SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Artykuły

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    Michał BanachBy Michał Banach22 marca 2016Updated:8 grudnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Na początku XX wieku niemiecka flota prowadziła olbrzymi program rozbudowy swoich sił, działających wówczas nie tylko w Europie i na Atlantyku, ale również na Pacyfiku. Wśród wielu zbudowanych wówczas okrętów znalazł się krążownik pancerny SMS Scharnhorst.

    Scharnhorst był następcą krążowników typu Roon, które zbudowano w pierwszych latach XX wieku. Okręt odziedziczył po swoich poprzednikach ogólny układ konstrukcji, ale był znacznie lepiej uzbrojony i opancerzony. Budowę krążownika rozpoczęto 3 stycznia 1905 roku, a wodowanie nastąpiło 22 marca 1906 roku. Do służby okręt wszedł 4 października 1907 roku.

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    Krążownik miał 144 m długości i wyporność 12 718 ton. Jego napęd składał się z 3 silników parowych o łącznej mocy 30 000 KM. Pozwalały one na rozwiniecie prędkości 22,3 węzła. Uzbrojenie składało się z 8 dział kalibru 210 mm, 6 dział kalibru 150 mm i 18 dział kalibru 88 mm. Za wyjątkiem 4 armat kalibru 210 mm całe uzbrojenie umieszczone były w kazamatach w kadłubie. Załoga składała się z 764 oficerów i marynarzy (865 po 1909 roku). Pancerz miał grubość 150 mm na burtach, 35-55 mm na pokładzie, 30-170 na wieżach i 150 mm na barbetach i kazamatach.

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    Do 1909 roku okręt działał w Hochseeflotte, chociaż jego eksploatacja polegała głównie na ćwiczeniach i próbach wyposażenia. Następnie Scharnhorst wraz z siostrzanym krążownikiem Gneisenau został wysłany na Daleki Wschód gdzie stał się okrętem flagowym Wschodnioazjatyckiej Eskadry Krążowników. Grupa ta składał się z kilku krążowników stacjonujących w porcie Qingdo w Chinach a jej dowódcą był Maximilian von Spee.

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    Aż do wybuchu I wojny światowej kariera krążownika nie należała do zbyt ciekawych. Po wybuchu wojny krążownik wraz z całą eskadrą został wysłany w kierunku wybrzeży Ameryki Południowej. 1 listopada Scharnhorst wziął udział w bitwie pod Coronelem, gdzie został dwukrotnie trafiony, ale nie odniósł większych uszkodzeń.

    Zakończone niemieckim zwycięstwem starcie wprawiło Brytyjczyków w wściekłość. Na Falklandach zorganizowano wówczas specjalną grupę, która miała wytropić i zatopić niemieckie okręty. Nie trzeba było długo czekać na okazję ku temu. 8 grudnia niemieckie okręty podpłynęły w rejon Falklandów z zamiarem zaatakowania wyspy – von Spee nie wiedział o obecności ciężkich brytyjskich okrętów wojennych.

    Widok na dziobową wieżę artylerii głównej krążownika SMS Scharnhorst
    Widok na dziobową wieżę artylerii głównej krążownika SMS Scharnhorst

    Gdy Niemicy zdali sobie sprawę z obecności kilku ciężkich okrętów, próbowali uciec, ale nie dali rady. Grupa pościgowa składająca się z 7 krążowników (w tym kilku znacznie nowocześniejszych od jednostek niemieckich) dogoniła eskadrę i w ciągu kilku godzin zatopiła wszystkie niemieckie okręty. Scharnhorst został trafiony około 34 pociskami i zatonął wraz z całą załogą.

    W trakcie bitwy niemieckie okręty skutecznie odpowiadały ogniem, ale nie dały rady uszkodzić znacznie potężniejszych brytyjskich krążowników. W trakcie Bitwy koło Falklandów Niemcy utracili 4 krążowniki i 2 transportowce. Zginęło około 2200 marynarzy. Straty brytyjskie wyniosły zaledwie 10 zabitych i 19 rannych.

    W 1939 roku do służby wszedł kolejny niemiecki okręt o tej samej nazwie – pancernik Scharnhorst. Kariera tego okrętu również nie była zbyt długa. Został zatopiony 26 grudnia 1943 roku. Matką chrzestną pancernika była wdowa po wiceadmirale von Spee.

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    W 2014 roku rozpoczęto poszukiwania wraku krążownika SMS Scharnhorst. Po długich poszukiwaniach, w 2019 roku statecznie został on odnaleziony około 181 km na południowy wschód od Port Stanley na głębokości 1610 m.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleII Słupski Dzień Komputerowy – patronat medialny
    Next Article Znakomita reklama firmy Ursus – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.