SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Arado Ar 232 – prekursor współczesnych samolotów transportowych
    Arado Ar 232 - prekursor współczesnych samolotów transportowych
    Arado Ar 232 - prekursor współczesnych samolotów transportowych
    Artykuły

    Arado Ar 232 – prekursor współczesnych samolotów transportowych

    Michał BanachBy Michał Banach26 września 2021Updated:27 września 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1941 roku i testowany do 1943 roku Arado Ar 232 był nowoczesnym samolotem transportowym, który posiadał wiele cech typowych dla współczesnych samolotów transportowych, m.in. tylną rampę ładunkową, układ górnopłata i podwozie przystosowane do operowania z nieutwardzonych lotnisk.

    Na początku II wojny światowej niemieckie siły powietrzne wykorzystywały kilka typów samolotów transportowych, z których najważniejszym był jednak Junkers Ju 52/3m. Maszyny te stanowiły trzon floty transportowej Luftwaffe i chociaż dysponowały odpowiednimi parametrami jak na tamte czasu, nie były samolotami perspektywicznymi.

    Arado Ar 232
    Arado Ar 232

    Zdając sobie sprawę z tego, że w niedalekiej przyszłości samoloty te musiałyby zostać zastąpione, w zakładach Arado Flugzeugwerke rozpoczęto prace nad stosowną maszyną. Początkowo zakładano, że napęd stanowić będą silniki BMW 801, jednak z powodu ich niedoboru, zdecydowano się na prowadzenie prac z myślą o zastosowaniu silników BMW Bramo 323. Od początku maszynę projektowano tak, aby maksymalnie ułatwić jej załadunek i rozładunek, oraz aby ułatwić jej eksploatacje na nieprzygotowanych lotniskach.

    Już na etapie budowy prototypów zmianie zaczęła ulegać koncepcja konstrukcji. Z racji problemów z silnikami BMW 801 zdecydowano się na zmianę układu z dwusilnikowego na czterosilnikowy i zastosowanie innych silników. Pierwszy prototyp maszyny oznaczonej jako Arado Ar 232 oblatano w czerwcu 1941 roku. Lot zakończył się uszkodzeniem przedniej goleni podwozia, ale wielokołowe podwozie główne składające się z 11 dwukołowych wózków sprawiło, że maszyna nie zaryła w ziemię.

    Arado Ar 232
    Arado Ar 232

    Równolegle prowadzono prace i próby dwóch wersji Ar 232 – A z dwoma silnikami i B z 4 silnikami. Zbudowano po 2 prototypy każdej z tych wersji oraz po 10 maszyn przedprodukcyjnych. Powstał również projekt wersji C z częściowo drewnianą konstrukcją skrzydeł dla oszczędzenia aluminium. Nigdy jednak nie rozpoczęto jej produkcji.

    Arado Ar 232 miał 23,5 m długości i 33.5 m rozpiętości skrzydeł, oraz maksymalną masę startową 21 150 kg. Napęd w wersji A stanowiły dwa silniki BMW 801A/B o mocy 1600 KM, a w wersji B cztery dziewięciocylindrowe silniki BMW Bramo 323R-2 Fafnir o mocy 1200 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 308 km/h i przelotową 290 km/h, oraz zasięg 1062 km.

    Arado Ar 232
    Arado Ar 232

    Samolot posiadała czteroosobową załogę oraz uzbrojenie obronne w postaci 1-3 karabinów maszynowych kalibru 13 mm i jednego działka kalibru 20 mm. Ładownia mieściła ładunek o masie 4500 kg, lub niewielki samochód terenowy. Zainstalowano w niej również dźwig usprawniający załadunek. Cechą charakterystyczną Ar 232 był układ konstrukcyjny z wysoko umieszczonymi skrzydłami, tylną rampą ładunkową oraz rozbudowanym podwoziem o niewielkim nacisku na grunt.

    Łącznie zbudowano 24 samoloty tego typu. Ze względu na malejące zapotrzebowanie na takie samoloty, ograniczono się do zbudowania jedynie 20 maszyn serii próbnej, z których większość służyła w zakładach Arado do transportu ładunków między poszczególnymi oddziałami firmy.

    Arado Ar 232
    Arado Ar 232

    Zmieniająca się sytuacja na froncie oraz spadek zapotrzebowania na samoloty transportowe sprawiły, że dalszy rozwój Ar 232 nie miał sensu. Rozważano zaprojektowanie powiększonych wersji oznaczonych jako Ar 432, Ar 532 i Ar 632, jednak prac nad nimi nie rozpoczęto.

    Arado Ar 232 pod wieloma względami przypominał swoim układem konstrukcji i zastosowanymi rozwiązaniami samoloty transportowe, które zaczęto projektować po II wojnie światowej. Czy miał wpływ na ich rozwój? Tego do końca nie wiadomo. Zastosowanie tylnej rampy ładunkowej i układu górnopłata były oczywistymi rozwiązaniami, więc podobne projekty zaczęto tworzyć również w USA w latach 40. zanim natrafiono na informacje o Ar 232.

    Arado Ar 232
    Arado Ar 232

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę
    Next Article Smiley – uśmiech, który zmienił świat
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.