Close Menu
SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Artykuły

    Samolot treningowy North American T-28 Trojan

    Michał BanachBy Michał Banach20 sierpnia 2021Updated:20 sierpnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Zaprojektowany pod koniec lat 40. North American T-28 Trojan był następcą bardzo udanego samolotu treningowego North American T-6 Texan, który został zbudowany w aż ponad 15 tys. egzemplarzy w wielu wersjach. Kariera Trojana chociaż też udana i długa, nie zaowocowała aż tak dużą liczbą wyprodukowanych egzemplarzy.

    Geneza

    Podczas II wojny światowej podstawowymi amerykańskimi samolotami treningowymi były North American T-6 Texan oraz jego liczne wersje. Samoloty te były bardzo udane, ale wraz z pojawieniem się nowocześniejszych i coraz szybszych samolotów wojskowych zaczęto zauważać jego niedostatki. W tej sytuacji po wojnie zainicjowano prace nad następcą Texanów.

    North American XSN2J
    North American XSN2J

    Jedną z maszyn, która wówczas powstała był prototypowy North American XSN2J. Samolot ten miał 9,8 m długości, 12 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę 3402 kg. Napęd stanowił silnik gwiazdowy Wright R-1820-78 Cyclone o mocy 1100 KM, zapewniający prędkość maksymalną 430 km/h i przelotową 310 km/h, oraz zasięg 2600 km.

    Zbudowano dwa prototypy, z których pierwszy wzbił się w powietrze 10 lutego 1947 roku. Próby prowadzone przez US Navy wykazały, że maszyna nie spełnia wszystkich oczekiwań. Brak budżetu na kontynuowanie prac sprawił, że w 1948 roku dalsze prace nad maszyną przerwano. Równocześnie w zakładach North American Aviation kontynuowano prace nad XSN2J, starając się dopracować konstrukcję z myślą o US Air Force.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    North American T-28 Trojan

    W odpowiedzi na zapotrzebowanie US Air Force, po zamknięciu programu XSN2J rozpoczęto prace nad samolotem XT-28. Maszyna ta była rozwinięciem wcześniejszej konstrukcji. Oblot prototypu miał miejsc 24 września 1949 roku. Próby kontynuowano do połowy 1950 roku po czym stwierdzono, że samolot spełnia oczekiwania sił powietrznych i może wejść do służby.

    W latach 1950-1957 zbudowano łącznie 1948 maszyn oznaczonych ogólnie jako North American T-28 Trojan. Pierwsza wersja oznaczona jako T-28A miała silnik Wright R-1300-7 o mocy 800 KM. Powstały aż 1194 samoloty w tej wersji, wszystkie z myślą o USAF. Dla US Navy opracowano wersję T-28B z silnikiem Wright R-1820-86A lub 86B o mocy 1425 KM. Wyprodukowano 489 maszyn. Dodatkowo opracowano pokładową wersję T-28C, różniącą się szczegółami konstrukcji.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Poza szczegółami konstrukcji, samoloty nie różniły się znacząco od siebie. Kadłub T-28 miał 10 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 12,2 m, a maksymalna masa startowa wynosiła 3856 kg. Prędkość maksymalna z mocniejszymi silnikami wynosiła 552 km/h, a zasięg 1710 km. Samoloty nie posiadały uzbrojenia, ale z czasem zaczęto montować w nich zaczepy pod skrzydłami, pozwalające na przenoszenie lekkiego uzbrojenia.

    Szynki rozwój lotnictwa w tym okresie sprawił, że już w latach 60. USAF zaczęło stopniowo ograniczać wykorzystanie T-28, kierując je do zadań pobocznych i szkolenia pilotów wykonujących zadania specjalne. US Navy wykorzystywała swoje maszyny znacznie dłużej.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Podczas wojny w Wietnamie, pewna liczba T-28 została przebudowana i przystosowana do atakowania celów naziemnych i prowadzenia działań przeciwpartyzanckich. Tak zmodyfikowane maszyny określano jako T-28D Nomad.

    Poza USA, North American T-28 Trojan trafiły na eksport do bardzo wielu krajów. Wśród użytkowników znalazły się m.in. Argentyna, Boliwia, Brazylia, Demokratyczna Republika Kongo, Dominikana, Ekwador, Etiopia, Francja, Haiti, Honduras, Japonia, Laos, Meksyk, Maroko, Nikaragua, Filipiny, Korea Południowa, Arabia Saudyjska, Wietnam Południowy, Tunezja, Tajwan, Tajlandia, Urugwaj i Wietnam.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Ostatnie samoloty wykorzystywane operacyjnie, wycofano z służby w 1994 roku. W kolejnych latach pewna liczba zachowanych T-28 trafiła na rynek cywilny. Część maszyn przystosowywano do zadań specjalistycznych, m.in. lotów w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Część maszyn przystosowano do wykonywania pokazów lotniczych. Jednym z najsłynniejszych cywilnych użytkowników maszyn tego typu był zespół The Flying Bulls. Należący do zespołu Trojan był częstym gościem pokazów lotniczych.

    Niestety 20 czerwca 2021 roku maszyna rozbiła się w trakcie przelotu między lotniskami, w drodze powrotnej na macierzyste lotnisko. W katastrofie zginął pilot, Rainer Steinberger.

    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)

    Podsumowanie

    North American T-28 Trojan był udaną konstrukcją, ale równocześnie nie był samolotem, który mógł zapisać się w historii lotnictwa. Powstał w czasie, gdy samoloty treningowe szybko ewoluowały i zmieniały się, aby dostosować ich możliwości do coraz nowocześniejszych samolotów wojskowych.

    Samoloty te bardziej zapisały się w pamięci dzięki udziałowi w pokazach lotniczych już po wycofaniu z eksploatacji.

    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRosyjski krążownik Pamiat Azowa
    Next Article Zakup płyty kuchennej gazowej. Na co zwrócić uwagę, wybierając tę najlepszą?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    7 grudnia 202314 Mins Read179 Views

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    By Michał Banach4
    6 grudnia 20234 Mins Read3 Views

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    By Michał Banach0
    26 listopada 20237 Mins Read95 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    25 listopada 20238 Mins Read4 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    10 grudnia 2023

    Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

    9 grudnia 2023

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    20 kwietnia 20222 Mins Read

    Prototypowy ciągnik artyleryjski MTS-306/360

    Pod koniec lat 70. w zakładach Bumar-Łabędy opracowano projekt ciężkiego ciągnika artyleryjskiego MTS-306 (360). Pojazd…

    Artykuły
    6 marca 20194 Mins Read

    M56 Scorpion – lekki amerykański niszczyciel czołgów

    Jednym z największych problemów spadochroniarzy podczas II wojny światowej był brak wsparcia w postaci pojazdów…

    Lifestyle
    6 października 20223 Mins Read

    Jakie tapety ścienne sprawdzą się w łazienkach?

    Stylowe wnętrza łazienek można udekorować na wiele różnych sposobów. Choć najważniejszym elementem wystroju pozostają efektowne…

    Artykuły
    1 sierpnia 20236 Mins Read

    HMS Warrior – pierwszy brytyjski okręt pancerny

    Pionierami w rozwoju okrętów pancernych początkowo byli Francuzi, ale w krótkim czasie Brytyjczycy przejęli palmę…

    Fotografia
    21 czerwca 20163 Mins Read

    Leszno Air Picnic 2016 – fotorelacja

    W sobotę 18 czerwca rozpoczął się Piknik Szybowcowy w Lesznie. Dziesiąta, jubileuszowa edycja imprezy od…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.