SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samolot szkolno-myśliwski Nardi FN.305
    Samolot szkolno-myśliwski Nardi FN.305
    Samolot szkolno-myśliwski Nardi FN.305
    Artykuły

    Samolot szkolno-myśliwski Nardi FN.305

    Michał BanachBy Michał Banach27 grudnia 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Zaprojektowany w 1935 roku lekki samolot szkolny, szkolno-myśliwski i łącznikowy Nardi FN.305 trafił do eksploatacji w siłach powietrznych kilku państw. Największą sławę przyniósł mu jednak przelot zmodyfikowanej wersji na trasie Rzym – Addis Abeba w 1939 roku i ustanowiony wówczas rekord prędkości.

    Prace nad samolotem szkolnym, łącznikowym oraz dodatkowo szkolno-myśliwskim rozpoczęto w zakładach Fratelli Nardi w pierwszej połowie lar 30. Gotowy prototyp dwuosobowego samolotu szkolnego oblatano 19 lutego 1935 roku. Maszyna miała 7 m długości i 8,5 m rozpiętości skrzydeł, a jej masa wynosiła 984 kg. Napęd stanowił silnik Fiat A.70S o mocy 200 KM, zamieniony z czasem na Silnik Alfa Romeo 115 o mocy 185 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 300 km/h a zasięg 620 km. W wersji myśliwskiej FN.305 posiadał dwa karabiny maszynowe kalibru 7,7 mm.

    Nardi FN.305
    Nardi FN.305

    Samolot sprawował się dobrze, w związku z czym szybko rozpoczęto jego produkcję seryjną zarówno dla Regia Aeronautica, jak i na eksport. Powstały 3 podstawowe wersje – FN.305A – dwumiejscowy samolot szkolny i łącznikowy, FN.305B – jednomiejscowy samolot szkolno-myśliwski z otwartym kokpitem, FN.305C – jednomiejscowy samolot szkolno-myśliwski z zamkniętym kokpitem oraz specjalny wariant FN.305D, będący jednomiejscowym samolotem dalekodystansowym z silnikiem Walter Bora o mocy 200 KM, przystosowany do bicia rekordów prędkości i długości lotu.

    Produkcja samolotów prowadzona była w zakładach Piaggio, ponieważ Fratelli Nardi nie miało odpowiednich mocy produkcyjnych przy stosunkowo dużej skali zamówień, jakie wpłynęły z zagranicy. Tylko Włosi zamówili 285 maszyn, Francja zamówiła kilkadziesiąt maszyn, z których do wybuchu II wojny dostarczono 41, Węgry zamówiły 50 maszyn, Rumunia 31 (oraz 124 egzemplarzy licencyjnych) a Chile 9. Dodatkowo jeden egzemplarz trafił na próby do Bułgarii.

    Nardi FN.305
    Nardi FN.305

    Samoloty eksploatowano do 1948 roku – ostatnim użytkownikiem były włoskie siły powietrzne Aeronautica Militare Italiana. Wiele maszyn zostało zniszczonych w trakcie wojny, a część włoskim maszyn przejęło Luftwaffe po kapitulacji Włoch.

    Najważniejszym dokonaniem FN.305 był lot na trasie Rzym – Addis Abeba wykonany w marcu 1939 roku przez FN.305D. Maszyna pokonała dystans 4463,8 km z średnią prędkością 240 km/h. Drugi egzemplarz maszyny w tej wersji kupiła Jugosławia, zamierzając wykorzystać go do przelotu przez Atlantyk bez międzylądowania, ale ostatecznie lot nie został zrealizowany.

    Na bazie FN.305 opracowano kilka ulepszonych maszyn FN.315 i FN.316.

    Węgierskie Nardi FN.305
    Węgierskie Nardi FN.305
    Nardi FN.305D
    Nardi FN.305D
    Nardi FN.305 (fot. Smolik/Wikimedia Commons)
    Nardi FN.305 (fot. Smolik/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrążownik pancernopokładowy Askold
    Next Article Ił-96 – następca Ił-86 i rosyjski samolot prezydencki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.