SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Artykuły

    Samolot treningowy North American T-28 Trojan

    Michał BanachBy Michał Banach20 sierpnia 2021Updated:20 sierpnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany pod koniec lat 40. North American T-28 Trojan był następcą bardzo udanego samolotu treningowego North American T-6 Texan, który został zbudowany w aż ponad 15 tys. egzemplarzy w wielu wersjach. Kariera Trojana chociaż też udana i długa, nie zaowocowała aż tak dużą liczbą wyprodukowanych egzemplarzy.

    Geneza

    Podczas II wojny światowej podstawowymi amerykańskimi samolotami treningowymi były North American T-6 Texan oraz jego liczne wersje. Samoloty te były bardzo udane, ale wraz z pojawieniem się nowocześniejszych i coraz szybszych samolotów wojskowych zaczęto zauważać jego niedostatki. W tej sytuacji po wojnie zainicjowano prace nad następcą Texanów.

    North American XSN2J
    North American XSN2J

    Jedną z maszyn, która wówczas powstała był prototypowy North American XSN2J. Samolot ten miał 9,8 m długości, 12 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę 3402 kg. Napęd stanowił silnik gwiazdowy Wright R-1820-78 Cyclone o mocy 1100 KM, zapewniający prędkość maksymalną 430 km/h i przelotową 310 km/h, oraz zasięg 2600 km.

    Zbudowano dwa prototypy, z których pierwszy wzbił się w powietrze 10 lutego 1947 roku. Próby prowadzone przez US Navy wykazały, że maszyna nie spełnia wszystkich oczekiwań. Brak budżetu na kontynuowanie prac sprawił, że w 1948 roku dalsze prace nad maszyną przerwano. Równocześnie w zakładach North American Aviation kontynuowano prace nad XSN2J, starając się dopracować konstrukcję z myślą o US Air Force.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    North American T-28 Trojan

    W odpowiedzi na zapotrzebowanie US Air Force, po zamknięciu programu XSN2J rozpoczęto prace nad samolotem XT-28. Maszyna ta była rozwinięciem wcześniejszej konstrukcji. Oblot prototypu miał miejsc 24 września 1949 roku. Próby kontynuowano do połowy 1950 roku po czym stwierdzono, że samolot spełnia oczekiwania sił powietrznych i może wejść do służby.

    W latach 1950-1957 zbudowano łącznie 1948 maszyn oznaczonych ogólnie jako North American T-28 Trojan. Pierwsza wersja oznaczona jako T-28A miała silnik Wright R-1300-7 o mocy 800 KM. Powstały aż 1194 samoloty w tej wersji, wszystkie z myślą o USAF. Dla US Navy opracowano wersję T-28B z silnikiem Wright R-1820-86A lub 86B o mocy 1425 KM. Wyprodukowano 489 maszyn. Dodatkowo opracowano pokładową wersję T-28C, różniącą się szczegółami konstrukcji.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Poza szczegółami konstrukcji, samoloty nie różniły się znacząco od siebie. Kadłub T-28 miał 10 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 12,2 m, a maksymalna masa startowa wynosiła 3856 kg. Prędkość maksymalna z mocniejszymi silnikami wynosiła 552 km/h, a zasięg 1710 km. Samoloty nie posiadały uzbrojenia, ale z czasem zaczęto montować w nich zaczepy pod skrzydłami, pozwalające na przenoszenie lekkiego uzbrojenia.

    Szynki rozwój lotnictwa w tym okresie sprawił, że już w latach 60. USAF zaczęło stopniowo ograniczać wykorzystanie T-28, kierując je do zadań pobocznych i szkolenia pilotów wykonujących zadania specjalne. US Navy wykorzystywała swoje maszyny znacznie dłużej.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Podczas wojny w Wietnamie, pewna liczba T-28 została przebudowana i przystosowana do atakowania celów naziemnych i prowadzenia działań przeciwpartyzanckich. Tak zmodyfikowane maszyny określano jako T-28D Nomad.

    Poza USA, North American T-28 Trojan trafiły na eksport do bardzo wielu krajów. Wśród użytkowników znalazły się m.in. Argentyna, Boliwia, Brazylia, Demokratyczna Republika Kongo, Dominikana, Ekwador, Etiopia, Francja, Haiti, Honduras, Japonia, Laos, Meksyk, Maroko, Nikaragua, Filipiny, Korea Południowa, Arabia Saudyjska, Wietnam Południowy, Tunezja, Tajwan, Tajlandia, Urugwaj i Wietnam.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Ostatnie samoloty wykorzystywane operacyjnie, wycofano z służby w 1994 roku. W kolejnych latach pewna liczba zachowanych T-28 trafiła na rynek cywilny. Część maszyn przystosowywano do zadań specjalistycznych, m.in. lotów w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Część maszyn przystosowano do wykonywania pokazów lotniczych. Jednym z najsłynniejszych cywilnych użytkowników maszyn tego typu był zespół The Flying Bulls. Należący do zespołu Trojan był częstym gościem pokazów lotniczych.

    Niestety 20 czerwca 2021 roku maszyna rozbiła się w trakcie przelotu między lotniskami, w drodze powrotnej na macierzyste lotnisko. W katastrofie zginął pilot, Rainer Steinberger.

    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)

    Podsumowanie

    North American T-28 Trojan był udaną konstrukcją, ale równocześnie nie był samolotem, który mógł zapisać się w historii lotnictwa. Powstał w czasie, gdy samoloty treningowe szybko ewoluowały i zmieniały się, aby dostosować ich możliwości do coraz nowocześniejszych samolotów wojskowych.

    Samoloty te bardziej zapisały się w pamięci dzięki udziałowi w pokazach lotniczych już po wycofaniu z eksploatacji.

    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRosyjski krążownik Pamiat Azowa
    Next Article Okręty podwodne typu 207 – Kobben
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.