W latach 30. XX wieku wraz z rozwojem przemysłu powstało wiele wynalazków, które dzisiaj są stałymi elementami naszego życia. Jednym z takich wynalazków był Plexiglas, inaczej szkło akrylowe. Materiał ten cechuje się tym, że jest przezroczysty i powstaje z tworzyw sztucznych. W momencie swojego debiutu wszyscy byli nim zafascynowani. Do tego stopnia, że w 1939 roku postanowili nawet zbudować samochód, którego karoseria była wykonana z plexiglasu. Samochodem tym był Pontiac Plexiglas Ghost Car.

Pontiac Ghost Car

Pontiac Ghost Car

Pomysł zbudowania przezroczystego samochodu zrodził się krótko po tym jak plexiglas pojawił się na rynku. Cel był prosty – promocja zarówno samochodu jak i nowej technologii. Przezroczystego Pontiaca zaprezentowano w 1939 roku na wystawie Highways and Horizons. Ze względu na swój niecodzienny wygląd, pojazd zrobił furorę wśród zwiedzających.

Zbudowano go na bazie Pontiaca Deluxe serii 26 z 1939 roku. Cała karoseria powstała w firmie Rohm & Haas. Wnętrze i wszystkie podzespoły były typowe dla seryjnego modelu. Dzięki swojej nietypowej karoserii można było zobaczyć prawie całe wnętrze samochodu i elementy kryjące się pod karoserią. Wszystko wykonano z najlepszych dostępnych materiałów.

Pontiac Ghost Car

Pontiac Ghost Car

Samochód napędzał sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3,6 litra i mocy 85 KM. Koszt budowy Pontiaca z Plexiglasu wyniósł około 25 000 dolarów (czyli jakieś 425 000 dolarów współcześnie). W tym samym czasie Pontiac na bazie którego zbudowano samochód kosztował w granicach 815-1000 dolarów.

Po wystawie Futurama na której zaprezentowano samochód, wyruszył on w trasę po kolejnych imprezach, aż ostatecznie wylądował w Waszyngtonie w Instytucie Smithsona. Pozostawał tam do 1947 roku, kiedy to sprzedano go. W kolejnych latach Ghost Car wielokrotnie zmieniał właścicieli. Po raz ostatni w… 2011 roku, kiedy sprzedano go za 308 000 dolarów Przez cały czas pojazd jest utrzymywany w bardzo dobrym stanie, co pokazuje jak dobrej jakości były ówczesne materiały. Co jeszcze ciekawsze, samochód cały czas ma oryginalne opony.

W kolejnych latach zbudowano jeszcze kilka podobnych samochodów, ale to Pontiac był pierwszy i jako jedyny przetrwał do dnia dzisiejszego.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.