Samochody GAZ M20 Pobieda był w ZSRR wykorzystywany dosłownie do wszystkiego. Na jego bazie powstawały samochody wyścigowe, różne pojazdy specjalistyczne oraz… ratraki. W latach 60. zbudowano około 100 specjalnych pojazdów śnieżnych nazwanych GAZ M20 Pobieda „Północ” (ros. ГАЗ М20 Победа Аэросани „Север”).

W latach 1960-1961 zbudowano około 100 pojazdów tego typu. Określano je również jako aerosanie. Wyposażone były w silnik AI-14 o mocy 260 KM zamontowany z tyłu w miejscy bagażnika. Wirnik miał 2,7 m średnicy i zapewniał prędkość maksymalną około 60 km/h. Przekładało się to na zasięg około 360 km. Oryginalny silnik był usuwany. Maksymalna masa pojazdu wynosiła 2350 kg.

Pojazdy wyposażone były w specjalne płozy na niezależnych amortyzatorach. Nie ma informacji o zastosowaniu dodatkowego ogrzewania wnętrza. Wiadomo jedynie, że silnik mógł pracować w temperaturach do -45 do -50 stopni Celsjusza.

GAZ M20 Pobieda "Północ"
GAZ M20 Pobieda „Północ”

Pobiedy Północ wykorzystywano głównie na dalekim wschodzie ZSRR, w rejonach syberyjskich i okolicach rzeki Amur. Projekt pojazdów wykonało biuro konstrukcyjne zakładów Kamow specjalizujących się w produkcji śmigłowców.

W ZSRR powstało jeszcze kilkanaście podobnych projektów opartych na innych samochodach. W czasie II wojny światowej wykorzystywano również aerosanie NKL-16 i NKL-26.Pobiedy Północ były ich pewnego rodzaju następcami.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.