielowy…

    Biznes
    5 lutego 20234 Mins Read158 Views

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Niektóre materiały wymagają tego, by zapewnić im odpowiednie warunki. W związku z tym powstało naczynie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.