SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Rolligon – pojazdy do jazdy w bardzo trudnym terenie
    Rolligon - pojazdy do jazdy w bardzo trudnym terenie
    Rolligon - pojazdy do jazdy w bardzo trudnym terenie
    Artykuły

    Rolligon – pojazdy do jazdy w bardzo trudnym terenie

    Michał BanachBy Michał Banach6 listopada 2017Updated:16 czerwca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 50. amerykańskie konstruktor, William Albee zaprojektował nietypowy system opon dla pojazdów poruszających się w bardzo trudnym terenie. Sam system jak i pojazdy go wykorzystujące nazwano Rolligon. Chociaż nie przyjęły się one na szeroką skalę, wiele firm cały czas je rozwija i wykorzystuje.

    Historia wynalazku Williama Albee sięga połowy lat 30. W 1935 roku Albee mieszkał i pracował jako nauczyciel w niewielkiej wiosce Eskimosów na wybrzeżu w rejonie cieśniny Beringa. Pewnego dnia zauważył grupę Eskimosów przetaczających bez specjalnego wysiłku łódź załadowaną 4 tonami mięsa, umieszczoną na kilku nadmuchanych workach z skóry fok.

    Rolligon podczas testów
    Rolligon podczas testów

    Wiele lat później, w 1951 roku mieszkający już w Carmel w Kalifornii Albee postanowił wykorzystać stosowany przez Eskimosów mechanizm do zaprojektowania specjalnych podwozi dla samochodów, dzięki którym mogłyby one poruszać się po bardzo trudnym terenie. Po długich próbach i negocjacjach udało mu się zainteresować projektem firmy Goodyear Tire i Rubber Company, które wyprodukowały specjalne balonowate, niskociśnieniowe opony jego projektu.

    Opony w kształcie walca ze względu na niskie ciśnienie i dużą powierzchnię miały bardzo mały nacisk jednostkowy na grunt, oraz dostosowywały swój kształt do powierzchni po której poruszał się pojazd. Dzięki temu Rolligon, jak nazwano ten system, mógł poruszać się po błocie, śniegu lub skalistych i nierównych powierzchniach bez żadnego problemu.

    Niewielki nacisk na grunt sprawiał również, że pojazdy te nie niszczyły tego po czym się poruszały (William Albee często brał udział w demonstracjach swoich pojazdów, kładąc się pod ich kołami). Początkowo wynalazkiem zainteresowała się amerykańska armia, która chciał wykorzystywać tego typu pojazdy podczas działań w dżungli. Ostatecznie jednak największym użytkownikiem Rolligonów zostały firmy naftowe i zajmujące się wydobyciem surowców. Dzięki znakomitym właściwościom terenowym, Rolligony mogły docierać w trudno dostępne rejony, transportując przy tym bardzo ciężkie ładunki.

    Rolligon podczas testów
    Rolligon podczas testów

    Stworzony przez Albee’go system miał jednak wady. Sam koszt wytworzenia opon był znacznie większy niż w przypadku tradycyjnych opon (przy czym spuszczając powietrze z tradycyjnych opon terenowych uzyskiwało się w miarę podobne rezultaty), oraz nie pozwalały one na jazdę z większą prędkością. W związku z tym system Rolligon nie przyjął się na masową skalę,  przez co w latach 60. Albee został zmuszony do sprzedaży swojej firmy. Mimo to jego wynalazek przetrwał i jest cały czas produkowany na niewielką skalę.

    Współczesne Rolligony wykorzystują znacznie bardziej dopracowane opony, często posiadające bieżnik (w przeciwieństwie do oryginalnych opon stworzonych przez Albee’ego). Dalej jednak pojazdy te służą do poruszania się po bardzo trudnym i nierównym terenie, w trakcie transportu ciężkich ładunków.

    Rolligon podczas testów - pod kołami William Albee
    Rolligon podczas testów – pod kołami William Albee
    Rolligon podczas testów
    Rolligon podczas testów
    Rolligon podczas testów - pod kołami William Albee
    Rolligon podczas testów – pod kołami William Albee
    Rolligon współcześnie
    Rolligon współcześnie

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzym jest licencja PPL?
    Next Article II wojna światowa na zdjęciach Alfreda Palmera
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.