Znajomość języka angielskiego na poziomie A1, zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR), obejmuje fundamentalne umiejętności językowe, które pozwalają porozumiewać się w codziennych sytuacjach. Ten poziom jest początkiem w nauce języka, kładącym solidne fundamenty pod dalsze, bardziej zaawansowane etapy edukacji. Aby zrozumieć, co musimy umieć na poziomie A1 z języka angielskiego, warto przedstawić konkretne umiejętności, które są wymagane, takie jak słuchanie, mówienie, czytanie oraz pisanie.
Podstawowym elementem poziomu A1 jest umiejętność rozumienia oraz stosowania codziennych wyrażeń i bardzo prostych zdań. Przykłady obejmują powitania, pytanie o samopoczucie, proste przedstawianie siebie oraz innych osób, a także zadawanie pytań dotyczących podstawowych informacji osobistych, takich jak miejsce zamieszkania, znajomi i posiadane rzeczy. Te umiejętności służą przede wszystkim nawiązywaniu i podtrzymywaniu prostych rozmów.
W zakresie słuchania, osoba na poziomie A1 powinna być zdolna do rozumienia powoli i wyraźnie wypowiadanych, prostych zdań i często używanych wyrażeń. Przykłady mogą obejmować komunikaty dotyczące numeru telefonu, godzin otwarcia sklepów czy proste instrukcje, takie jak „Przejdź na trzecią ulicę w lewo”. Ważne jest tutaj, by mówcy wyraźnie i powoli artykułowali słowa.
Mówienie na poziomie A1 to umiejętność formułowania prostych stwierdzeń dotyczących znanych tematów. Osoba ucząca się powinna być w stanie komunikować podstawowe potrzeby przy użyciu bardzo prostych zdań oraz zadawać i odpowiadać na pytania na temat codziennych czynności, takich jak zakupy, posiłki czy dojazdy. Na przykład, uczeń powinien być w stanie zamówić jedzenie w restauracji, pytając „Can I have a pizza, please?” oraz odpowiedzieć na pytanie „How are you?” prostym „I’m fine, thank you.”
W przypadku czytania, poziom A1 wymaga umiejętności zrozumienia bardzo prostych, krótkich tekstów oraz ogłoszeń. Przykładami mogą być ulotki, reklamy, krótkie wiadomości tekstowe i proste notatki. Uczeń powinien być w stanie zidentyfikować podstawowe informacje takie jak daty, godziny oraz miejsca.
Pisanie na poziomie A1 obejmuje tworzenie krótkich, prostych notatek, wiadomości oraz wypełnianie bardzo prostych formularzy, takich jak zapisywanie imienia, adresu i numeru telefonu. Podejście to najczęściej zaczyna się od wypracowania umiejętności kopiowania oraz rekonstruowania prostych zdań. Przykładem może być pisanie krótkiej notatki do kolegi z klasy: „Hi Anna, I will be late for class. See you at 10.”
Na poziomie A1, uczniowie powinni być również zaznajomieni z podstawami gramatyki angielskiego. Oprócz tego, że powinni znać podstawowe czasy gramatyczne (Present Simple, Present Continuous), muszą też być świadomi takich elementów jak liczba pojedyncza i mnoga rzeczowników, zaimki osobowe i dzierżawcze (np. „my,” „your”, „his”), oraz podstawowe przyimki miejsca i czasu (np. „in,” „at,” „on”).
Ważnym aspektem nauki języka na tym poziomie jest regularne osłuchanie się z językiem, np. poprzez słuchanie prostych piosenek, dialogów czy ogłoszeń, jak i angażowanie się w proste rozmowy z innymi uczącymi się. Codzienna praktyka sprzyja utrwalaniu struktury języka oraz poznawaniu nowych wyrażeń i słów.
Podsumowując, kompetencje językowe na poziomie A1 obejmują szeroki zakres podstawowych umiejętności, które tworzą fundamenty dla dalszej nauki. Umożliwiają one uczącym się porozumiewanie się w najbardziej podstawowych sytuacjach życia codziennego, a także rozwijanie poczucia pewności siebie w posługiwaniu się językiem angielskim w prostych kontekstach. Należy pamiętać, że kluczowym elementem jest regularność i różnorodność zastosowania języka w praktyce.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.