W latach 50. amerykańskie konstruktor, William Albee zaprojektował nietypowy system opon dla pojazdów poruszających się w bardzo trudnym terenie. Sam system jak i pojazdy go wykorzystujące nazwano Rolligon. Chociaż nie przyjęły się one na szeroką skalę, wiele firm cały czas je rozwija i wykorzystuje.
Historia wynalazku Williama Albee sięga połowy lat 30. W 1935 roku Albee mieszkał i pracował jako nauczyciel w niewielkiej wiosce Eskimosów na wybrzeżu w rejonie cieśniny Beringa. Pewnego dnia zauważył grupę Eskimosów przetaczających bez specjalnego wysiłku łódź załadowaną 4 tonami mięsa, umieszczoną na kilku nadmuchanych workach z skóry fok.
Wiele lat później, w 1951 roku mieszkający już w Carmel w Kalifornii Albee postanowił wykorzystać stosowany przez Eskimosów mechanizm do zaprojektowania specjalnych podwozi dla samochodów, dzięki którym mogłyby one poruszać się po bardzo trudnym terenie. Po długich próbach i negocjacjach udało mu się zainteresować projektem firmy Goodyear Tire i Rubber Company, które wyprodukowały specjalne balonowate, niskociśnieniowe opony jego projektu.
Opony w kształcie walca ze względu na niskie ciśnienie i dużą powierzchnię miały bardzo mały nacisk jednostkowy na grunt, oraz dostosowywały swój kształt do powierzchni po której poruszał się pojazd. Dzięki temu Rolligon, jak nazwano ten system, mógł poruszać się po błocie, śniegu lub skalistych i nierównych powierzchniach bez żadnego problemu.
Niewielki nacisk na grunt sprawiał również, że pojazdy te nie niszczyły tego po czym się poruszały (William Albee często brał udział w demonstracjach swoich pojazdów, kładąc się pod ich kołami). Początkowo wynalazkiem zainteresowała się amerykańska armia, która chciał wykorzystywać tego typu pojazdy podczas działań w dżungli. Ostatecznie jednak największym użytkownikiem Rolligonów zostały firmy naftowe i zajmujące się wydobyciem surowców. Dzięki znakomitym właściwościom terenowym, Rolligony mogły docierać w trudno dostępne rejony, transportując przy tym bardzo ciężkie ładunki.
Stworzony przez Albee’go system miał jednak wady. Sam koszt wytworzenia opon był znacznie większy niż w przypadku tradycyjnych opon (przy czym spuszczając powietrze z tradycyjnych opon terenowych uzyskiwało się w miarę podobne rezultaty), oraz nie pozwalały one na jazdę z większą prędkością. W związku z tym system Rolligon nie przyjął się na masową skalę, przez co w latach 60. Albee został zmuszony do sprzedaży swojej firmy. Mimo to jego wynalazek przetrwał i jest cały czas produkowany na niewielką skalę.
Współczesne Rolligony wykorzystują znacznie bardziej dopracowane opony, często posiadające bieżnik (w przeciwieństwie do oryginalnych opon stworzonych przez Albee’ego). Dalej jednak pojazdy te służą do poruszania się po bardzo trudnym i nierównym terenie, w trakcie transportu ciężkich ładunków.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.