W latach 30. XX wieku wraz z rozwojem przemysłu powstało wiele wynalazków, które dzisiaj są stałymi elementami naszego życia. Jednym z takich wynalazków był Plexiglas, inaczej szkło akrylowe. Materiał ten cechuje się tym, że jest przezroczysty i powstaje z tworzyw sztucznych. W momencie swojego debiutu wszyscy byli nim zafascynowani. Do tego stopnia, że w 1939 roku postanowili nawet zbudować samochód, którego karoseria była wykonana z plexiglasu. Samochodem tym był Pontiac Plexiglas Ghost Car.
Pomysł zbudowania przezroczystego samochodu zrodził się krótko po tym jak plexiglas pojawił się na rynku. Cel był prosty – promocja zarówno samochodu jak i nowej technologii. Przezroczystego Pontiaca zaprezentowano w 1939 roku na wystawie Highways and Horizons. Ze względu na swój niecodzienny wygląd, pojazd zrobił furorę wśród zwiedzających.
Zbudowano go na bazie Pontiaca Deluxe serii 26 z 1939 roku. Cała karoseria powstała w firmie Rohm & Haas. Wnętrze i wszystkie podzespoły były typowe dla seryjnego modelu. Dzięki swojej nietypowej karoserii można było zobaczyć prawie całe wnętrze samochodu i elementy kryjące się pod karoserią. Wszystko wykonano z najlepszych dostępnych materiałów.
Samochód napędzał sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3,6 litra i mocy 85 KM. Koszt budowy Pontiaca z Plexiglasu wyniósł około 25 000 dolarów (czyli jakieś 425 000 dolarów współcześnie). W tym samym czasie Pontiac na bazie którego zbudowano samochód kosztował w granicach 815-1000 dolarów.
Po wystawie Futurama na której zaprezentowano samochód, wyruszył on w trasę po kolejnych imprezach, aż ostatecznie wylądował w Waszyngtonie w Instytucie Smithsona. Pozostawał tam do 1947 roku, kiedy to sprzedano go. W kolejnych latach Ghost Car wielokrotnie zmieniał właścicieli. Po raz ostatni w… 2011 roku, kiedy sprzedano go za 308 000 dolarów Przez cały czas pojazd jest utrzymywany w bardzo dobrym stanie, co pokazuje jak dobrej jakości były ówczesne materiały. Co jeszcze ciekawsze, samochód cały czas ma oryginalne opony.
W kolejnych latach zbudowano jeszcze kilka podobnych samochodów, ale to Pontiac był pierwszy i jako jedyny przetrwał do dnia dzisiejszego.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.