SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Samolot treningowy North American T-28 Trojan
    Artykuły

    Samolot treningowy North American T-28 Trojan

    Michał BanachBy Michał Banach20 sierpnia 2021Updated:20 sierpnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany pod koniec lat 40. North American T-28 Trojan był następcą bardzo udanego samolotu treningowego North American T-6 Texan, który został zbudowany w aż ponad 15 tys. egzemplarzy w wielu wersjach. Kariera Trojana chociaż też udana i długa, nie zaowocowała aż tak dużą liczbą wyprodukowanych egzemplarzy.

    Geneza

    Podczas II wojny światowej podstawowymi amerykańskimi samolotami treningowymi były North American T-6 Texan oraz jego liczne wersje. Samoloty te były bardzo udane, ale wraz z pojawieniem się nowocześniejszych i coraz szybszych samolotów wojskowych zaczęto zauważać jego niedostatki. W tej sytuacji po wojnie zainicjowano prace nad następcą Texanów.

    North American XSN2J
    North American XSN2J

    Jedną z maszyn, która wówczas powstała był prototypowy North American XSN2J. Samolot ten miał 9,8 m długości, 12 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę 3402 kg. Napęd stanowił silnik gwiazdowy Wright R-1820-78 Cyclone o mocy 1100 KM, zapewniający prędkość maksymalną 430 km/h i przelotową 310 km/h, oraz zasięg 2600 km.

    Zbudowano dwa prototypy, z których pierwszy wzbił się w powietrze 10 lutego 1947 roku. Próby prowadzone przez US Navy wykazały, że maszyna nie spełnia wszystkich oczekiwań. Brak budżetu na kontynuowanie prac sprawił, że w 1948 roku dalsze prace nad maszyną przerwano. Równocześnie w zakładach North American Aviation kontynuowano prace nad XSN2J, starając się dopracować konstrukcję z myślą o US Air Force.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    North American T-28 Trojan

    W odpowiedzi na zapotrzebowanie US Air Force, po zamknięciu programu XSN2J rozpoczęto prace nad samolotem XT-28. Maszyna ta była rozwinięciem wcześniejszej konstrukcji. Oblot prototypu miał miejsc 24 września 1949 roku. Próby kontynuowano do połowy 1950 roku po czym stwierdzono, że samolot spełnia oczekiwania sił powietrznych i może wejść do służby.

    W latach 1950-1957 zbudowano łącznie 1948 maszyn oznaczonych ogólnie jako North American T-28 Trojan. Pierwsza wersja oznaczona jako T-28A miała silnik Wright R-1300-7 o mocy 800 KM. Powstały aż 1194 samoloty w tej wersji, wszystkie z myślą o USAF. Dla US Navy opracowano wersję T-28B z silnikiem Wright R-1820-86A lub 86B o mocy 1425 KM. Wyprodukowano 489 maszyn. Dodatkowo opracowano pokładową wersję T-28C, różniącą się szczegółami konstrukcji.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Poza szczegółami konstrukcji, samoloty nie różniły się znacząco od siebie. Kadłub T-28 miał 10 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 12,2 m, a maksymalna masa startowa wynosiła 3856 kg. Prędkość maksymalna z mocniejszymi silnikami wynosiła 552 km/h, a zasięg 1710 km. Samoloty nie posiadały uzbrojenia, ale z czasem zaczęto montować w nich zaczepy pod skrzydłami, pozwalające na przenoszenie lekkiego uzbrojenia.

    Szynki rozwój lotnictwa w tym okresie sprawił, że już w latach 60. USAF zaczęło stopniowo ograniczać wykorzystanie T-28, kierując je do zadań pobocznych i szkolenia pilotów wykonujących zadania specjalne. US Navy wykorzystywała swoje maszyny znacznie dłużej.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Podczas wojny w Wietnamie, pewna liczba T-28 została przebudowana i przystosowana do atakowania celów naziemnych i prowadzenia działań przeciwpartyzanckich. Tak zmodyfikowane maszyny określano jako T-28D Nomad.

    Poza USA, North American T-28 Trojan trafiły na eksport do bardzo wielu krajów. Wśród użytkowników znalazły się m.in. Argentyna, Boliwia, Brazylia, Demokratyczna Republika Kongo, Dominikana, Ekwador, Etiopia, Francja, Haiti, Honduras, Japonia, Laos, Meksyk, Maroko, Nikaragua, Filipiny, Korea Południowa, Arabia Saudyjska, Wietnam Południowy, Tunezja, Tajwan, Tajlandia, Urugwaj i Wietnam.

    North American T-28 Trojan
    North American T-28 Trojan

    Ostatnie samoloty wykorzystywane operacyjnie, wycofano z służby w 1994 roku. W kolejnych latach pewna liczba zachowanych T-28 trafiła na rynek cywilny. Część maszyn przystosowywano do zadań specjalistycznych, m.in. lotów w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Część maszyn przystosowano do wykonywania pokazów lotniczych. Jednym z najsłynniejszych cywilnych użytkowników maszyn tego typu był zespół The Flying Bulls. Należący do zespołu Trojan był częstym gościem pokazów lotniczych.

    Niestety 20 czerwca 2021 roku maszyna rozbiła się w trakcie przelotu między lotniskami, w drodze powrotnej na macierzyste lotnisko. W katastrofie zginął pilot, Rainer Steinberger.

    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)

    Podsumowanie

    North American T-28 Trojan był udaną konstrukcją, ale równocześnie nie był samolotem, który mógł zapisać się w historii lotnictwa. Powstał w czasie, gdy samoloty treningowe szybko ewoluowały i zmieniały się, aby dostosować ich możliwości do coraz nowocześniejszych samolotów wojskowych.

    Samoloty te bardziej zapisały się w pamięci dzięki udziałowi w pokazach lotniczych już po wycofaniu z eksploatacji.

    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Banach)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28 Trojan (fot. Michał Niemczyk)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    North American T-28B Trojan (OE-ESA) (fot. Michał Banach)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułRosyjski krążownik Pamiat Azowa
    Następny artykuł Okręty podwodne typu 207 – Kobben
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.