SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Star 20 – pierwsza powojenna polska ciężarówka
    Star 20 - pierwsza powojenna polska ciężarówka
    Star 20 - pierwsza powojenna polska ciężarówka
    Artykuły

    Star 20 – pierwsza powojenna polska ciężarówka

    Michał BanachBy Michał Banach24 września 2017Updated:16 sierpnia 20194 komentarze3 Mins Read
    Po zakończeniu II wojny światowej w zrujnowanej przez działania wojenne Polsce potrzebne były tysiące samochodów ciężarowych, które miały pomóc w odbudowie kraju. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie opracowano ciężarówkę Star 20, będącą pierwszym polskim powojennym samochodem ciężarowym.

    Chociaż Star 20 powstał po II wojnie światowej, jego konstrukcja oparta była o projekt samochodu ciężarowego PZInż. 713, opracowanego jeszcze w latach 30. Pojazd był dziełem zespołu inżynierów, w skład którego wchodzili Mieczysław Dębicki, Bronisław Mrozowski, Jan Werner (odpowiedzialny za silnik), Stanisław Panczakiewicz (odpowiedzialny za kabinę i skrzynię ładunkową) oraz Zygmunt Grzonkowski (odpowiedzialny za elektrykę).

    Star 20
    Star 20

    W kwietniu 1946 roku władze wydały decyzję o rozpoczęciu prac nad nowym samochodem ciężarowym. Według założeń, ciężarówka miała być maksymalnie uniwersalna, dzięki czemu możliwe byłoby zaprojektowanie różnych specjalistycznych nadwozi. Aby przyśpieszyć prace, zespół projektowy działający w ramach Centralnego Biura Badań i Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego wykorzystał odtworzone plany przedwojennego projektu PZInż. 713 (oryginalne plany uległy zniszczeniu).

    Dużym problemem dla konstruktorów był fakt, że podzespoły pojazdu trzeba było opracować od podstaw, przy równoczesnym braku czasu na dokładne testy. W związku z tym inż. Bronisław Mrozowski pracując nad silnikiem S-40 (później S-42) dla nowego pojazdu, wszelkie poprawki wprowadzał na etapie jego budowy i montażu w prototypie.

    Star 20
    Star 20

    Budowę pierwszego prototypu nowego samochodu ciężarowego oznaczonego jako Star 20 rozpoczęto na początku 1948 roku pod kierownictwem inż. Aleksandra Rummela w Fabryce Samochodów Ciężarowych Star. Już 18 lutego ukończono podwozie a w maju zabudowano na nim nadwozie.  Samochód ukończono ostatecznie 19 czerwca 1948 roku i zaprezentowano władzom centralnym. Po pozytywnym zaopiniowaniu projektu, podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej ciężarówki. Pierwsze pięć egzemplarzy zjechało z taśm montażowych pod koniec roku i zostało oficjalnie zaprezentowanych 15 grudnia 1948 roku w budynku Politechniki Warszawskiej.

    Star C60
    Star C60

    Star 20 w wersji podstawowej miał dwuosiowe podwozie o długości 5,8 m i ważył 3,3 tony przy ładowności 3,5 tony. Wyposażono go w sześciocylindrowy silnik benzynowy S-42 o mocy 85 KM i pojemności 4,2 litra, oraz czterobiegową przekładnię. Początkowo wytwarzano jedynie nadwozie skrzyniowe, ale w 1949 roku rozpoczęto prace nad pierwszą istotną odmianą Stara 20, nazwaną Star C60. Pojazd był ciągnikiem siodłowym i miał nieco mniejszy rozstaw osi. Przystosowano go do holowania jednoosiowej naczepy typu D60.

    W kolejnych latach opracowano dalsze wersje specjalistyczne – model Star W14 będący tylno zsypowym samochodem wyładowczym, model N-103 Furgon, samochód transportowy N-424 mieszczący 25 pasażerów (tzw. Stonka), żuraw budowlany HP3 a także wozy strażackie N71-N75. W trakcie produkcji opracowano również prostszą wersję szoferki, dzięki czemu możliwe było przyśpieszenie produkcji. Łącznie wyprodukowano około 42 tys. Starów 20 w różnych wersjach.

    1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 1957
    10 (lub według innych źródeł 20) 245 782 2568 4253 6968 7579 7543 7700 5978

    Star 25 (fot. Wikimedia Commons)
    Star 25 (fot. Wikimedia Commons)

    Nowa ciężarówka nie była pozbawiona wad – za mały rozstaw osi, zbyt mała liczba biegów do przodu oraz brak wersji z silnikiem diesla. Ze względu na olbrzymie zapotrzebowanie na nowe samochody ciężarowe pojazd i tak stał się przebojem. Starachowickie zakłady produkujące Stara 20 nie nadążały z produkcją, podobnie jak zakłady wytwarzające poszczególne podzespoły.

    Od początku dopracowywano konstrukcję ciężarówki, oraz systematycznie opracowywano nowe wersje. W 1957 roku do produkcji wszedł unowocześniony model Star 21, dysponujący większą ładownością, a w 1960 roku do produkcji wszedł znacznie unowocześniony model Star 25. Korzystając z zdobytego doświadczenia w późniejszych latach w Starachowicach opracowano wiele bardzo udanych samochodów ciężarowych, w tym terenowy model Star 66.

    Star 25
    Star 25
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWrak MV Assalama u wybrzeży Maroka
    Następny artykuł Ciężki Schron Bojowy „Sęp” – Mierzeja Helska
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Konstytucja 3 maja – pierwsza polska konstytucja

    3 maja 20224 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read

    Tr21 – pierwszy polski parowóz

    21 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.