SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Wiadukt Millau – najwyższy wiadukt drogowy w Europie
    Wiadukt Millau - najwyższy wiadukt drogowy w Europie
    Wiadukt Millau - najwyższy wiadukt drogowy w Europie
    Artykuły

    Wiadukt Millau – najwyższy wiadukt drogowy w Europie

    Michał BanachBy Michał Banach29 grudnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany na południu Francji wiadukt Millau jest obecnie najwyższym wiaduktem drogowym w Europie i jednym z najwyższych na świecie pod względem wysokości filarów. Zbudowano go w 2004 roku a koszt prac wyniósł około 394 mln euro.

    Plany budowy wiaduktu zrodziły się już w latach 80. wraz z znaczącym wzrostem ruchu samochodowego w rejonie miejscowości Millau w dolinie rzeki Tarn. Największe natężenie ruchu pojawiało się latem, ponieważ trasa ta była wykorzystywana głównie przez turystów podróżujących do Hiszpanii z północnych rejonów Francji. W 1987 roku rozpoczęto trwające do 1991 roku badania, których celem było stworzenie koncepcji optymalnego przekierowania ruchu przez dolinę.

    Wiadukt Millau (fot. Jean-Philippe Arles)
    Wiadukt Millau (fot. Jean-Philippe Arles)

    Wśród rozważanych koncepcji była budowa kilku mniejszych wiaduktów i tuneli, tradycyjnych autostrad biegnących na około oraz jednego długiego wiaduktu zawieszonego na dużej wysokości, który po prostu przecinałby całą dolinę. Ostatecznie wybór padł na ostatnią propozycję, chociaż nie było to najtańsze rozwiązanie. Do 1996 roku trwały rozmowy na temat wyboru konstrukcji wiaduktu. Zorganizowano kilka konkursów na projekt, a prace prowadzone przez różne biura projektowe przebiegały we współpracy z ekspertami z całego świata.

    Ostatecznie wybrano koncepcję mostu wantowego o długości 2460 m, której autorami byli Michel Virlogeux i Normand Foster z firmy Sogelerg. Do połowy 1998 roku prowadzono badania wytrzymałości konstrukcji (m.in w tunelach aerodynamicznych), a pod koniec roku cały projekt został oficjalnie zatwierdzony. Minęły jednak trzy lata zanim przystąpiono do prac.

    Wiadukt Millau (fot. Stefan Krause)
    Wiadukt Millau (fot. Stefan Krause)

    16 października 2001 roku rozpoczęto przygotowania do budowy wiaduktu, a prace budowlane rozpoczęto 14 grudnia 2001 roku. Ze względu na ukształtowanie terenu, uznano, że najlepszym rozwiązaniem będzie postawienie w pierwszej kolejności 7 filarów, na których docelowo miała być zawieszona droga. Samą drogę budowano po obu stronach wiaduktu i powoli przesuwano do środka, wykorzystując dodatkowe, tymczasowe filary i skomplikowany, sterowany komputerowo system przesuwania drogi.

    Ostatecznie prace nad wiaduktem Millau zakończono 14 grudnia 2004 roku, a oficjalne otwarcie miało miejsce 16 grudnia, prawie miesiąc przed czasem. Koszt prac wyniósł 394 mln euro, z czego 20 mln euro kosztowały punkty poboru opłat. Zużyto 127 000 m³ betonu, 19 000 ton stali oraz 5000 ton stalowych kabli. Masa samej drogi wynosi 36 000 ton, a całego wiaduktu 290 000 ton.

    Wiadukt Millau (fot. Richard Munckton)
    Wiadukt Millau (fot. Richard Munckton)

    Wiadukt ma 2460 m długości i podtrzymywany jest przez 7 filarów o wysokości 94,5 m, 245 m, 221 m, 144,2 m, 136,4 m, 112 m i 77,6 m. Na każdym z pylonów umieszczono maszty o wysokości 87 m i masie 700 ton każdy, do których przyczepiono liny podtrzymujące całą konstrukcję. W związku z tym najwyższy z filarów – nr. 2, ma łączną wysokość 343 m. Dziennie przez wiadukt przejeżdża od 10 000 do nawet 25 000 samochodów (wiadukt jest zamknięty dla ruchu pieszego), a koszt przejazdu wynosi od 7,80 do 9,80 euro.

    Ze względu na swoje położenie wiadukt Millau szybko stał się nie tylko ważnym węzłem komunikacyjnym, ale również atrakcją turystyczną. Wznosząca się na kilkaset metrów nad ziemię konstrukcja czasami przykrywana jest przez chmury, które sprawiają, że dolina wygląda niesamowicie. Według założeń twórców, wiadukt ma przetrwać przynajmniej 120 lat.

    Wiadukt Millau (fot. oskarmielczarek-architect.com)
    Wiadukt Millau (fot. oskarmielczarek-architect.com)
    Wiadukt Millau (fot. Phillip Capper)
    Wiadukt Millau (fot. Phillip Capper)
    Wiadukt Millau (fot. Simon Hart)
    Wiadukt Millau (fot. Simon Hart)
    Wiadukt Millau
    Wiadukt Millau
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNiesamowita fabryka Fiata Lingotto
    Następny artykuł Most Duge – najwyższy most świata
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    11 maja 20226 Mins Read

    Ostatni francuski krążownik – Colbert

    24 marca 20225 Mins Read

    Wieża Eiffla – symbol Paryża

    28 stycznia 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.