SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jugosłowiański transporter opancerzony OT M-60
    Jugosłowiański transporter opancerzony OT M-60
    Artykuły

    Jugosłowiański transporter opancerzony OT M-60

    Michał BanachBy Michał Banach2 kwietnia 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Zaprojektowany pod koniec lat 50. transporter opancerzony OT M-60 był pierwszym tego typem pojazdem w jugosłowiańskiej armii. Sam pojazd był typowym przedstawicielem tej klasy pojazdów, mającym wady charakterystyczne dla wczesnych transporterów opancerzonych piechoty.

    W 1956 roku w Jugosławii rozpoczęto prace nad pierwszym w tym kraju opancerzonym transporterem piechoty. Prototyp zaprezentowano w czerwcu 1958 roku, po czym poddano go próbom, które trwały aż do 1962 roku. Po ich zakończeniu rozpoczęto produkcję seryjną pod oznaczeniem OT M-60. W 1970 roku do produkcji wszedł wariant OT M-60P, w którym wprowadzono serię poprawek usprawniającą eksploatację.

    OT M-60 (fot. Wikimedia Commons)
    OT M-60 (fot. Wikimedia Commons)

    M-60 miał typowy układ konstrukcyjny. Jego kadłub miał 5 m długości i 2,7 m szerokości, a masa pojazdu wynosiła 11 ton. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik Famos FFTR o mocy 150 KM, zapewniający prędkość maksymalną 45 km/h na lądzie i 8 km/h w wodzie, oraz zasięg 250-400 km. Opancerzenie miało grubość od 10 do 25 mm. Standardowe uzbrojenie składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm oraz jednego kalibru 7,92 mm. Załoga liczyła 3 żołnierzy, a przedział transportowy mieścił 10 żołnierzy. Pojazd nie posiadał systemu ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia.

    Transportery M-60 stały się podstawowymi pojazdami tego typu w jugosłowiańskiej armii. Do 1979 roku wyprodukowano 790 pojazdów w wersjach podstawowych oraz specjalistycznych M-60PB (przeciwpancerna, z dwoma działami bezodrzutowymi kalibru 82 mm), M-60PK (wóz dowodzenia) i M-60San (pojazd medyczny, wóz ewakuacyjny). 190 pojazdów w wersji M-60P trafiło na eksport do Iraku, gdzie wzięły udział w wojnie iracko-irańskiej, ponosząc duże straty.

    OT M-60 (fot. Wikimedia Commons)
    OT M-60 (fot. Wikimedia Commons)

    Wraz z wybuchem wojny domowej w Jugosławii, transportery tego typu weszły na wyposażenie poszczególnych armii biorących udział w konflikcie – Serbów, Chorwatów oraz Bośniaków. W tym czasie pojazdy te były już całkowicie przestarzałe, przez co wiele z nich zostało zniszczonych. Po zakończeniu walk w ciągu kilku lat większość pojazdów, które przetrwały, została wycofana z eksploatacji do 2004 roku. Obecnie w służbie pozostały bośniackie M-60.

    OT M-60 nie był najbardziej udanym transporterem opancerzonym, ale z drugiej strony był pierwszym tego typu pojazdem stworzonym od podstaw w Jugosławii. Jego następcą w pewnym sensie był bojowy wóz piechoty BVP M-80, produkowany w latach 80.

    OT M-60 (fot. Wikimedia Commons)
    OT M-60 (fot. Wikimedia Commons)
    OT M-60 (fot. Wikimedia Commons)
    OT M-60 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMiś Yogi wystrzelony z B-58 w kapsule ewakuacyjnej
    Next Article RPG-2 – pierwszy rosyjski ręczny granatnik przeciwpancerny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Wschodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 20232 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.