SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read61 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read152 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niesamowite koncepcyjne samochody Berlina Aerodinamica Tecnica z lat 50.
    Artykuły

    Niesamowite koncepcyjne samochody Berlina Aerodinamica Tecnica z lat 50.

    Michał BanachBy Michał Banach3 listopada 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Niesamowite koncepcyjne samochody Berlina Aerodinamica Tecnica z lat 50.
    Niesamowite koncepcyjne samochody Berlina Aerodinamica Tecnica z lat 50.
    Zaprojektowane w latach 50. przez Franco Scaglione pracującego w Carrozzeria Bertone samochody B.A.T. 5, B.A.T. 7 i B.A.T. 9d to jedne z najbardziej niesamowitych samochodów koncepcyjnych, jakie powstały w tej włoskiej firmie. Chociaż bardzo podobne do siebie, dopiero kilkadziesiąt lat później zaczęto je pokazywać razem jako jedna kolekcja.

    Historia tych samochodów sięga początku lat 50. Przedstawiciele Alfy Romeo zgłosili się do Giuseppe Bertone, właściciela zakładów Carrozzeria Bertone specjalizujących się w budowie nadwozi na zamówienie dla indywidualnych klientów bądź produkcji prototypów dla koncernów motoryzacyjnych. Mieli bardzo konkretne oczekiwania – Bertone miał dostarczyć im prototypowy samochód o znakomitych właściwościach aerodynamicznych.

    B.A.T. 5, B.A.T. 7 i B.A.T. 9d (fot. Ron Kimball/RM Sotheby's)
    B.A.T. 5, B.A.T. 7 i B.A.T. 9d (fot. Ron Kimball/RM Sotheby’s)
    B.A.T. 5, B.A.T. 7 i B.A.T. 9d (fot. Ron Kimball/RM Sotheby's)
    B.A.T. 5, B.A.T. 7 i B.A.T. 9d (fot. Ron Kimball/RM Sotheby’s)

    Prace nad projektem powierzono jednemu z nowych projektantów w Carrozzeria Bertone, Franco Scaglione. Dołączył on do zespołu w 1951 roku chcąc wcielić w życie swoje ambitne pomysły na nietypowe projekty samochodów. Jako podstawę do prac wybrano Alfę Romeo 1900, z której wykorzystano podzespoły podwozia, silnika i całego układu napędowego. Nadwozie natomiast zaprojektował od podstaw Scaglione.

    Po stworzeniu 4 modeli w pełnej skali, rozpoczął on prace nad właściwym samochodem. Otrzymał on oznaczenie Berlina Aerodinamica Tecnica  5, w skrócie B.A.T. 5. Cechą charakterystyczną projektu był niesamowity kształt nadwozia, zwłaszcza w przedniej części. Projektantowi udało się uzyskać bardzo mały opór powietrza, dzięki czemu mały czterocylindrowy silnik o mocy zaledwie 43 KM zapewniał prędkość maksymalną około 200 km/h.

    B.A.T. 5, B.A.T. 7 i B.A.T. 9d (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    B.A.T. 5, B.A.T. 7 i B.A.T. 9d (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)

    Samochód ukończono w 1953 roku i zaprezentowano na Salonie Motoryzacyjnym w Turynie, gdzie wzbudził duże zainteresowanie. Po pokazie, samochód został sprzedany amerykańskiemu importerowi samochodów, Stanleyowi Arnoltowi, który zabrał go do USA. Przez pewien czas pokazywał go na różnych pokazach oraz korzystał z niego na co dzień. Samochód został wystawiony również na Hoosier International Motors showroom w Warsaw w stanie Indiana.

    W 1956 roku nowym właścicielem B.A.T. 5 został Joe Prysak, który prezentował samochód w swoim salonie aż do 1987 roku. W kolejnych latach samochód zmienił właściciela, przeszedł renowacje i był wielokrotnie prezentowany na różnych wystawach i w muzeach.

    B.A.T. 5 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    B.A.T. 5 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)
    B.A.T. 5 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    B.A.T. 5 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)

    Po udanym debiucie B.A.T. 5, Scaglione rozpoczął prace nad kolejnymi samochodami tej samej serii. Model B.A.T. 7 różnił się od poprzedniego kształtem nadwozia, ale podzespoły mechaniczne były takie same. Podobnie jak w poprzednim modelu, również i tym razem samochód zaprojektowano tak, aby w pełni nadawał się do jazdy po drogach. Dzięki kilku modyfikacjom nadwozia, udało się obniżyć masę z 1088 kg do 998 kg i jeszcze bardziej zmniejszyć opór powietrza.

    Model B.A.T. 7 również zaprezentowano w Turynie w 1954 roku, gdzie wzbudził jeszcze większe zainteresowanie niż poprzednik. Po pokazie, samochód trafił do Alfy Romeo, która wysłała go do USA. Po kilku prezentacjach na salonach motoryzacyjnych, samochód trafił w ręce Charlesa Rezzaghi. W kolejnych latach samochód podobnie jak model B.A.T. 5, prezentowany był na różnych wystawach i pokazach, oraz kilkukrotnie zmienił właściciela.

    B.A.T. 7 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    B.A.T. 7 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)
    B.A.T. 7 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    B.A.T. 7 (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)

    Ostatnim zaprojektowanym przez Scaglione  samochodem w tym projekcie był B.A.T. 9d z 1955 roku. Chociaż jako bazę dalej wykorzystano Alfę Romeo 1900, a nadwozie zachowało ogólny zarys z poprzednich dwóch pojazdów, o wiele więcej elementów dostosowano do typowej drogowej eksploatacji. Samochód otrzymał normalne światła (poprzednie dwa posiadały chowane światła), usunięto błotnik zakrywający tylne koła oraz dodano tradycyjny grill z Alfy Romeo Giulietta. Po prezentacji w Turynie, samochód również trafił do USA, jednak przez kilka lat stał zapomniany na jednym z parkingów. Następnie auto kilkukrotnie zmieniło właścicieli i przeszło kilka modyfikacji i przeróbek.

    Dopiero pod koniec lat 80. wszystkie trzy samochody zaczęto pokazywać razem na różnych wystawach a później w muzeach – co ciekawe, nigdy wcześniej tego nie robiono. Po latach w pełni odrestaurowane samochody trafiły na sprzedaż, ale jako jedna kolekcja, a nie pojedyncze egzemplarze. 28 października 2020 roku sprzedano je na aukcji organizowanej przez dom aukcyjny RM Sotheby’s (na stronie aukcji znajdziecie olbrzymią galerię zdjęć wszystkich trzech samochodów) za sumę 14 840 000 dolarów.

    B.A.T. 9d (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    B.A.T. 9d (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)
    B.A.T. 9d (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby's)
    B.A.T. 9d (fot. Darin Schnabel/RM Sotheby’s)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZapomniany eksperymentalny samolot Nord 1601
    Next Article Simon Lake i jego Argonaut
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 marca 20233 Mins Read380 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    20 stycznia 20234 Mins Read513 Views

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    By Michał Banach5
    11 stycznia 20235 Mins Read57 Views

    SS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read23 Views

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read35 Views

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Lotnictwo
    24 kwietnia 20151 Min Read1 Views

    Pierwsze samodzielne tankowanie X-47B

    Bezzałogowe statki powietrzne są dzisiaj obecne praktycznie w większości dużych armii na świecie. Mniejsze bądź…

    Artykuły
    31 stycznia 20193 Mins Read8 Views

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.