SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Shanghai Y-10
    Zapomniany Shanghai Y-10
    Zapomniany Shanghai Y-10
    Artykuły

    Zapomniany Shanghai Y-10

    Michał BanachBy Michał Banach29 czerwca 2020Updated:29 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na przełomie lat 70. i 80. XX wieku Shanghai Y-10 miał stać się podstawowym chińskim samolotem pasażerskim. Po zbudowaniu 3 prototypów (ale tylko jednego lotnego) i wykonaniu 130 lotów, projekt zamknięto.

    Geneza

    W latach 60. i 70. w Chinach rozpoczęto wiele programów budowy m.in. nowoczesnych samolotów wojskowych i cywilnych,których celem było uniezależnienie się od wszelkich zagranicznych dostaw nowoczesnego sprzętu. Jednym z zainicjowanych wówczas programów był projekt wąskokadłubowego, czterosilnikowego samolotu pasażerskiego średniego dystansu, rozwijanego pod oznaczeniem kodowym Projekt 708, a oficjalnie znanego jako Shanghai Y-10.

    Prace prowadzono w Shanghai Aircraft Manufacture Factory, wspólnie z inżynierami z Shanghai Aircraft Research Institute, a zleceniodawcą był bezpośrednio Chiński Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAAC). Zakładano, że samolot będzie demonstratorem technologii i możliwości przemysłu, na podstawie którego powstanie właściwy samolot produkowany seryjnie i będący bazą do rozwoju kolejnych konstrukcji. Od początku projekt miał bardzo duże wsparcie władz i wykorzystywany był do zadań propagandowych.

    Shanghai Y-10
    Shanghai Y-10

    Prace nad maszyną trwały 10 lat. W tym czasie chińscy inżynierowie mieli możliwość przestudiowana wraku pakistańskiego Boeinga 707, który rozbił się w Chinach. Nie wiadomo, czy, albo jaki miało to wpływ na przebieg prac nad Y-10, ponieważ samoloty te znacząco się od siebie różnią rozmiarami, a jedynym podobieństwem jest ogólny układ konstrukcyjny, standardowy dla wielu maszyn z tamtych lat. Ostatecznie w 1980 roku zbudowano 3 prototypy nowego samolotu, z których jeden przeznaczony był do prób naziemnych, drugi do prób wytrzymałościowych a trzeci do prób w locie.

    Shanghai Y-10

    Po serii prób naziemnych, 26 września 1980 roku miał miejsce oblot prototypu. Następnie maszyna została oddelegowana do pokazowych lotów pasażerskich między największymi chińskimi miastami. Do 1984 roku wykonano 130 lotów, spędzając w powietrzu 170 godzin.

    Shanghai Y-10 (fot. Zhangmingda/Wikimedia Commons)
    Shanghai Y-10 (fot. Zhangmingda/Wikimedia Commons)

    Shanghai Y-10 miał 43 m długości, 42 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową 102-110 ton. Napęd stanowiły 4 silniki turboodrzutowe Pratt & Whitney JT3D-3B, pozyskane przez Chiny jako części zamienne. Pierwotnie Y-10 miał być wyposażony w rodzime silniki, ale nie udało się ich zaprojektować przed oblotem. Prędkość maksymalna wynosiła 974 km/h a przelotowa 917 km/h. Prędkość ekonomiczna wynosiła natomiast 830-850 km/h. Zasięg samolotu z maksymalnym obciążeniem wynosił 5560 km, a z maksymalnym zapasem paliwa, kosztem ładunku, 8000 km. W zależności od konfiguracji, samolot mógł zabrać na pokład 5 członków załogi (dwóch pilotów, inżynier pokładowy, nawigator i radiooperator), 178 pasażerów w maksymalnej konfiguracji, 149 w ekonomicznej, lub 124 w mieszanej.

    Rozwój Y-10 został przerwany po zaledwie 4 latach prób (co przy trwających 10 lat pracach nad samym projektem jest bardzo krótkim okresem), ponieważ w 1980 roku zmianie uległa sytuacja gospodarcza w Chin. Władze zaczęły odchodzić od izolacjonizmu, oraz nawiązywano współpracę z zagranicznymi firmami, dzięki czemu możliwe było pozyskiwanie nowoczesnych, sprawdzonych zagranicznych samolotów pasażerskich.

    Shanghai Y-10 (fot. Zhangmingda/Wikimedia Commons)
    Shanghai Y-10 (fot. Zhangmingda/Wikimedia Commons)

    W tej sytuacji, Y-10 był po prostu niepotrzebny. Jako bazę do budowy specjalistycznych samolotów transportowych, medycznych, AWACS (istniał model Y-10 w takiej konfiguracji) itp. zaczęto więc wykorzystywać konstrukcje typowo wojskowe, będące najczęściej kopiami radzieckich maszyn. Linie lotnicze przesiadły się natomiast na zachodnie samoloty pasażerskie. Prototyp Y-10 przetrwał do naszych czasów, natomiast po maszynach przeznaczonych do prób pozostały fragmenty.

    Przez lata spekulowano na temat tego jak bardzo Y-10 był oryginalną chińską konstrukcją. Ze względu na wizualne podobieństwo do innych maszyn z tego okresu, wielu specjalistów uważało, że była to po prostu kopia. Z drugiej strony, Chińczycy mieli jedynie ograniczony dostęp do Boeingów 707, a sam Y-10 bardziej przypominał Boeinga 720.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMS Victoria – „pływający kapeć” i jego tragiczny los
    Next Article Hotel na wyjazd biznesowy nad morze
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.