SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Akademik Łomonosow – pływająca elektrownia atomowa
    Akademik Łomonosow - pływająca elektrownia atomowa
    Akademik Łomonosow - pływająca elektrownia atomowa
    Artykuły

    Akademik Łomonosow – pływająca elektrownia atomowa

    Michał BanachBy Michał Banach31 grudnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Akademik Łomonosow to pierwsza na świecie pływająca elektrownia atomowa. Chociaż podobną rolę pełniły już statki i okręty wojenne, po raz pierwszy Rosjanie zaprojektowali specjalistyczną jednostkę tego typu. Stacjonuje ona w mieście Pewek w Czuchockim Okręgu Autonomicznym.

    Znajdujące się na północy Rosji miasta i ośrodki przemysłowe oddalone są od innych miast często o setki a nawet tysiące kilometrów. Stwarza to spore problemy natury logistycznej zarówno pod względem transportu surowców, zaopatrzenia oraz ludzi jak i przede wszystkim energii elektrycznej. Szybko rozwijające się miasta (w większości nastawione na wydobycie surowców) potrzebują coraz więcej energii, jednak budowa nowych elektrowni jest utrudniona, a przede wszystkim kosztowna. Wiele starych elektrowni wymaga natomiast albo remontu, albo nawet likwidacji, co oznaczałoby równocześnie odcięcie danego miasta od dostaw prądu.

    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)

    W związku z tym Rosjanie postanowili rozwiązać problem niedoboru energii elektrycznej w oryginalny sposób, budując pływające elektrownie atomowe. Pozbawione napędu jednostki mają być cumowane w portach przy miastach (większość miast na północy Rosji znajduje się nad brzegiem morza lub przy dużych rzekach) i podłączane do lokalnej sieci elektrycznej.

    W przeszłości podobną rolę pełniły już okręty wojenne i statki o napędzie atomowym, jednak żadna z tych jednostek nie była projektowana w tym celu (rozważano jedynie przekształcenie okrętu rozpoznania elektronicznego SSW-33 Ural w pływającą elektrownię atomową, ale projektu nie zrealizowano).

    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)

    W 2000 roku rosyjskie Ministerstwo Energii Atomowej (Rosenergoatom) podjęło decyzję o zaprojektowaniu i zbudowaniu dedykowanych pływających elektrowni atomowych, które wykorzystywano by w odległych miastach i portach. Po trwających wiele lat pracach projektowych, 15 kwietnia 2007 roku w stoczni Siewmasz w Siewierodwińsku położono stępkę pod pierwszą z ośmiu takich jednostek – Akademik Łomonosow.

    Wodowanie miało miejsce 30 czerwca 2010 roku, a następnie rozpoczęto prace wyposażeniowe. 28 kwietnia 2018 roku częściowo ukończona jednostka wyruszyła na holu do Murmańska, gdzie przeprowadzono dalsze prace wyposażeniowe, w tym uruchomienie reaktora. Po serii prób, 4 lipca 2019 roku Akademik Łomonosow wszedł do eksploatacji i rozpoczął podróż do Czuchockiego Okręgu Autonomicznym. Oficjalnie elektrownia rozpoczęła pracę 22 maja 2020 roku.

    Jednostka ma 144 m długości i wyporność 21 500 ton. Siłownia składa się z dwóch reaktorów atomowych KLT-40S (będących zmodyfikowaną wersją reaktorów stosowanych w lodołamaczach typu Tajmyr) zapewniających moc 70 MW, co powinno wystarczyć do zasilenia miasta z 45 000 mieszkańców (lub 200 000 według innych źródeł).

    Według założeń elektrownie tego typu powinny funkcjonować przez około 40 lat, a pręty paliwowe mają być wymieniane co trzy lata, a co do 12 lat elektrownie będą musiały być holowane do dużych portów np. w  Siewierodwińsku w celu przeprowadzenia przeglądu technicznego. Koszt budowy pierwszej jednostki miał wynieść (bez reaktora i kosztu prac wykończeniowych) około 232 mln dolarów, jednak ostateczny koszt prac wyniósł 700 mln dolarów (w tym koszty infrastruktury w Peweku).

    Akademik Łomonosow jak i sam pomysł wykorzystania pływających elektrowni atomowych budzi spore emocje wśród ekologów, którzy uważają, że zastosowane w nim reaktory są niebezpieczne. W przedstawianych przez m.in. Greenpeace raportach porównuje się cały projekt do Czarnobyla, pomijając jednak fakt, że zastosowane w pływającej elektrowni reaktory są zupełnie inne i pozbawione wad reaktorów RBMK.

    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Elena Dider)
    Akademik Łomonosow (fot. Elena Dider)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)
    Akademik Łomonosow (fot. Rosatom)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiesamowity budynek Zarządu Portu w Antwerpii
    Next Article Heathrow – największe lotnisko w Europie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Ćwiczenia Śnieżok – niedopowiedziana historia zbrodni

    23 grudnia 20228 Mins Read

    Transatlantyk, transportowiec wojska i okręt-baza SS Kościuszko

    11 grudnia 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.