SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wiadukt Millau – najwyższy wiadukt drogowy w Europie
    Wiadukt Millau - najwyższy wiadukt drogowy w Europie
    Wiadukt Millau - najwyższy wiadukt drogowy w Europie
    Artykuły

    Wiadukt Millau – najwyższy wiadukt drogowy w Europie

    Michał BanachBy Michał Banach29 grudnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany na południu Francji wiadukt Millau jest obecnie najwyższym wiaduktem drogowym w Europie i jednym z najwyższych na świecie pod względem wysokości filarów. Zbudowano go w 2004 roku a koszt prac wyniósł około 394 mln euro.

    Plany budowy wiaduktu zrodziły się już w latach 80. wraz z znaczącym wzrostem ruchu samochodowego w rejonie miejscowości Millau w dolinie rzeki Tarn. Największe natężenie ruchu pojawiało się latem, ponieważ trasa ta była wykorzystywana głównie przez turystów podróżujących do Hiszpanii z północnych rejonów Francji. W 1987 roku rozpoczęto trwające do 1991 roku badania, których celem było stworzenie koncepcji optymalnego przekierowania ruchu przez dolinę.

    Wiadukt Millau (fot. Jean-Philippe Arles)
    Wiadukt Millau (fot. Jean-Philippe Arles)

    Wśród rozważanych koncepcji była budowa kilku mniejszych wiaduktów i tuneli, tradycyjnych autostrad biegnących na około oraz jednego długiego wiaduktu zawieszonego na dużej wysokości, który po prostu przecinałby całą dolinę. Ostatecznie wybór padł na ostatnią propozycję, chociaż nie było to najtańsze rozwiązanie. Do 1996 roku trwały rozmowy na temat wyboru konstrukcji wiaduktu. Zorganizowano kilka konkursów na projekt, a prace prowadzone przez różne biura projektowe przebiegały we współpracy z ekspertami z całego świata.

    Ostatecznie wybrano koncepcję mostu wantowego o długości 2460 m, której autorami byli Michel Virlogeux i Normand Foster z firmy Sogelerg. Do połowy 1998 roku prowadzono badania wytrzymałości konstrukcji (m.in w tunelach aerodynamicznych), a pod koniec roku cały projekt został oficjalnie zatwierdzony. Minęły jednak trzy lata zanim przystąpiono do prac.

    Wiadukt Millau (fot. Stefan Krause)
    Wiadukt Millau (fot. Stefan Krause)

    16 października 2001 roku rozpoczęto przygotowania do budowy wiaduktu, a prace budowlane rozpoczęto 14 grudnia 2001 roku. Ze względu na ukształtowanie terenu, uznano, że najlepszym rozwiązaniem będzie postawienie w pierwszej kolejności 7 filarów, na których docelowo miała być zawieszona droga. Samą drogę budowano po obu stronach wiaduktu i powoli przesuwano do środka, wykorzystując dodatkowe, tymczasowe filary i skomplikowany, sterowany komputerowo system przesuwania drogi.

    Ostatecznie prace nad wiaduktem Millau zakończono 14 grudnia 2004 roku, a oficjalne otwarcie miało miejsce 16 grudnia, prawie miesiąc przed czasem. Koszt prac wyniósł 394 mln euro, z czego 20 mln euro kosztowały punkty poboru opłat. Zużyto 127 000 m³ betonu, 19 000 ton stali oraz 5000 ton stalowych kabli. Masa samej drogi wynosi 36 000 ton, a całego wiaduktu 290 000 ton.

    Wiadukt Millau (fot. Richard Munckton)
    Wiadukt Millau (fot. Richard Munckton)

    Wiadukt ma 2460 m długości i podtrzymywany jest przez 7 filarów o wysokości 94,5 m, 245 m, 221 m, 144,2 m, 136,4 m, 112 m i 77,6 m. Na każdym z pylonów umieszczono maszty o wysokości 87 m i masie 700 ton każdy, do których przyczepiono liny podtrzymujące całą konstrukcję. W związku z tym najwyższy z filarów – nr. 2, ma łączną wysokość 343 m. Dziennie przez wiadukt przejeżdża od 10 000 do nawet 25 000 samochodów (wiadukt jest zamknięty dla ruchu pieszego), a koszt przejazdu wynosi od 7,80 do 9,80 euro.

    Ze względu na swoje położenie wiadukt Millau szybko stał się nie tylko ważnym węzłem komunikacyjnym, ale również atrakcją turystyczną. Wznosząca się na kilkaset metrów nad ziemię konstrukcja czasami przykrywana jest przez chmury, które sprawiają, że dolina wygląda niesamowicie. Według założeń twórców, wiadukt ma przetrwać przynajmniej 120 lat.

    Wiadukt Millau (fot. oskarmielczarek-architect.com)
    Wiadukt Millau (fot. oskarmielczarek-architect.com)
    Wiadukt Millau (fot. Phillip Capper)
    Wiadukt Millau (fot. Phillip Capper)
    Wiadukt Millau (fot. Simon Hart)
    Wiadukt Millau (fot. Simon Hart)
    Wiadukt Millau
    Wiadukt Millau

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiesamowita fabryka Fiata Lingotto
    Next Article Most Duge – najwyższy most świata
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.