Jerzy Dąbrowski był jednym z najbardziej znanych polskich konstruktorów lotniczych. Jego pierwszym projektem był niewielki samolot sportowy D-1 Cykacz. Maszyna okazała się niezbyt udanym projektem, ale nie zraziło to konstruktora, który stworzył później wiele udanych maszyn, a słuch o jego pierwszym projekcie zaginął.

Historia samolotu D-1 Cykacz zaczęła się, gdy Jerzy Dąbrowski studiował na Politechnice Warszawskiej. Urodzony 8 września 1899 roku Dąbrowski rozpoczął studia w 1921 roku. W 1924 roku podczas praktyki w Centralnych Warsztatach Lotniczych rozpoczął prace nad projektem niewielkiego samolotu sportowego, który otrzymał nazwę D-1 Cykacz.

Jerzy Dąbrowski i D-1 Cykacz
Jerzy Dąbrowski i D-1 Cykacz

Samolot miał zaledwie 3,7 m długości i 5 m rozpiętości skrzydeł. Masa własna samolotu miała wynosić 90 kg, ale ostatecznie wyniosła 125 kg, natomiast masa startowa wynosiła 225 kg. Napęd stanowił silnik rzędowy Blackburne Tomtit o mocy 16 KM. W teorii zapewniał on prędkość 100 km/h.

Prototyp samolotu został zbudowany przez CWL w 1925 roku i oblatany 25 lutego 1925 roku przez Zbigniewa Babińskiego. Już pierwszy lot okazał się problematyczny. Mimo wprowadzonych modyfikacji, samolot cały czas cierpiał na problemy z przegrzewającym się silnikiem i niedoborem mocy spowodowanym przekroczeniem masy własnej o 35 kg i startowej o 55 kg.

Ostatecznie po wykonaniu około 40 lotów prace nad samolotem przerwano. Odstawiono go do hangaru CWL w Warszawie, gdzie w latach 30. ślad po nim zaginął. Głównym problemem Cykacza był za słaby silnik. Do tego samolot był zbyt mały, aby zastosować mocniejszy silnik.

D-1 Cykacz
D-1 Cykacz

Na szczęście mimo niepowodzenia projektu D-1 Cykacz, Jerzy Dąbrowski kontynuował swoją karierę konstruktora lotniczego. W kolejnych latach pracował m.in. nad samolotem Lublin R.VIII, PZL.19 i PZL.26 oraz przede wszystkim zaprojektował bombowiec PZL.37 Łoś.

Po wybuchu II wojny światowej kontynuował karierę konstruktora lotniczego w Wielkiej Brytanii, ale pracował jedynie nad samolotami cywilnymi. W 1955 roku przeniósł się do USA, gdzie pracował nad Cessną 620, oraz kapsułą ratunkową dla bombowca Convair B-58 Hustler. Później pracował również przy projekcie kabiny statku kosmicznego Gemini. Zmarł 17 września 1967 roku.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.