SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Artykuły

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    Michał BanachBy Michał Banach22 marca 2016Updated:8 grudnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Na początku XX wieku niemiecka flota prowadziła olbrzymi program rozbudowy swoich sił, działających wówczas nie tylko w Europie i na Atlantyku, ale również na Pacyfiku. Wśród wielu zbudowanych wówczas okrętów znalazł się krążownik pancerny SMS Scharnhorst.

    Scharnhorst był następcą krążowników typu Roon, które zbudowano w pierwszych latach XX wieku. Okręt odziedziczył po swoich poprzednikach ogólny układ konstrukcji, ale był znacznie lepiej uzbrojony i opancerzony. Budowę krążownika rozpoczęto 3 stycznia 1905 roku, a wodowanie nastąpiło 22 marca 1906 roku. Do służby okręt wszedł 4 października 1907 roku.

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    Krążownik miał 144 m długości i wyporność 12 718 ton. Jego napęd składał się z 3 silników parowych o łącznej mocy 30 000 KM. Pozwalały one na rozwiniecie prędkości 22,3 węzła. Uzbrojenie składało się z 8 dział kalibru 210 mm, 6 dział kalibru 150 mm i 18 dział kalibru 88 mm. Za wyjątkiem 4 armat kalibru 210 mm całe uzbrojenie umieszczone były w kazamatach w kadłubie. Załoga składała się z 764 oficerów i marynarzy (865 po 1909 roku). Pancerz miał grubość 150 mm na burtach, 35-55 mm na pokładzie, 30-170 na wieżach i 150 mm na barbetach i kazamatach.

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    Do 1909 roku okręt działał w Hochseeflotte, chociaż jego eksploatacja polegała głównie na ćwiczeniach i próbach wyposażenia. Następnie Scharnhorst wraz z siostrzanym krążownikiem Gneisenau został wysłany na Daleki Wschód gdzie stał się okrętem flagowym Wschodnioazjatyckiej Eskadry Krążowników. Grupa ta składał się z kilku krążowników stacjonujących w porcie Qingdo w Chinach a jej dowódcą był Maximilian von Spee.

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    Aż do wybuchu I wojny światowej kariera krążownika nie należała do zbyt ciekawych. Po wybuchu wojny krążownik wraz z całą eskadrą został wysłany w kierunku wybrzeży Ameryki Południowej. 1 listopada Scharnhorst wziął udział w bitwie pod Coronelem, gdzie został dwukrotnie trafiony, ale nie odniósł większych uszkodzeń.

    Zakończone niemieckim zwycięstwem starcie wprawiło Brytyjczyków w wściekłość. Na Falklandach zorganizowano wówczas specjalną grupę, która miała wytropić i zatopić niemieckie okręty. Nie trzeba było długo czekać na okazję ku temu. 8 grudnia niemieckie okręty podpłynęły w rejon Falklandów z zamiarem zaatakowania wyspy – von Spee nie wiedział o obecności ciężkich brytyjskich okrętów wojennych.

    Widok na dziobową wieżę artylerii głównej krążownika SMS Scharnhorst
    Widok na dziobową wieżę artylerii głównej krążownika SMS Scharnhorst

    Gdy Niemicy zdali sobie sprawę z obecności kilku ciężkich okrętów, próbowali uciec, ale nie dali rady. Grupa pościgowa składająca się z 7 krążowników (w tym kilku znacznie nowocześniejszych od jednostek niemieckich) dogoniła eskadrę i w ciągu kilku godzin zatopiła wszystkie niemieckie okręty. Scharnhorst został trafiony około 34 pociskami i zatonął wraz z całą załogą.

    W trakcie bitwy niemieckie okręty skutecznie odpowiadały ogniem, ale nie dały rady uszkodzić znacznie potężniejszych brytyjskich krążowników. W trakcie Bitwy koło Falklandów Niemcy utracili 4 krążowniki i 2 transportowce. Zginęło około 2200 marynarzy. Straty brytyjskie wyniosły zaledwie 10 zabitych i 19 rannych.

    W 1939 roku do służby wszedł kolejny niemiecki okręt o tej samej nazwie – pancernik Scharnhorst. Kariera tego okrętu również nie była zbyt długa. Został zatopiony 26 grudnia 1943 roku. Matką chrzestną pancernika była wdowa po wiceadmirale von Spee.

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst
    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    W 2014 roku rozpoczęto poszukiwania wraku krążownika SMS Scharnhorst. Po długich poszukiwaniach, w 2019 roku statecznie został on odnaleziony około 181 km na południowy wschód od Port Stanley na głębokości 1610 m.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleII Słupski Dzień Komputerowy – patronat medialny
    Next Article Znakomita reklama firmy Ursus – film
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    5 września 20234 Mins Read91 Views

    Eduard Bohlen – wrak w głębi lądu

    By Michał Banach4
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    19 września 2023

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    18 września 2023

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    16 października 20153 Mins Read

    MV Lyubov Orlova – statek widmo

    Niektóre statki po prostu nie chcą się poddać. Zamiast dopłynąć do miejsca, w którym zostaną…

    Przemysł
    7 lutego 20213 Mins Read

    Panele mono- czy polikrystaliczne? Które wybrać?

    Gdy mówimy o energii pozyskiwanej ze słońca, najczęściej myślimy o panelach fotowoltaicznych montowanych na dachu…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    27 kwietnia 20232 Mins Read

    Zabawki kreatywne – rozwiń wyobraźnię dziecka

    Zabawa to bardzo ważny element życia każdego dziecka. To nie tylko przyjemny czas, który można…

    Artykuły
    21 marca 20233 Mins Read

    Jak dbać o tulipany?

    Jak długo postoją? Często zadajemy sobie to pytanie. W okresie wiosennym zyskują niezwykłą popularność. Występują…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.