SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » DOL czyli lądowanie na autostradzie
    DOL - Drogowy odcinek lotniskowy
    DOL - Drogowy odcinek lotniskowy
    Artykuły

    DOL czyli lądowanie na autostradzie

    Michał BanachBy Michał Banach25 grudnia 2014Updated:15 grudnia 2017Jeden komentarz4 Mins Read
    Współczesne samoloty wojskowe wymagają nieco lepszych warunków na ziemi niż ich starsze odpowiedniki (np. te z II wojny światowej). O ile kiedyś możliwe było operowanie z lotnisk gruntowych, dzisiaj większość samolotów musi mieć normalny pas startowy, albo porządnie utwardzoną powierzchnię.

    Z drugiej strony kiedyś było mniej dróg, autostrad itp. niż obecnie. Wojskowi wpadli więc w czasie Zimnej Wojny na pomysł wykorzystywania coraz popularniejszych autostrad jako lotnisk na czas ewentualnej wojny. Autostrady są na tyle szerokie, że samoloty spokojnie mogą na nich lądować. Są też na tyle proste i płaskie, że nie trzeba mocno ingerować w ich projekty, aby dostosować je do potrzeb samolotów.

    Tak powstały DOL-e – drogowe odcinki lotniskowe.

    Amerykański samolot Szturmowy A-10 Thunderbolt II podczas lądowania na DOL-u
    Amerykański samolot Szturmowy A-10 Thunderbolt II podczas lądowania na DOL-u

    Krótka historia DOL-ów

    Historia drogowych lotnisk sięga czasów II wojny światowej. W Niemczech system autostrad był wówczas rozwinięty na tyle, że wojskowi zauważyli potencjał tych dróg jako potencjalnych lotnisk. Było to przydatne zwłaszcza pod koniec wojny, kiedy alianckie samoloty dewastowały lotniska w całej III Rzeszy. Ucieczka na drogi sprawiała, że przez jakiś czas piloci mieli trochę spokoju, aż rozpoznanie nie odnalazło nowych lotnisk.

    Szwedzkie samoloty podczas ćwiczeń na jednym z DOL-i
    Szwedzkie samoloty podczas ćwiczeń na jednym z DOL-i

    Po zakończeniu wojny DOL-e zaczęły popularyzować się w całej Europie i nie tylko, za sprawą rozwijających się samolotów, które musiały wykorzystywać utwardzone pasy startowe zamiast lotnisk gruntowych. Tego typu lotniska zaczęły powstawać w szczególności w Szwecji oraz Finlandii, ponieważ kraje te dysponowały sporą ilością odosobnionych fragmentów dróg, gdzie takie pasy startowe można było umieścić, oraz w Niemczech, zarówno RFN jak i NRD. W tym przypadku spowodowane było to zagrożeniem ze strony wrogiego lotnictwa, które mogło szybko zniszczyć normalne lotniska, a także ze względu na potencjalne nagromadzenie sojuszniczych samolotów, których w wypadku wojny byłoby zbyt dużo, aby pomieścić je na normalnych lotniskach.

    Kolejne DOL-e zaczęły powstawać w Polsce i innych państwach bloku wschodniego. Powód był podobny jak w Niemczech. W naszym kraju głównie tworzono je na wybrzeżu, ponieważ miały one służyć w razie ewentualnego konfliktu z NATO i użycia Wojska Polskiego do ataku na Danię.

    Szwedzki myśliwiec Saab JA-37 Viggen na stanowisku postojowym przy DOL-u
    Szwedzki myśliwiec Saab JA-37 Viggen na stanowisku postojowym przy DOL-u

    Ponadto DOL-e powstawały w Chinach, Pakistanie, Irlandii, na Cyprze i zapewne w wielu innych krajach. Lista nie jest łatwa do uzyskania, ponieważ nie wszyscy chwalą się przygotowywaniem tego typu lotnisk.

    Drogowe odcinki lotniskowe – charakterystyka

    Lotniska drogowe są dosyć specyficzne. Z powietrza widać w miarę długi prosty fragment autostrady, z kilkoma dodatkowymi pasami dróg po bokach. Z perspektywy korzystających z tego fragmentu autostrady kierowców, nie widać nic specjalnego. To co wyróżnia dany fragment drogi jako DOL znajduje się w ziemi.

    Konstrukcja nawierzchni współczesnych DOL-i jest zupełnie inna niż w przypadku normalnych dróg. Jest ona znacznie grubsza i bardziej utwardzona niż na pozostałych odcinkach. Na każdym końcu DOL-a znajduje się płyta postojowa, która normalnie wykorzystywana jest jako np. parking.

    A-10 Thunderbolt II podczas lądowania na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń w 1984 roku
    A-10 Thunderbolt II podczas lądowania na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń w 1984 roku
    C-130 Hercules podczas lądowania na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń w 1984 roku
    C-130 Hercules podczas lądowania na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń w 1984 roku

    Długość typowego DOL-a wynosi około 2 do 3,5 km, dzięki temu mogą z niego korzystać praktycznie wszystkie samoloty wojskowe, a nawet w niektórych przypadkach pasażerskie samoloty cywilne. Normalnie na autostradach pasy są rozdzielone metalowymi barierkami i pasami zieleni. Na odcinkach lotniskowych pasy są połączone i rozdzielają je tylko tymczasowe bariery betonowe, które można szybko usunąć przy użyciu ciężkiego sprzętu. W pobliżu takich lotnisk znajdują się również zwykle składy wyposażenia oraz bazy sprzętu, potrzebne do przygotowania takiego lotniska.

    Utrzymanie istnienia DOL-u w tajemnicy jest bardzo ważne, przez co zwykle takie lądowiska są mocno zakamuflowane.

    DOL-e współcześnie

    W latach 90. po zakończeniu Zimnej Wojny DOL-e zaczęły odchodzić do lamusa. Jedynie Szwedzi i Finowie dbali o swoje lotniska, ponieważ były i są one ważnym elementem systemu obrony tych państw.

    W Polsce drogowe odcinki lotniskowe popadały w ruinę tak jak drogi na których je budowano. Dopiero program rozbudowy autostrad doprowadził do polepszenia sytuacji. Na nowych autostradach możliwe było umieszczenie nowych DOL-i.

    A-10 Thunderbolt II podczas lądowania na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń w 1984 roku
    A-10 Thunderbolt II podczas lądowania na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń w 1984 roku

    Oficjalnie w Polsce znajduje się obecnie 21 drogowych odcinków lotniskowych. W praktyce liczba ta ma niewiele wspólnego z faktycznym stanem dróg i możliwościami ich wykorzystania. Prawdopodobnie oprócz tych 21 znanych odcinków, istnieje kilka, których istnienia nie ujawniono.

    Ze względu na specyfikę budowy DOL-i, ich powstanie planuje się z znacznym wyprzedzeniem, tak aby odpowiednio przygotować infrastrukturę.

    C-130 Hercules podczas lądowania na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń w 1984 roku
    C-130 Hercules podczas lądowania na niemieckiej autostradzie A29 podczas ćwiczeń w 1984 roku

    Obecnie w naszym kraju nie są prowadzone ćwiczenia na lotniskach drogowych. Ostatni lot z DOL-a miał miejsce 28 maja 2003 roku, kiedy dwa MiG-i-21 wylądowały na DOL-u Kliniska niedaleko Szczecina.

    W państwach skandynawskich ćwiczenia na DOL-ach odbywają się regularnie. W innych państwach posiadających takie obiekty, sporadycznie dochodzi do ćwiczeń.

    Niemiecka autostrada Autobahn A29 - jeden z typowych DOL-i
    Niemiecka autostrada Autobahn A29 – jeden z typowych DOL-i
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułLone Wolf HD – stary RPG w nowym stylu
    Następny artykuł Great Eastern – parowy lewiatan z XIX wieku
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.